Android Market na webu
Android má svůj oficiální Market, tedy obchod s aplikacemi vedený Googlem. Pak má asi ještě deset dalších „marketů“ třetích stran. A aby toho nebylo málo, mohli bychom přičíst ještě webové katalogy, které využívají Google Android Marketu, samy aplikacemi filtrují, tvoří žebříčky apod. Android je zkrátka otevřený systém a otevřené jsou také jeho příjezdové cesty. Systém je roztříštěný na několika frontách (různé markety, rozlišení, podmínky pro jednotlivé země, ovládací rozhraní…).
Ve čtvrtek přišel Google s webovým Marketem, který platformu dále nefragmentuje, ale naopak spojuje. Nebo by spíš měl. Na stránkách market.android.com najdete oficiální katalog aplikací, které můžete pohodlně nakupovat a instalovat z prohlížeče na svém počítači.
Spárovaný smartphone se pak synchronizuje a při dostupném internetovém připojení se aplikace automaticky stáhnou. Telefon není ani třeba vytahovat z kapsy. Ve webovém rozhraní můžete také kontrolovat už nainstalované programy.
Avšak tou největší výhodou by měla být přehlednější nabídka, neboť katalog na velkém monitoru dokáže zobrazit více informací než maličký displej telefonu. Jak ukazují screenshoty, stahovat můžete placené i bezplatné aplikace.
Platí se pomocí systému Google Checkout (alternativa PayPalu).
Potud všechno fajn. Ten, jehož koníčkem je každodenní instalování aplikací, bude nadšen. Katalog s funkcí OTA (over the air) zatím konkurence nenabízí a Google má bod k dobru. Jenže…
… Webový Market je zatím poměrně hloupý. Aplikace není možné řadit/filtrovat podle podporovaného rozlišení (především kvůli low-endům s QVGA) a hlavně se až v mobilu dozvíte, jestli je aplikace přítomná také ve vašem Marketu. Instalace se na webu spustí, ale na mobilu se objeví hláška, že aplikace v Marketu chybí. Ať už je to kvůli důvodům regionálním či jiným, může za to Google.
Druhou výtkou jsou horší možnosti filtrování. Aplikace jsou pouze zařazeny do kategorií, můžete zvolit doporučené, placené a bezplatné výběry. To ostatně platí i pro mobilní Market, který osobně považuju za nepřehledný. Vyhledávání je také mizerné. Třeba pod dotazem „player“ jsou první dvě aplikace nějaké baseballové cosi, člověk by očekával přehrávače hudby nebo videa. Třetí je Flash Player 10.1 a pak zase nějaké nesmysly. Chybí také žebříčky popularity (tento den, týden, rok, neomezeně), nejlepší skokani, hit dne/týdne. Zkrátka vypíchnuté aplikace, jejichž pořadí ovlivňuje počet stažení, hodnocení a komentování.
A že to jde, ukazuje třeba alternativní katalog AndroLib nebo AppBrain. Druhý má výše zmíněné nedostatky a se speciální aplikací si také můžete aplikace „naklikat“ dopředu v počítači a až pak stáhnout v mobilu. Je proto škoda, že Googlu místo převzetí AppBrainu chtěl objevit druhou Ameriku.
Ale dost už pomluv. Ty přijdou, až někdo napadne systém OTA a bude automaticky instalovat všem telefonům malware.
Mikroplatby přímo v aplikacích
Google přepracoval možnosti plateb a přidal několik nových modelů. Třeba „try-and-buy“ budou známé trial verze ze světa počítačů. Výrazným způsobem to pomůže zpřehlednit Market, pokud vývojáři budou nabízet pouze jednu verzi místo Full (placené) a Lite (bezplatná a osekaná). S novým API ale bude možné platit přímo v aplikacích za různé doplňky, updaty atd. Tyto funkce jsou výhodné hlavně pro vývojáře, kteří tak budou moci monetizovat své výtvory více způsoby.
Nový systém plateb bude nasazen až na konci března. Google zatím pouze zveřejnil dokumentaci pro vývojáře.
Další informace najdete na android-developers.blogspot.com.