Podle mě je třeba opravdu striktně odlišovat účel. Kdo chce co nelepší obraz, koupí si za tuto cenu třeba 32" 4K monitor, nebo QHD ale IPS s HDR, apod...
Takovýto 27", QHD, 144Hz TN panel s extrémně nízkou odezvou, ale prostě specifické zboží pro hráče FPS her.
Můj zájem např. leží hlavně v RPG žánru, tak mám 32" QHD 60Hz a jsem spokojen, občas si zahruj i fpsku, ale mám stejně docela pomalé reflexy, takže nemyslím že by pro měl byly 144Hz monitory nějaký posun ve výkonnosti. ;)
Přesně tak. Na hraní her, třeba na kostky v minecraftu miliardu barev a HDR nepotřebuji. Důležitější jsou frekvence, odezva a input lag. Ze zkušenosti také mohu napsat, že není TN monitor jako TN monitor. Před asi 10ti lety jsem koupil hodně drahý TN monitor od LG a na něj se dá dívat z různých úhlů bez ztráty kvality obrazu (horizontálně není žádný rozdíl, vertikálně jen zcela minimální), barvy nádherné. Kdo ho viděl, nevěří, že to je TN. Je to zajímavá zkušenost.
V notebooku máme také TN a záleží na každé i minimální změně úhlu pohledu... barvy nepěkné. Ale notebooky jsou asi jiná kategorie....
Chce to vidět. Každopádně já 27 palců kupovat nebudu, líbí se mi větší plocha - od 32 více.... no, nakonec to bude jako vždy kompromis.....
A proc bych mel chtit odezvu nizsi nez je lidsky mozek schopen zpracovat?
del42sa ma pravdu, k nicemu to dobre neni, i na hrani her mas dnes IPS panely se spickovou odezvou.
TN ma jednu vyhodu, je to levne, je to tak moc levne, protoze veskere naklady na vyvoj, vyrobu a distribuci jiz byly zaplaceny a kazdy dalsi TN monitor nevalejici se na sklade, ale prodany zakaznikovi je cistym ziskem.
Ovsem vyhoda pro kupujiciho pri ocekavatelnych minimalne 5-10 letech fungovani monitoru je velmi sporadicka, rozpocteno na dny stravene praci u pocitace se priplatek za drazsi IPS (potazmo PVA) rozhodne vyplati.
JJ je to taky o tych předsudkách. Lidi co tak furt kritizují TN ve skutečnosti často posledních deset let žádná moderní TN neviděli a vychází ze zkušeností s prvníma 17-19" monitorama s 1280*1024, nebo ještě hůř s lacinýma 20-22" displeji, které byli často naprosto příšerné a ještě horší než ty starší "pracovní" sedmnáctky.
Osobně bych si taky TN již nekoupil, ale nebudu tuhle technologii debilně furt pomlouvat jako někteří. V tom herním segmentu to pořád má nějaký smysl.
Ideální je podobně jako třeba u myší, či klávesnic nekupovat online a raději si zajít do obchodu, kde ti produkt předvedou. Každému vyhovuje něco jiného.
Proč si pořád lidi berou do huby ten argument, že mozek/oči nejsou schopný něco zpracovat/vidět/rozlišit? Samozřejmě, že je.
Jediný smysluplný argument je, že takovou odezvu 99% lidí nepotřebuje a daleko víc jim prospějou výhody IPS panelu.
Tohle jsou monitory pro "gamery", cílené na velmi specifickou skupinu uživatelů. Kdybych si měl vybrat ze dvou různých běžeckých treter, které jsou stejně drahé, akorát jedny mají lepší přilnavost a druhé lépe vypadají, tak si logicky koupím ty, které mi dají větší potenciál abych vyhrál závod.
Tak to je tedy pěkná krávovina. Všechno to jsou odezvy, které se sčítají, odezva vykreslení obrazu, odezva ovládacích periferií, odezva síťového provozu,... Věřím, že takový sortiment zboží si pořizují právě lidi, kteří nejsou úplní ňoumové, kteří sáhnou prostě po tom nejlevnějším, i když o pár stovek výš už je výbava daleko lepší.
Problem je, ze prilnavost povrchu je v tomto pripade radove horsi nez tretry a tudiz rozdil mezi tema dvema tretrama se v realu nemuze projevit. Muze ale zafungovat psychika, zatimco nekdo pobezi lepe, protoze ma krasne tretry, nekdo pobezi lepe proto, ze ma velke sebevedomi z toho, ze jsou jeho tretry opravdu nejrychlejsi.
U tech monitoru je to uplne to same GtG odezvy nekde pod 5ms, ona buhuzel neexistuje jednotna metodika vypoctu, jsou nerozpoznatelne a i profi hrac tezi maximalne z psychickeho efektu viry v nejrychlejsi monitor, jinak nic.
Odezva sitoveho provozu je na gigabitove siti zanedbatelna. Lide co se venuji progamingu bud hraji ve skupine na lokalni siti, nebo maji odpovidajici pripojeni.
Server provadi synchronizaci deji na zaklade casovych znacek, takze sitove jevy kompenzuje (znali mi prominou zjednoduseni). Takze hw samozrejme statisticky vliv ma. Pokud jsou proti sobe dva hraci stejnych schopnosti, ten jehoz hw pridava 10ms lag bude v dlouhodobem horizontu v nevyhode.
Sčítají, ale tahle odezva panelu tam zrovna asi bude dost malá, a její dopad je spíš na to, co vidíte, kde prostě při pohybu vidíte ty artefakty na hranách a je to nepříjemné. Takže bych to nserovnával s vzhledem tretrů, protože u monitoru jsou ty pozorované artefakty odezvy součástí ergonomie, kdežto u tretrů vzhled ne.
Odezva důležitá pro reakční dobu bude u 1ms LCD spíš input lag monitoru, který může být i vyšší. Input lag je doba mezi přijetím signálu a tím, než se pixely začnou přepínat. Odezva je doba, která uběhne mezi začátkem toho přepínání a ukončením (tedy když je na obrazovce to, co tam má být, bez přechodových artefaktů).
JJ je to o tom názvosloví. Okamžitá odezva je o Inpug lagu.
Odezva u monitoru co se furt řeší není o tom, že TN to zobrazí za 1ms a IPS za 5ms - je to o tom za jak dlouho ten daný monitor ukáže daný pixel, když to tak řeknu v plné ostrosti. Pokud mají monitory stejný Inpug lag ukáží obraz ve stejnou chvíli, ale TN ho dokáže zaostřit za 1ms, IPS za 5ms. Pokud jde o hodně rychlou scénu některé monitory vůbec nestihnou pixel zaostřit a je z toho jen šmouha na obraze.
A ano jsou opravdu lidi co ten rozdíl dokážou rozpoznat, ale na druhou stranu je pravda že je mnohem víc lidí co si to pořídí jen pro ten pocit, že mají nižší "odezvu".