Nvidia představila technologii jménem Optimus, zajišťující „bezešvé“ přepínání mezi samostatnou GeForce a integrovaným grafickým jádrem Intel HD Graphics, v únoru roku 2010. AMD, které se namísto toho soustředilo na snižování spotřeby GPU v nečinnosti, nakonec v roce 2011 přišlo s odpovědí v podobě Dynamic Switchable Graphics. To ale stále trpělo řadou nevýhod, jmenovitě nebyly detekovány aplikace používající OpenGL a uživatelé byli odkázáni na ovladače od výrobce notebooku. V dubnu letošního roku AMD představilo technologii Enduro, nyní si na serveru Anandtech můžete přečíst její podrobnou recenzi.
Enduro je nové jméno pro existující technologii – dříve se jmenovala Dynamic Switchable Graphics, ještě dříve PowerXpress (takto ji AMD nadále nazývá jen interně). V tabulce níže vidíte historii technologie a důležitá vylepšení, která v jednotlivých verzích přibývala.
Ve verzi 5.0 přibyla podpora OpenGL a OpenCL a také vypínání samostatného grafického jádra včetně sběrnice PCI Express, která dříve stále spotřebovávala nějakou tu desetinu wattu; tohle vylepšení umožnila technologie Zero Core Power u Radeonů HD 7000. Stěžejní vylepšení v nejnovější verzi 5.5 čítají jednak možnost instalovat ovladače z balíku Catalyst Mobility přímo od AMD (to si však Anandtech nemohl vyzkoušet, neboť betaverze ovladačů už na dodaném stroji byla nainstalována), pohodlnější uživatelské rozhraní obslužné utility a feature s názvem „Power source aware“.
Pokud v profilu pro aplikaci zvolíte tuto možnost, samostatný grafický akcelerátor bude použit jen při napájení ze sítě, při provozu na baterii program poběží na úspornějším integrovaném GPU. Konkurenční Optimus tuto volbu nenabízí. Těžko však říct, do jaké míry je to praktické – pro hry asi moc ne, pro aplikace využívající OpenCL možná (samostatné GPU má sice větší spotřebu, zato počítá rychleji).
Závěrečný verdikt? Enduro konečně umí to, co Optimus od Nvidie, a vlastně i pár věcí navíc – na rozdíl od řešení Nvidie funguje i na AMD APU (což je celkem logické), kde navíc některé kombinace nabízejí také možnost hybridního CrossFire. Otazník zatím visí nad tím, jak důsledné bude AMD ve vydávání a vylepšování ovladačů Catalyst Mobility, neboť právě absence aktuálních ovladačů byla pro majitele notebooků s Radeonem a přepínatelnou grafikou doposud zdrojem největších problémů.
Celou recenzi a marketingovou prezenentaci od AMD můžete shlédnout na serveru Anandtech.