Příběh iPadu začal před deseti lety
Jak jistě víte, poprvé se o iPadu začalo oficiálně mluvit 27. ledna 2010 na Macworldu, když tablet představoval sám Steve Jobs. Jenže samotná značka byla u tabletu použita už v roce 2001.
Tchajwanská společnost Proview Electronics (jeden z nejvýznamnějších výrobců monitorů) vytvořila v čínském Šen-čenu pobočku Proview Technology, jež měla mít na starosti tvorbu mobilních počítačů. Jedním měl být tablet iPAD. Dostal se na trh, ale pohořel.
Proview si během let 2000 a 2004 zaregistrovala příslušný trademark v mnoha zemích světa: v Mexiku, Jižní Koreji, Singapuru, Indonésii, Thajsku, Vietnamu a také v EU. V roce 2001 si podobu „iPAD“ a „IPAD“ zaregistrovala rovněž v Číně, kde toho roku Proview Technology svůj tablet vydala.
V roce 2006, kdy už byl původní iPad zanesený prachem, začala Proview Electronics značku iPad provádat. Pro globální trh ji nabídla americké firmě IP Applications Development (iniciály IPAD) za přibližně 55 000 dolarů. Součástí dohody podle Proview nebyla práva na použití značky v Číně (tu si Proview ponechala). IP Applications Development pak 15. ledna 2010 zaregistrovala iPad ještě v Austrálii a na Novém Zélandu.
Apple už v té době (rok 2006) musel na tabletu pracovat. Později se spekulovalo o několika názvech jako třeba iSlate. Tuto značku držela společnost Slate Computing, o níž se později provalilo, že ji vede Apple jako tzv. dummy corporation. V Kanadě se jí povedlo zaregistrovat značku iPad. V USA to nešlo, tam ji vlastnila společnost Fujitsu, která také vydala mobilních chytré zařízení s názvem iPad. Viz MacRumors.
IP Applications Development i Slate Computing (vlastně Apple) sídlily v americkém Delaware. A je velmi pravděpodobné, že spolu byly při koupi trademarku iPad propojeny už od začátku. Apple tak možná využil neznámé firmy s dobrými iniciály k tomu, aby levně koupil důležitou značku, protože kdyby Proview prodávala práva přímo Applu, částka by nejspíš měla o něco více nul než 55 000 dolarů. Jak se později ukázalo, firma IP Applications se skutečně s Applem na převzetí značky domluvila. Apple tak držel iPad na většině trhů kromě těch dvou nejdůležitějších – v USA a Číně.
iPad od Applu, nebo Proview?
O vlastnictví „iPadu“ na čínském území se začalo poprvé mluvit loni na podzim (viz Financial Times). To už byl jablečný tablet na trhu a Apple byl přesvědčený, že jej může prodávat i v zemi draka. A zahájil proto soudní řízení, protože Proview si iPad stále nárokovala.
Člen správní rady Proview, Yang Rongshan, tehdy deníku FT řekl: „Je arogantní, že Apple prostě ignoruje naše práva a směle prodává iPad na tomto trhu. My se budeme bránit. Mimo to jsme ve velké finanční tísni a ochranné známky jsou velmi cenným majetkem, který nám pomůže dostat se z těchto problémů.“ Hodnota firmy byla loni odhadnuta na 400 milionů dolarů.
Tento týden městský soud v Šen-čenu dal za pravdu Proview, když řekl, že skutečně vlastní ochrannou známku na slovo iPad v domovské Číně.
Apple tak má několik možností:
- Odvolá se (Pokud ve smlouvě opravdu chybí práva pro Čínu, nemají šanci.)
- Vzdá to, bude muset změnit název a ještě zaplatí penále (Měnit názvy produktů nepřipadá v úvahu.)
- Proview ubije penězi: mimosoudně se dohodne, zaplatí „blíže nespecifikovanou“ mnohamilionovou částku (nejpravděpodobnější řešení).
Apple nesmí prodávat iPad ve dvou městech
Jenže ani Proview nelení. Už si vyžádala dvě předběžná opatření, která zablokovala prodej iPadů ve dvou čínských městech (Šen-čen a Chuej-čou). A hodlá v tom pokračovat, než zastaví všechny resellery a oficiální Apple Stores. Mluví se o tom, že by Proview požadovalo finanční odškodnění ve výši 1,5 miliardy dolarů.
To je na první pohled úplně nesmyslná suma. Proview už totiž tablety, nedejbože s názvem iPad, nedělá a nevzniká tak žádná škoda. Vlastně jedna vznikla, Apple jim nezaplatil za práva ke značce iPad. Ale 1,5 miliardy? To by byl na sakra dlouhou dobu ten nejdražší trademark ve vesmíru.
Apple na druhou stranu nemůže tuto čínskou krizi podcenit. Tamní trh bude pouze růst, čínské tržby Applu se v minulém čtvrtletí zvýšily šestinásobně na 3,8 miliardy dolarů. Apple Stores lámou návštěvní rekordy, hladoví Číňané dokonce stavějí falešné obchody bez certifikace. Podle některých odhadů se má Čína stát v roce 2014 největším odbytištěm Applu. Takže riskovat zastavení prodeje a poškození pověsti si jablečná firma nemůže dovolit. Pokud by musela změnit název iPadu, ukázala by svou slabinu, a to také nepřichází v úvahu.
Samozřejmě nevidíme do celého případu, nemáme k ruce důkazy, ale z dostupných informací můžeme tvrdit, že se Apple bude chtít mimosoudně dohodnout a bude klid. Otázkou je pouze kdy a za kolik.
iPad jako podprsenka
The Register mimochodem píše, že iPad existuje v několika podobách i mimo počítačový svět. Třeba společnost Magtek prodává IPAD jako enkryptér přístupových karet, Siemens používá toto značení u motorů a jedna kanadská firma prodává podprsenky iPad.
Pro Apple není boj o značku žádnou novinkou. V roce 2007 se s kanadskou firmou Comwave Telecom musel urovnat kvůli iPhonu. Tuto značku totiž tamní operátor používal pro VoIP služby. V USA ji zase používalo Cisco. Ostatně i samotný Apple se hádal o název s britskou společností Apple Corps, kterou založili členové Beatles.
Zdroje: Ubergizmo, Financial Post, Reuters, People's Daily Online