Legenda: první řádek je provozní výsledek hospodaření (to pro nás není moc zajímavé číslo),
na druhém řádku je hrubá marže z prodeje smartphonů, na třetím podíl firmy na celkovém zisku celého segmentu trhu
Nebývalo tomu tak vždy, jak se můžete přesvědčit v tabulce, která obsahuje i historická data. V dobách, kdy mobilnímu trhu kralovala finská Nokia, si i její soupeři (nepočítáme-li ke krachu směřující Motorolu) udržovali zdravé marže. Pokud by všechen zisk, který firmy vyždímají z prodeje smartphonů, byly velký džbán, prakticky každý si mohl alespoň trochu usrknout.
Ve třetím čtvrtletí letošního roku 56 % tohoto džbánu vybumbal Apple, dalších 53 % do sebe obrátil Samsung a přebývajících devět procent přes stovku je objem, o něž vykrváceli všichni ostatní výrobci. Ve skutečnosti to není tak zlé, v tabulce chybí čínští výrobci, od nichž se data nepodařilo získat – jmenovitě Lenovo, ZTE a Huawei, ale i řada dalších, kteří jsou pravděpodobně v zisku. Ze šesti v tabulce zastoupených celosvětových značek ale v posledním kvartále nevykázala provozní zisk ani jediná.
Nokia, ačkoliv nevyrábí telefony s Androidem (rýpnutí jsem si zkrátka nemohl odpustit), je na tom překvapivě lépe než HTC a LG, které obě udělaly větší provozní ztrátu. Nejvíce v absolutních i relativních číslech prodělalo BlackBerry, které se do hluboké ztráty propadlo po roce a půl vyrovnaného výsledku; ztráta jde nejspíš na vrub neúspěšného modelu Z10 a napovídá, že kanadská společnost se asi ani s novým generálním ředitelem v čele už na nohy nepostaví – minimálně ne jako výrobce telefonů. Druhá v pořadí je Motorola, jejíž hrubá marže je už od počátku roku stabilně kolem −25 % (najednou to s Nokií nevypadá zas až tak zle, že?).
Zdroj: AppleInsider