Když Apple minulý měsíc oznámil, že končí (během následujících dvou let) s procesory x86 a přechází na vlastní procesory s architekturou ARM, považovalo se to v rámci různých hardwarových fanklubů primárně za velkou prohru Intelu. Ovšem možná ne o moc později to pocítí také AMD. To Applu nyní slouží jako výhradní dodavatel samostatných GPU.
Nebylo jasné, jestli se v počítačích Mac hodlá Apple zbavit i těchto grafik, protože AMD jen nedávno zcela exkluzivně pro MacBooky uvedlo na míru vyvinuté 7nm GPU Navi 12 s pamětí HBM2. Nicméně vypadá to, že i toto partnerství bude hozeno přes palubu úplně stejně jako to s Intelem a i zde Apple hodlá vnitřnosti vyrábět sám.
Na rozdíl od opuštění Intelu to zde není nějak oficiálně vyhlášeno. Ve vývojářských přednáškách z WWDC ale už jsou dokumenty ukazující, že se s jinými GPU než s těmi (integrovanými) přímo od Apple nepočítá.
V dokumentech je totiž tabulka porovnávající situaci s grafikou akcelerací mezi tradičními počítači s MacOS („Intel“) a novými počítači s procesorem ARM (kterému firma systematicky říká „Apple Silicion“). Pro staré x86 počítače je uvedeno, že GPU může být od různých výrobců – Intelu, Nvidie (zejména ve starých Mac Pro se sloty PCI Express před příchodem nechvalně proslulého „odpadkového koše“ v roce 2013) nebo AMD.
Jen „Apple GPU“
Ovšem Mac na bázi „Apple Siliconu“ má uvedenu jenom jednu možnost: Apple GPU. Toto zřejmě znamená, že Apple už nepočítá se samostatnými GPU a počítače budou používat jen integrovaná grafická jádra. Respektive, pokud bude možnost samostatných grafik, možná je Apple opět navrhne sám z vlastního IP. Je otázka, zda třeba nedá výjimku stanicím Mac Pro a dovolí v nich používat cizí GPU pro účely výpočtů nebo akcelerace AI. Nicméně se objevily i domněnky, že třeba i akcelerátory AI by si Apple mohl zkusit dělat vlastní.
Tato snaha o tlačení čistě vlastních řešení byla v grafické oblasti již vidět. Apple se nejen že nepřidal k multiplatformnímu API Vulkan, ale de facto opustil i OpenGL a OpenCL. Tlačí místo toho vlastní grafické API Metal, které bude také jediné podporované na MacOS. Původně se mělo za to, že jde jen o snahu připoutat vývojáře a vytvořit vendor lock-in. Nicméně tento izolacionizmus právě umožní Applu poměrně snadno vykopnout tradiční výrobce GPU a udělat se pro sebe.
To, že mu stačí podporovat jen jedno vlastní grafické API, totiž obrovsky sníží komplexitu ovladačů, které bude muset Apple pro MacOS vytvořit. Obecně se má za to, že vstoupit do trhu herních grafik pro PC/Windows je teď kvůli této softwarové bariéře enormně náročné (asi ne nemožné, ale nikomu se to nevyplatí). Ale „vstoupit“ na takto omezenou a svázanou platformu MacOSu bude pro Apple o hodně snazší, zvlášť když jen vesměs adaptuje software a technologie z telefonní platformy iOS.
„Nepředpokládejte, že integrované GPU Apple bude slabší než samostatné grafiky“
Mimochodem, k vyhození grafik od AMD už jsou dokumenty Applu připravené i na jiných místech. Na jednom se například píše, že vývojáři nemají předpokládat, že integrované grafiky v čipech Apple musí mít nutně nižší výkon než samostatná GPU. V tomto může být dávka holedbání, ale samozřejmě to může být i pravda. Za posledních několika letech byly v noteboocích již různá slabší GPU, která 7nm nebo 5nm moderní integrované GPU opravdu může překonat – i ve světě x86 procesorů, nejen těch od Apple.
Je samozřejmě možné, že i v GPU Apple předvede podobně špičkovou architekturu jako v CPU a GeForce a Radeony budou zahanbeny či přijdou o svou výlučnost. To ale budou muset doložit až testy.
Galerie: Přechod počítačů Apple Mac z Intelu na procesory ARM: oznámení na WWDC
Vlastní GPU Applu: ambice na soběstačnost a vycucání linie PowerVR
Na vlastních grafických jádrech Apple pracoval už před rokem 2016, kdy se o nich poprvé objevily zprávy. Apple si původně licencoval GPU od Imagination Technologies, ale postupně jeho bloky nahrazoval svými, až jednou původnímu dodavateli oznámil, že ho už nepotřebuje (a firma na to v podstatě dojela).
Imagination Technologies nejspíš dost opodstatněně tvrdila, že vlastní GPU jsou títo způsobem vzniku nejspíš částečně odvozená od jeho technologie. Apple nakonec uzavřel nějaké licencování patentů, nicméně to už pro něj asi byly jen drobné a mezitím dosáhl svého. V pozici podobně využitého a pak opuštěného dodavatele by mohlo asi skončit i AMD, které pro Apple v poslední době vytvořilo exkluzivní modely grafik, ale podle všeho to neznamená, že by mu to získalo nějakou loajalitu.