Hlavní navigace

Apple a Samsung berou 109 % zisku trhu smartphonů. Ostatní prodělávají

14. 11. 2013

Sdílet

Zdroj: Redakce

Nejsem velkým příznivcem informování o finančních výsledcích firem – koneckonců neprovozujeme magazín pro investory, zajímá nás především kvalita produktů a méně už to, jak moc na nich firma vydělává. O data, která sesbírala firma Canaccord Geniuty a zveřejnil server AppleInsider, se ale nejde nepodělit. Ukazují, jak nelítostný je trh chytrých mobilních telefonů. Nezáleží na tom, jestli na vašich telefonech běží Android nebo Windows Phone. Jak glosuje magazín BGR, buď jste Apple nebo Samsung, nebo prodáváte telefony se ztrátou.

Legenda: první řádek je provozní výsledek hospodaření (to pro nás není moc zajímavé číslo),
na druhém řádku je hrubá marže z prodeje smartphonů, na třetím podíl firmy na celkovém zisku celého segmentu trhu

Nebývalo tomu tak vždy, jak se můžete přesvědčit v tabulce, která obsahuje i historická data. V dobách, kdy mobilnímu trhu kralovala finská Nokia, si i její soupeři (nepočítáme-li ke krachu směřující Motorolu) udržovali zdravé marže. Pokud by všechen zisk, který firmy vyždímají z prodeje smartphonů, byly velký džbán, prakticky každý si mohl alespoň trochu usrknout.

 

Ve třetím čtvrtletí letošního roku 56 % tohoto džbánu vybumbal Apple, dalších 53 % do sebe obrátil Samsung a přebývajících devět procent přes stovku je objem, o něž vykrváceli všichni ostatní výrobci. Ve skutečnosti to není tak zlé, v tabulce chybí čínští výrobci, od nichž se data nepodařilo získat – jmenovitě Lenovo, ZTE a Huawei, ale i řada dalších, kteří jsou pravděpodobně v zisku. Ze šesti v tabulce zastoupených celosvětových značek ale v posledním kvartále nevykázala provozní zisk ani jediná.

Blackberry Z10Blackberry Z10

CS24

Nokia, ačkoliv nevyrábí telefony s Androidem (rýpnutí jsem si zkrátka nemohl odpustit), je na tom překvapivě lépe než HTC a LG, které obě udělaly větší provozní ztrátu. Nejvíce v absolutních i relativních číslech prodělalo BlackBerry, které se do hluboké ztráty propadlo po roce a půl vyrovnaného výsledku; ztráta jde nejspíš na vrub neúspěšného modelu Z10 a napovídá, že kanadská společnost se asi ani s novým generálním ředitelem v čele už na nohy nepostaví – minimálně ne jako výrobce telefonů. Druhá v pořadí je Motorola, jejíž hrubá marže je už od počátku roku stabilně kolem −25 % (najednou to s Nokií nevypadá zas až tak zle, že?).

Zdroj: AppleInsider