Držím palce. Konečně dokonají přechod od skvělých pracovních strojů pro DTP a jiné grafické činnosti do skvělých designových strojů, které si kupují uživatelé jen kvůli image. Konečně už si nikdo nebude stěžovat na nekvalitní klávesnici, přehřívání, nedostatečnou konektorovou výbavu nebo na hodně omezené možnosti rozšíření. Konečně se z počítače stane totéž, co z mobilu. Ostatně, vnitřnosti budou na chlup stejné. Už nikdy žádné zbytečné sloty na RAM či trapné sloty na SSD. Všechno hezky na jedné destičce, časem v jednom čipu.
Pokud by se někomu zdálo, že to myslím ironicky, tak se mýlí. Opravdu jim to přeju a opravdu si myslím, že je to správná cesta. Správná cesta z hlediska vydělávání peněz, což je hlavním cílem každé firmy.
Já si letos koupil první Apple zařízení (obnošený Mac Mini 2012 Server s quadcore Intel) za účelem rozšíření povědomí o MacOS. Myslím, že svět x86_64 dnes ani MacOS nepotřebuje a klidně si může vystačit si s Windows a Linux platformami. Proti nim Apple dnes nabízí prakticky jen omezenou podporu HW/SW za výrazně vyšší ceny.
Nejde přeci o to, kolik mají peněz. Taky mám dost a přesto chci víc.
Zákazníci jim zcela jistě ubydou. Tedy ti, pro které je počítač pracovním nástrojem. Na druhou stranu přibudou jiní zákazníci. Ti obyčejní. A těch je víc. Navíc dost vzroste marže, protože ty nové počítače budou výrobně o dost levnější.
Nikdy jsem od Applu nic neměl a nemám a vždycky jsem se hádal s těmi, co mi vysvětlovali, jak je Apple skvělý. Ti dneska většinou od Applu utíkají a já naopak začínám vidět ta pozitiva, která jsem dříve neviděl. Pro mě jejich zařízení stále nejsou a asi ani nebudou, ale už chápu, proč si je někdo kupuje, i chápu, že s nimi může být spokojený.
Hmm...to je podobne jako rict, ze auto, ktere zrychluje z 0-100 za 5s vlastne nebude rychlejsi, nez normalni "spotrebak", protoze zrychleni z 0-100 nikoho nezajima :)
Pokud chces porovnavat 2 ruzne systemy mezi sebou, tk musis mit nejakou metodiku postavenou na stejnem zaklade a jinak nez benchmarkem to neudelas. Druha vec je intepretace benchmarku, ale to nerika primarne nic o tom, ze pouziti benchmarku je na nic.
Ona je to ale pravda. Zrychlení auta prakticky nikoho nezajímá. Nebo kolik si myslíte, že procent zákazníků kupujících auto řeší jeho zrychlení?
Je to stejné jako s mobilem. Možná pár zoufalců řeší nějakej benchmark, ale většina lidí si ten mobil koupí z úplně jiných pohnutek. Někdo kouká na značku, někdo na to, kolikamegapixelový to má foťák, někdo kouká na kapacitu úložiště a jiný řeší úhlopříčku nebo obyčejnou barvu.
Jestli to spíš nebude tak, že Apple vytvoří nějaké běhové prostředí, které bude simulovat x86, a ve kterém pojedou stávající verze programů. A mezitím dá jejich tvůrcům pár let času předělat je pro ARM. Druhá věc je, jestli se to bude třeba Adobe chtít dělat, a jestli se jim to vyplatí, jak z hlediska nákladů, tak výkonu.
Tohle miluju, nikdy jsem od nich nic neměl, ale vždycky jsem se hádal s lidma.... tak hlavně, že máte jasno. Vy budete ten typ, vedle kterého když se někdo objeví s Macem, tak hned cítí přiblbé primitivní úšklebky, ne? Znám takových expertů dost. Posledně na mne nějaký primitiv téměř pokřikoval, aniž bych vykazoval jakoukoliv tendenci řešit svůj pořítač, že prý mám dát na kvalitu a ne na značku. Je zajímavé, jak Apple dokáže tolika lidem dělat rudo před očima, že zapomínají na slušné způsoby, a to zpravidla hlavně vůbec nemají ponětí o čem mluví.
"Možná pár zoufalců řeší nějakej benchmark, ale většina lidí si ten mobil koupí z úplně jiných pohnutek"
.. jenomze ja neresim benchmark, ani to, jestli je toho vykonu pro uzivatele dostatek. Ja resim porovnani vykonu na zaklade toho benchmarku a to je podstatny rozdil.
Mne zajima realne srovnani ARM vs x86 CPU pod MacOS. Jinak nez benchmarky na stejnem OS, se stejnymi programy, nejde zjistit, jak na tom ta CPU vykonostne v porovnani jsou.
Tak lze aspon ziskat prehled o tom, co lze od ARM ocekavat dal.
Souhlas! A ja znam i nekolik techto posklebovacu, kteri presli z PC na Maca, kdyz jim konecne doslo, ze misto prace resi donekonecna ty stejne a opakujici se problemy s ovladacema, HW, nastavovanim elementarnich veci, co nejely out of the box.
Ja bych ale rekl, ze moudry clovek pouziva to, co mu funguje nejlepe a dodava pro nej nejlepsi pomer cena/vykon.
Hint: neexistuje 1 ultimatni zarizeni na reseni vsech existujicich problemu.
Softwarově, samozřejmě. https://en.wikipedia.org/wiki/Rosetta_(software)
Proto se obecně předpokládá, že teď budou mít něco podobného. (Zajímavé je, že to bylo licencované, hmm, to jsem doteď nikdy neslyšel.)
Edit: jinak ten překlad x86->ARM od MS je IMHO povedený, uvádí se, že to běží s cca 50% výkonem, což je dobrý výsledek. Účelem je moct provozovat aplikace, ne provozovat je s maximálním výkonem - věci, co to potřebují holt, musí být nativní. Nesmí se zapomínat, že procesory, na kterých to mělo premiéru (Cortex-A73) nebyly žádná sláva, ani 6xALU to nemělo...
Diky za odkaz.
"uvádí se, že to běží s cca 50% výkonem, což je dobrý výsledek."
.. to zalezi dost na uhlu pohledu. Veci, ktere se daji namitnout
- win32 kompatibilita neni 100%
- win64 zatim neexistuje
- tech -50% nezni sice na prvni pohled spatne, ale to se dostanete na uroven od pasu tak Pentia N5000, coz je dnesi uplny low end v noteboocich a pro narocnejsiho uzivatele no-go.
- v PC WIn svete, ktery neni pod kontrolou jedne firmy. jako je apple, tak se do adaptace SW pro neexistujici platformu, nikdo nepohrne. Tudiz emulace je jedina moznost na dot dlouhou dobu, jak tohle omezeni obejit. Pri takove ztrate vykonu, ale zase nedava smysl, to vubec zkouset. Test s Snapdraggnem 855 je mozno zkouknout tady
https://www.computerbase.de/2020-05/samsung-galaxy-book-s-snapdragon-8cx-test/2/#diagramm-7-zip-1900
Ja verim, ze adaptace SW firem na MacOS pujde podstatne rychleji, protoze je Apple donuti, ale i tak emulovat nejaky treba video editor SW nebo photo editor..to asi nebude to prave orechove :)
tombomino: Apple nikoho k podpore macOS na ARM nedonúti. Apple radšej vytvorí vlastné služby ako je napríklad Arcade na hry a ostatní sa buď prispôsobia, alebo môžu odísť. A mnohí odchádzajú. Nikto už neponúka natívne vytvorenú AAA hru pre macOS, lebo nechce investovať milióny USD do používania Metalu. Apple prestal podporovať novšie verzie OpenGl aj OpenCl, takže hry používajú 10 rokov staré verzie. Ak budú x64 programy emulované, tak budú spomalené, ak budú musieť byť natívne pre ARM, tak vývojári prispôsobia iPadOS verzie svojich programov pre macOS na ARM. Ale veľké investície sa už neoplatia do minoritnej platformy, ktorá bude vyžadovať nové zariadenia. A samozrejme virtualizovaný Windows alebo Linux už vôbec nebude fungovať ak nepôjde ani emulácia.