Apple sklízí kritiku za nové reklamní spoty. Uživatele vykreslují jako hlupáky

29. 7. 2012

Sdílet

 Autor: Redakce

Ať už je váš názor na společnost Apple a její produkty jakýkoliv, před jejím uměním prodávat se musí poklonit každý, kdo je alespoň kouskem duše podnikatel. Nedílnou součástí marketingu Apple byly odjakživa televizní reklamní spoty. Například v reklamách z roku 1984 Apple přirovnalo konkurenční počítače otevřeného standardu IBM PC k totalitě z orwellovského románu, krutou ironii ale všichni asi přehlédli a tyto spoty jsou často zmiňovány jako jedna z nejlepších televizních kampaní vůbec.

Jako zdařilý je hodnocen též spot z roku 1997, pro který Apple (přesněji agentura TBWA/Chiat/Day, která kampaň pro Apple vytvořila) zneužilo tváře výjimečných vědců a revolucionářů. Zpět ale do roku 2012 a k nejnovějším reklamám na počítače Macintosh. Ústředním motivem už není výjimečnost, ale hloupost. Ústřední postavou a spojovací linkou všech tří spotů je tento mladík, Apple Genius:

Uživatelé Macu, se kterými se Genius potkává, mají ale ke genialitě hodně daleko. Pro začátek, tenhle chlapík se nejspíš rozhodl koupit si Mac, z obchodu si ale nakonec odnesl jiný počítač, který jako Mac jenom vypadá.

" frameborder="0" height="315" width="560">

V dalších dvou reklamách potřebují uživatelé Macu naléhavě géniovu pomoc, protože sami si s úžasnými aplikacemi zmíněnými v předchozím spotu neví rady.

" frameborder="0" height="315" width="560">

" frameborder="0" height="315" width="560">

Jaká ponaučení jsme si tedy z reklam odnesli?

  • že uživatelé Macu jsou tak hloupí, že bez pomoci Apple Génia na počítači sami nic nezvládnou,
  • nebo že aplikace na Macu mají tak špatně navržené a neintuitivní uživatelské rozhraní, že se v něm vyzná jenom génius (a nebo Apple Genius),
  • a že pokud se stanete Apple Géniem, budou vás hloupí uživatelé obtěžovat se svými triviálními problémy ve čtyři hodiny ráno.

 

ICTS24

Pravděpodobně zamýšlené sdělení, že majitelé Macu mají vždy k dispozici podporu od Apple Géniů a proto byste si měli koupit Mac, mezi těmi výše zmíněnými poněkud zapadá. Co se nicméně Applu podařilo, je vyvolat o nových reklamách živou diskuzi. Na serveru The Verge nasbírala zpráva od včerejška už přes 1100 komentářů, mezi nimiž najdete řadu nápadů na odvetnou kampaň Microsoftu (sdělení „na Windows nepotřebujete být génius“ se přímo nabízí). Jestli on to nakonec nebyl záměr…

Zdroj: The Verge