Původně Google sázel především na ovládání hlasem a na ideu prodloužené ruky smartphonu. Tahle filosofie se ale z velké části míjí s potřebami běžných uživatelů. Jednak hlasové ovládání ještě pořád není zcela dokonalé a pravděpodobně nikdy nebude. Také ani zdaleka každému nevyhovuje představa, že před celou tramvají diktuje maily do svého zápěstí. A navíc ještě pořád chybí plná podpora méně důležitých jazyků, mezi které bohužel patří i čeština.
Priorita pro dotyky
Šlo se tak trochu zpátky v revolučních představách. Aktualizované prostředí klade větší důraz na ovládání prstem a do popředí se konečně dostaly nativní aplikace. Hodinky vás nově upozorní na všechny nově nainstalované a dostanete se s nimi na jeden swipe.
To ale může být pro původní uživatele trochu nezvyklé. Původně jste se totiž při swipu zprava doleva přímo z ciferníku dostali k podrobnostem první karty. Nově se otevře nabídka s aplikacemi, kontakty a příkazy. Z logiky věci to dává větší smysl, povídejte to ale navyklým uživatelům.
Gesta zápěstím
Zcela novým způsobem, jak ovládat chytré hodinky s Android Wear, je pomocí gest zápěstím. Možná to zní komicky, ale ono to opravdu funguje. Něco podobného pravděpodobně uživatele napadlo už dávno a je jen dobře, že podobné vnuknutí měl i Google.
Hodinky byly paradoxně téměř nepoužitelné, když jste neměli obě ruce volné. Třeba při jízdě. Díky švihnutí zápěstím ale můžete jednoduše listovat chytrými kartami a v krátkosti se tak podívat, proč vám v kapse zvoní mobil. Nejdůležitější však je, že gesta opravdu fungují stejně jako na produktových videích a můžete se na ně skutečně spolehnout.
Více o vývojářích
Aplikace třetích stran byly bez nadsázky v předchozích verzích až na druhé koleji. Dostali jste se k nim komplikovaně přes položku start na konci seznamu s hlasovými příkazy a až na fitness aplikace byly z velké části upozaděny.
U Evernotu třeba stále chybí procházení napříč poznámkami. Vybrané se vám v hodinkách zobrazí jen v případě, že si je otevřete i na mobilu, což moc nedává smysl. S Androidem 5.1 ale pravděpodobně přijde širší podpora a také zájem ze stran vývojářů. Ostatně sám Google před pár dny na své konferenci I/O prezentoval několik nových aplikací, mezi kterými nechyběl ani Shazam nebo taxi služba Uber.
Černobílé aplikace
Druhou novinkou v oblasti aplikací je jejich fungování v tzv. Always-on režimu. S tím uměly do nedávna pracovat jen vybrané ciferníky. S novou verzí Android Wear se však tato funkce dostává i do aplikací a zatím si ji můžete vyzkoušet v mapách nebo poznámkovači Keep.
Zrovna v mapách ji ale stejně příliš nevyužijete, protože když se chcete podívat, zvednete zápěstí a tím se hodinky z Always-on režimu probudí. Právě například u Keepu a v kombinaci s nákupním seznamem ji ale oceníte. Teď jen záleží, za jak dlouho tuhle novinku ostatní vývojáři implementují do svých existujících aplikací.
Kreslení emoji
Velkou neznámou byli kreslení smajlíci emoji. Google sice v tiskovce sliboval, že nebudete potřebovat diplom z umělecké školy, aby hodinky váš výtvor správně vyhodnotily, ale sliby jsou jedna věc a realita druhá. Naštěstí pro nás i Google je rozpoznávání opravdu propracované a při troše snahy nenarazíte na problém.
Hodinky navíc i bez kreslení nabízí několik nejčastějších emoji a možná si vystačíte i s nimi. Každopádně na malý displej stejně nemáte šanci nakreslit nic světoborného a pár tahů musí stačit vám i hodinkám.
Hodinky s Wi-Fi
Krom předchozích ryze softwarových novinek přišel Google i s jednou hardwarovou. Android 5.1 oficiálně podporuje Wi-Fi moduly a díky ním mohou chytré hodinky fungovat z velké části nezávisle na smartphonu a komunikovat s internetem. Nevýhodou je vyšší energetická náročnost, a když si uvědomíme, jak malé jsou v hodinkách baterie, je na vážkách, jak užitečné to nakonec bude.
Velká část současných modelů v sobě Wi-Fi mají a jen čekají na povolení výrobcem, které většinou přichází v rámci aktualizace na Android 5.1. Třeba u mých G Watch R je ale čekání delší a LG Wi-Fi podle oficiálních informací povolí až v druhé polovině léta. Pro mě osobně ale nejde o nijak zásadně důležitou funkci a stejně mám hodinky neustále spojené s mobilem, který má neustálý přístup k internetu.
Co ještě chybí?
Spousta aplikací
Android Wear je sice už rok stará platforma, pořád ale chybí celá řada nativních aplikací. Paradoxně i od Googlu. Především proto, že před rokem byly chytré hodinky s Android Wear myšleny jako prodloužená ruka smartphonu, jež si zakládala na chytrých kartách Google Now.
S příchodem Apple Watch ale i androidí uživatelé začali po svých hodinkách chtít něco víc. Google ale krom Keepu žádnou jinou plnohodnotnou aplikaci nenabízel. Teď jsme se konečně dočkali nativních map a v přípravě je údajně také aplikace pro Hudbu Play a snad budou další aplikace jak od Googlu tak od vývojářů třetích stran rychle přibývat. Zatím jich je poskromnu.
Android Pay
Druhou věcí, která schází Androidu Wear, je platební služba. Android Pay Google demonstroval sice teprve před pár dny na I/O, předchůdce Wallet ale existuje už několik let a placení hodinkami je přeci jenom ještě komfortnější než vytahování mobilu z kapsy. Ostatně Apple to u svých Watch nabízí od prapočátku. Problém ale je i v hardwaru a chytré hodinky s Android Wear zatím v drtivé většině nenabízejí NFC čip, který je pro provádění plateb nezbytný.
Stabilita
Jde sice už o druhou velkou aktualizace, ani ta však zcela nevyřešila stabilitu celé platformy. Pokud budete používat hodinky opravdu aktivně a budete přes ně kupovat SMS jízdenky, vyhledávat v mapách nebo se checkovat na Foursquare Swarmu, blízce se s tímto neduhem setkáte. Některé aplikace občas spadnou a výjimečně se může zaseknout i celý systém. To není nic příjemného a od rok starého produktu bych něco podobného už neočekával. Nehledě na to, že na vině je jednoznačně Google, protože výrobci mají v podmínkách výslovně zakázáno, aby systém jakkoliv výrazně upravovali.