Úžasná mašina...4x Vega20...tak to už je sila, dúfam že to vedia využiť na akceleráciu výpočtov,.... ale mohlo to byť ešte lepšie, keby siahli aj pri CPU k AMD a jeho EPYC 2 (Rome). Pre tvorcov obsahu by mohla byť veľmi zaujímavá možnosť mať PCI Express 4.0 a až 64 jadrový/128vláknový procesor "pod kapotou", čo by predstavovalo o niečo viac ako dvojnásobný výkon oproti 28jadrovému Xeonu (navyše, ten možno kvôli bezpečnosti možno príde aj to tých 56vlákien a ostane mu len 28)....ja viem "lebo" Thunderbolt 3, ale žeby AMD nevedelo vytvoriť pre Apple alternatívu sa mi nechce veriť, majú skvelý "Infinity Fabric" a ten by strčil Thunderbolt 3 do vrecka...snáď najbližší refresh Mac Pro, už využije naozaj to najlepšie na trhu a už Apple dostane zdravý rozum :) ...a pri display-i sa už mohli pochlapiť aj nejakým 40" display-om s 8K rozlíšením (ale tá možnosť tu do budúcnosti stále existuje)...
Docela by mě i zajímalo, kolik toho prodají, pro nás jsou to trochu šílená čísla, pro jiné země to bude akorát trošku dražší stroj.
Jen mě trochu zaráží disková kapacita max 4 TB? Zvlášť při hlášce "Ve videoeditoru tak v reálném čase půjde upravovat i tři 8K streamy (ProRes RAW 4444 s 30 fps) nebo dvanáct 4K obrazů současně." jeden 4k prores raw 4444 má údajně něco přes gigabit/s při 30fps, dvanáct takových současně bude cca 16Gb/s tedy 2GB dat za sekundu. 2000GB disk, to je 2000 sekund dat, tedy cca půl hodiny.
Třeba je tím míněn střih v reálném čase, kdy např. sportovní meeting sleduje 12 4K kamer (pro sport 60p asi vhodnějších by zmíněný akcelerátor zvládl nejspíš jen šest) a výstupem je jeden(dva) broadcast streamy. Recording kamer a výstupu může být záležitostí dedikovaných zařízení. Počítač si prakticky vystačí s kapacitou pro doplňkovou grafiku, přičemž zpracovávaná data v rámci střihu si vystačí s RAM.
Problém je, že Aple už roky vyrábí nebo prodává různé periferie do TB3, takže to nejde jen tak vyhodit. Hlavně když ostatní Macy jej mají taky a Epycy ani Ryzeny pro ně ještě nemusí být dost dobré (mluvím hlavně o MacBoocích). Jednou aby ale ten přechod vyjít mohl, když už Intel TB3 otevřel. https://www.cnews.cz/usb4-odhaleni-rychlost-40gbps-standardizovany-intel-thunderbolt-3/ Otázkou je, jestli si do té doby Apple nezačne nějaké HPC čipy dělat sám. :)
Mě stačilo už to, že dokonce i jenom kus plechu, aby se to dalo místo stojanu našroubovat na VESA držák, je za 200$. Ten stojan za ~28 tisíc Kč (...), to holt už je jenom extrémnější verze toho samýho.
Normální monitor když má sundavací stojan, tak jsou v zádech závity právě na VESA rozteč a držák se prostě nandá do nich, nestojí to ani vorla.
Ale Apple, ne, ten to musel vyřešit inovativně a odvážně, takže místo toho se nejdřív uchytí na monitor ptákovina, v který jsou teprv ty čtyři závity vyvrtaný. A hned je pět tisíc do prasátka :)
@hh @PetebLazar
Tady žijeme v trochu jiném světe, na lokálním PC v offline profi produkci/postprodukci/střihu máte většinou už jen minimum souborů, s kterými potřebujete okamžitě pracovat. Tzn. vše je na síťových úložištích, přístup k datům většinou řeší pipeline, tzn. lognete se na svůj účet, vyberete na čem chcete pracovat a vše co potřebujete na lokálním úložišti se za chvíli stáhne, po ukončení práce uloží, nahrají nové verze a popř. se může i samo smazat. Pokud jste např. v produkci filmu a střiháte, tak se samozřejmě nepoužívá hned 4k/8k záběr, ale nějaký v nižším rozlišení - "proxy". Co se týče ceny, tak ona cena HW na kterém ve výsledku pracujete je to nejmenší. Mnohem horší jsou ceny SW, lidí a celkového řešení. Pro těch pár lidí co reálně takovouhle workstation v produkci využijí tzv. "v topu" je fakt poslední věc co vás musí trápit cena HW, který by měl takové 3 roky až 5 let úplně v pohodě vydržet.
Příjde mi, že Davinci Resolve (Studio) implicitně aspoň u 4K materiálu (B-RAW) proxy nevyužívá. Možná je to zásluhou GPGPU v rámci něj, že zvládá vyšší objemy odpovídající nativním rozlišením.
V souvislosti s ním se pravda o vysoké ceně hovořit nedá, jeho 299US$ s update na nové verze zdarma působí skoro směšně.