Apple to robí dobre. Zbavuje sa starých technológií ako je OpenGl alebo OpenCl a optimalizuje pre svoj Metal. Vďaka tomu budú mať vývojári minimálne náklady na prevod aplikácí a hier z iOS na macOS alebo tvOS. Rovnaká hra pôjde na všetkom od lacnej AppleTV cez iPad mini az po drahý iMac alebo macbook pro.
Pre AMD to nie je veľká strata, lebo aj tak len výkonné macy mali AMD grafiky.
protože nemá nic co by se jen vzdáleně blížilo hw AMD a NV? Prosté přidávání jednotek do slabších architektur není cesta, viz poslední pokus Intelu. Do nějakých tenkých zařízení proč ne, ale tam kde Apple preferuje právě AMD Vega kvůli výkonu by to nedávalo smysl, leda by si chtěli odstřelit profi a poloprofi segment.
Ale Metal přece je API, a to je nezávislé na HW (respektive je to mezivrstva k HW), takže co je pod ní, to vývojáře trápit nemusí.
Pro Apple je vlastní HW způsob, jak jednak ušetřit, druhak jak svou platformu uzavřít. Nicméně já jsem hodně skeptický ohledně dosažitelného výkonu - ten bude stačit pro streaming pro konzumenty a základní office, ale IMHO už hry budou mít problém. Mac se "rozjel" s přestupem z PPC na x86, protože umožňoval v případě nouze/potřeby poměrně jednoduché provozování Windows aplikací - ať už přes Parallels desktop, nebo pomocí BootCamp. To teď padne a přitom stále platí, že pro klasický firemní computing (pokud se nejedná o kreativní pozice) je problém s aplikacemi - zejména těmi lokálními, jako jsou ERP systémy, backofficové aplikace, apod. Fungují MS Office, ale taky ne zcela kompatibilně a většinu firemních doplňků pro ERP systémy do nich nedostaneš. Uživatel je tak omezen na prazákladní set aplikací a utilit (typu VPN apod.) a na zbytek se musí spolehnout na webová rozhraní (tj. horší produktivita), nebo na emulaci/dualboot. A to prostě nestačí. On ten x86 svět tu existuje nějakých 40 let a nahradit jej, to je oříšek. Samotný MS má problém zbavit se podpory DOSu (tj. 32bit OS), protože ještě dnes existují v provozu aplikace, které jsou 16-bitové a vyžadují 32bitový NTVDM. Existuje sice 64bitový "hackový" rekompilát NTVDM, ale to je "řešení" zcela nesystémové.
Záleží na tom, kdo ty vyšší řady kupoval. Pokud to byl někdo, kdo měl rád Apple a zároveň si občas chtěl zapařit nějakou tu Windows hru, tak ten si už Apple s ARM nekoupí. Pokud multiplatformní vývojář, tak ten už taky ne. Pokud vývojář aplikací pro Apple, tak tomu bude stačit ta grafika, co tam bude. Ti, co potřebovali pořádný GPU výkon, už u Applu dávno nejsou, protože jim ho už nenabízí.
Nebo kdo jsou podle vás zákazníci Applu v tomto segmentu? A opravdu jich je tolik, aby je nemohl Apple hodit přes palubu?
Netvrdím. Spíš Apple dokáže úbytek jedné skupiny zákazníků nahradit skupinou jinou. A myslím si, že tahle skupina zákazníků co ztratí kvůli výkonným GPU, by stejně odešla kvůli těm procesorům, takže další škody budou už minimální. A naopak, vlastní platforma plně kompatibilní napříč všemi zařízeními, to je to, oč má smysl usilovat. Pak se stanou zbytečnými ovladače (svůj HW bude znát už rovnou operační systém), zbytečné se stanou i nějaké standardy typu PCIe, protože si ty své čipy mohou propojit jak chtějí a nemusejí se ohlížet na dodržování nějaké kompatibility, nebudou hrozit nějaké neutorizované servisy, protože veškerý hardware bude výlučně v režii firmy, nebudou hrozit nějaké alternativní systémy, protože ty ten hardware nebudou znát, atd.
A pokud to někomu vadí, ptám se, proč mu to nevadilo doteďka. Osobně bych si od Applu nic nekoupil (naposledy jsem pracoval před čtvrtstoletím na nějakém Macintoshi ještě s procesory od Motoroly), ale to neznamená, že nemám pochopení pro jejich obchodní model.
Viem, že Metal je API, ale prečo by Apple nemohol optimalizovať svoj HW na svoje API? Boli by hlupáci v Appli, ak by vlastný HW neoptimalizovali na vlastný SW.
No na Slovensku som si ani nevšimol, že by niekto používal ERP systémy alebo backofficové aplikacie na macOS. Zopár rokov to ešte pobeží virtualizovane na Intel procesoroch ako to funguje teraz a potom buď tie aplikácie budú prepísané na ARM alebo kúpia PC s Windows.
Aby to neskončilo tak, že jim utečou ti kreativci, kteří celé roky Apple drželi nad vodou a zbude jim jen ta tupější většina "já mám Apple, jsem důležitý."
Já bych v tom viděl začátek konce, protože Jabkouni se zhlíží v těch opravdu úspěšných. A pokud tito budou donuceni jít jinam, vidím tady potenciální úpadek.
To jistě dokáže - to ani nerozporuju. Jenom chci zdůraznit, že tito lidé udělali Apple Applem. Bez nich by skončil jako kdysi Amiga.
Přímé škody, souhlasím, budou v krátkém horizontu malé. V dlouhodobém však hrozí katastrofa, pokud Apple nemá opravdu nějaké velké eso v rukávu. A to dost pochybuju, zejména v grafickém segmentu bude mít problém s tím, jak tu grafiku vůbec protlačit lesem patentů nvidie a AMD.
Co se vertikální integrace týká, budu se opakovat, ale Apple je v tomto ohledu velmistrem - ale i tak mu hrozí obousečnost takového chování. Málokdo se nechá dobrovolně odírat a zákaznící, dosud se Applem identifikující (fandové) jej taky můžou začít velmi rychle nenávidět. Otázka, "proč to nevadí dnes" je sugestivní. Ono to lidem vadí, ale jsou ochotni to dílem tolerovat, dílem nemají (subjektivně) kam odejít, protože tahle značka je pro spoustu jednodušších lidí známkou společenského statutu. To ale může taky přestat platit, stejně jako před X lety byla známka společenské presitže vlastnictví Pageru nebo později luxusnější Nokie nebo ještě později Blackberry.
Tak zrovna tohle problém vůbec nebude.
Apple má ze všech velkých hráčů apriori nejlepší postavení narvat všechno do cloudu - a podle dosavadních indicií se nejspíš snaží přejít na režim prodeje esteticky jablečných zobrazovadel, zatímco informace budou lítat jablečně zabezpečeným éterem k jablečně kvalitnímu externímu zpracování.
A to je přístup, který majoritu jablíčkářů fakt nevytrhne - naopak...
No myslím, že to je max tak momentálne na úrovni zbožných prianí :
1. Nie každý ma na to dostatočný bandwidth, najmä pri veľkoobjemových prácach
2. Aj ten cloud musí bežať na nejakom železe, takže potom vývoj zhltne kopec $$ + výroba ďalšie $$, a otázka by bola nakoniec či by to mali efektívnejšie ako konkurencia v pomeroch Tflops/kW