Apple možná bude mít vlastní grafiky. Chce prý koupit Imagination a GPU PowerVR

22. 3. 2016

Sdílet

 Autor: Redakce

Spekulace o vývoji vlastních mobilních GPU pro použití v mobilních čipech se šíří hlavně okolo Samsungu, který by se tak přiblížil svému konkurentu Qualcommu. Ovšem zdá se, že takový program by mohl mít i Apple. Po zkazkách či spekulacích o tom, že by jablečný koncern mohl vyvinout něco na zelené louce, se nyní objevily informace, že by cesta mohla být mnohem přímočařejší. Firma s ohromným množstvím peněz na investice by totiž prý mohla koupit celou Imagination Technologies.

Britská firma Imagination je autorem grafik PowerVR, které si od ní již Apple licencuje, dostupné jsou ale i celé řadě dalších výrobců čipů ARM. Používá či používal je v některých svých procesorech Atom dokonce i Intel. Podle webu Ars Technica má ale asi Apple zájem na tom, mít program těchto GPU pod přímou kontrolou (a potažmo od něj třeba odstřihnout konkurenci). Obě firmy jsou údajně dle obeznámených zdrojů v pokročilých fázích jednání, jejichž koncem by byla akvizice Imagination a zřejmě pohlcení do Applu. Ten již nyní část společnosti vlastní, neboť investoval do jejích akcií. Měl by nyní držet necelých 10 %.

Apple již PowerVR nyní licencuje, takže nemusí nutně společnost kupovat. Motivací by zde ale mohlo být přenesení vývoje dovnitř, což by Applu umožnilo investovat přímo více peněz a získat GPU s unikátními vlastnostmi, které by zároveň nebylo dostupné dalším firmám. Interní vývoj by také dovolil užší přizpůsobení a spřažení s vývojem samotných procesorů, nové návrhy by se zřejmě mohly do finálních čipů dostávat rychleji. Dlouhodobě by pak Apple mohlo profitovat z toho, že ušetří licenční náklady a marže původně jdoucí do Imagination shrábne pro sebe. Navíc by „exkluzivní vlastní GPU“ mohlo pomáhat v marketingu podobně jako exkluzivní SoC.

Schéma architektury PowerVR GR6500 (Wizard). Raytracingový blok je začlěněn do klasické grafické pipeline
Schéma architektury PowerVR GR6500 (Wizard)

Sekundární motivací pro koupi místo pokračujících licenčních vztahů může být to, že na takový krok je nyní vhodná doba. Imagination Technologies se totiž dostala do problémů s propadem tržeb. V únoru rezignoval její šéf Hossein Yassaie a byla oznámena restrukturalizace, jež má obnášet propouštění a soustředění prostředků do GPU PowerVR, zatímco další aktivity mohou být upozaděny. Tržní kapitalizace je momentálně okolo 500 milionů, takže akvizice by pro Apple nebyla příliš drahá.

 

Aktualizováno (24.3. 2016):
Ačkoliv to v takovýchto situacích nebývá zvykem, Apple se k šířícím se informacím oficiálně vyjádřil. Nezávazné rozhovory o možnosti akvizice údajně s Imagination skutečně vedeny byly; momentálně ale prý žádná debata otevřena není a žádná nabídka koupě na stole není. Jak se ale říká, co není, může být.

"From time to time, Apple talks with companies about potential acquisitions. We had some discussions with Imagination, but we do not plan to make an offer for the company at this time."

Procesor Apple A7

 

Odchod Imagination Technologies by měl velké dopady

Pokud nicméně na takovou akvizici dojde, může to být docela škoda. PowerVR má v GPU sféře dlouhou tradici a v případě pohlcení Applem by asi hrozilo, že zmizí z volného trhu a bude exkluzivně používáno jen v telefonech, tabletech nebo jiných zařízeních tohoto výrobce (soudě například dle osudu P.A. Semi, zajímavého výrobce PowerPC procesorů, který po pohlcení skončil). Připomeňme přitom, že Imagination kromě konvenčních GPU pracuje třeba i na architekturách pro ray tracing. Zároveň také převzala vývoj procesorové architektury MIPS, který by tímto krokem rovněž mohl být ohrožen.

 

V branži licencovatelných GPU pro mobilní čipy vyrostl Imagination velký konkurent v samotném ARMu, od nějž mnozí výrobci převzali jádra Mali. Pokud by PowerVR zmizelo, stal by se z tohoto dodavatele v podstatě hegemon, neboť další alternativy (Vivante) momentálně hrají vyloženě okrajovou úlohu. Mohlo by se nicméně jednat o příležitost pro nové hráče; zájem má například Nvidia (zatím ale bez úspěchu) a nedávno připravenost k vývoji mobilních GPU pro externí zájemce opět avizovalo i AMD.

bitcoin_skoleni

3D akcelerátor založený na architektuře PowerVR, devadesátá léta (Zdroj: GPU-tech.org)
3D akcelerátor založený na architektuře PowerVR, devadesátá léta (Zdroj: GPU-tech.org)

Zdroj: Ars Technica