Apple TV třetí generace: pouze pro oddané Applisty (recenze)

15. 10. 2012

Zdroj: Redakce

Poslední Apple TV se pyšní procesorem Apple A5, který pohání iPhone 4S. Na rozdíl od předchozí generace už umí fullHD a díky novým vlastnostem iOS nabízí i bohatší možnosti streamování obrazu přes AirPlay. Pro české uživatele má však zásadní nedostatek – zatím pro ni neexistuje jailbreak.

Opravdový prcek

Od předchozí Apple TV se ta současná po stránce vzhledu neliší. Změny se odehrály pouze v útrobách zařízení, a proto si vypůjčím popis zpracování a designu ze své předchozí recenze.

Pokud na vás působí Apple TV miniaturním dojmem už na fotkách, věřte, že reálná velikost překoná veškerá vaše očekávání. Ve srovnání s Macem Mini jsou její rozměry takřka čtvrtinové. Pokud vezmete v úvahu, že do útrob vývojáři dokázali vměstnat i napájecí zdroj, nezbývá nic jiného, než hluboká poklona. Níže si můžete prohlédnout, jak vedle ní vypadá nový iPhone 5.

Apple TV (3. gen.) Apple TV (3. gen.)Apple TV (3. gen.)

Na čelní straně toho moc nenajdete, jediným prvkem je bílá LED dioda, která signalizuje stav zařízení. Svítící dioda signalizuje zapnuté zařízení a začne poblikávat, pokud stisknete některé z tlačítek na dálkovém ovládání. Zadní strana pak nabídne jen nejzákladnější konektory. Kromě napájecího konektoru pro dvoužilový kabel jsou to digitální výstupy videa a zvuku (HDMI + S/PDIF), síťový konektor RJ-45 a servisní konektor microUSB. Ten bohužel nelze použít pro připojení externích disků. Nic jiného na Apple TV nehledejte. Nenajdete zde ani analogové výstupy ani běžné USB ani 3,5mm audio konektor.

Díky vestavěnému zdroji nevyžaduje Apple TV žádný externí adaptér a v balení tak kromě napájecího kabelu najdete už jen dálkové ovládání. I to působí minimalistickým dojmem a moc prvků se na něm nenachází. Pro ovládání menu slouží směrový kříž s potvrzovacím středovým tlačítkem, pro spuštění filmu či hudby obvyklé tlačítko Play/Pause a také tlačítko pro návrat do menu. To po většinu času také plní funkci tlačítka Zpět.

Dálkové ovládání je vyrobeno z jednoho kusu hliníku doplněného o plastová tlačítka. Ta se mačkají velmi pohodlně a příjemně. Pro základní obsloužení jednoduchého rozhraní se sedmi tlačítky bez problému vystačíte. Pokud však někde narazíte na formulář, do kterého budete muset zadávat text, narazíte na stejný problém jako u většiny multimediálních přehrávačů – tedy softwarovou klávesnici na obrazovce. V případě, že vlastníte iPhone, iPod nebo iPad, rozhodně se vyplatí nainstalování oficiální aplikace Remote, díky níž můžete ovládat Apple TV stejně pohodlně a navíc můžete zadávat text pomocí klávesnice na displeji mobilního zařízení.

Aplikace Remote Aplikace Remote Klávesnice v aplikaci Remote

8 filmů v češtině

Zprovoznění Apple TV je otázkou několika minut včetně vybalení z krabice. Nikde není potřeba žádné složité nastavování. Pokud připojíte k zařízení klasickou drátovou síť a máte na routeru aktivní DHCP, Apple TV se automaticky připojí k internetu. Pokud se rozhodnete pro Wi-Fi, jehož adaptér je rovněž ukryt v útrobách Apple TV, stačí vybrat domácí síť a zadat heslo.

Pomineme-li vestavěné aplikace (Youtube, Vimeo) a AirPlay, o kterém se rozepíšu dále, jediným způsobem, jak na Apple TV přehrávat filmy je jejich nákup na iTunes Store. I když se situace oproti loňskému roku zlepšila, stále je nabídka českých filmů tragická. Pokud otevřete nabídku Films in Your Language, vypadne na vás celých osm filmů. Naneštěstí se jedná o animované pohádky pocházející z produkce studií Walta Disneyho a Pixaru (Na vlásku, Příšerky s.r.o., Piráti!, Hledá se Nemo, Auta 2, Toy Story 1,2,3). Prvním neanimovaným filmem se 23. října stane československý koprodukční snímek Lóve, jenž je již nyní možné předobejdnat. Bohužel, čekání na zahraniční produkci s českými titulky pokračuje úspěšně dál. Pokud však ovládáte angličtinu, nabídka z anglicky dabovaných filmů je obrovská.

Ještě větším problémem v Česku pak bude chybějící možnost zapůjčení nebo zakoupení seriálů. To, co udělalo Apple TV tak úspěšným produktem ve Spojených státech i jinde ve světě, u nás zatím tedy chybí. Pokud tedy toužíte po aktuálních dílech vašich oblíbených seriálů, i nadále budete odkázání na pololegální stahování z internetu jako doposud. Zda se seriálů dočkáme v budoucnu, není zcela jisté. Problémem, který u filmů nemusel Apple řešit, jsou autorská práva. Na mnoho úspěšných seriálů mají totiž licence zakoupeny tuzemské komerční televize.

Kromě filmů a seriálů je však omezen i další obsah Apple TV. Které služby jsou u nás dostupné, si můžete prohlédnout na screenshotu níže. Ve srovnání se Spojenými státy chybí (celkem logicky) Netflix a Hulu. Už méně logická je absence sportovních aplikací pro NBA a NHL, jež umožňují přehrávání živých přenosů z utkání i záznamů z archivu. Obě služby jsou u nás běžně dostupné. Užít si tak můžete maximálně baseball v MBL.TV.

Spása jménem AirPlay

Apple TV poslední generace si nemá smysl pořizovat v případě, že nevlastníte iPhone 4S či 5, popř. iPad 2 nebo 3. Ty totiž nabízí plnou podporu streamování obrazu AirPlay. Z iPhonu 4 přehrajete jen zvuk, z prvního iPadu i video avšak nebudou fungovat například hry, které vyžadují zrcadlení.

Výběr zařízení pro AirPlay na iPhonuVýběr zařízení pro AirPlay na iPaduZrcadlení AirPlay

Zde se otvírá i prostor pro český obsah – bez problému funguje přehrávání z archivu České televize v aplikaci iVysílání. Pokud využijete zrcadlení, na obrazovce televize přehrajete i obsah aplikace portálu Voyo.cz. Klasický AirPlay snad přibude v dalších verzích aplikace.

Samotné video a zvuk však není tím jediným, co se dá pomocí AirPlay streamovat. Některé aplikace, typicky hry, využívají televizní obrazovku pro zobrazení toho nejdůležitějšího a na displeji iPhonu nebo iPadu jsou pak umístěné ovládací prvky. Příkladem může být závodní Real Racing 2 nebo Modern Combat 3: Fallen Nation. Ve druhém případě jde o skvěle zkopírované Call of Duty včetně výborného multiplayeru a pokročilé grafiky. Pokud si zvyknete na ovládání pomocí displeje telefonu nebo tabletu, díky Apple TV a AirPlay získáte i použitelnou herní konzolu.

Další aplikací, která výborně využívá AirPlay je Solar Walk. Virtuální vesmírná pocházka dostane další rozměr, když ji můžete absolvovat na větší obrazovce televize. Na iPadu nebo iPhonu pak najdete potřebné grafické rozhraní, popř. popis zvolených vesmírných těles.

Další možností, jak využít AirPlay, je streamování z počítače. Pokud vlastníte Mac, máte vše usnadněno, OS X 10.8 umí AirPlay včetně zrcadlení v základu. Složitější to bude v případě PC se systémem Windows. Zde se budete muset spolehnout na aplikace třetích stran. Tou nejpovedenější je AirParrot (10 USD). Samozřejmě se však jedná o zrcadlení, které duplikuje obsah primárního monitoru na televizi připojenou k Apple TV.

KL24

Verdikt

Jablečná televize se u nás prodává za cenu 2799 Kč (oficiální online Apple Store), což je cena srovnatelná s nejlevnějšími HD přehrávači. Určitě se bude hodit všem, kteří vlastní nějaké iOS zařízení nebo počítač Mac a využijí plný potenciál streamování obsahu AirPlay i synchronizaci hudby iTunes Match. Protože pro ni neexistuje jailbreak a tudíž ji neobohatíte o multimediální prostředí XBMC, nelze ji využít jako běžný HD přehrávač, který by uměl přehrát obsah ze síťového disku. Právě to je pro nás asi největší zklamání. Pokud byste vyžadovali právě tuto funkci, zvažte nákup bazarové předchozí generace (se starším iOS 4). Ta sice nepřehraje 1080p, zato bude umět síťové přehrávání.

Parametry
Cena 2 790 Kč včetně DPH
Názor 80%
Apple TV (3. generace)
procesor Apple A5 (ARM Cortex-A9 - jedno jádro vypnuté)
RAM 512 MB
interní kapacita 8 GB
bezdrátová konektivita Wi-Fi 802.11 a/b/g/n
koenktory LAN, S/PDIF, microUSb (servisní), HDMI
rozlišení 480p, 720p, 1080p
napájecí zdroj 6W (vestavěný)
rozměry 98 × 98 × 23 mm
hmotnost 270 g

Kompletní galerie rozhraní Apple TV (OS verze 5.1.1)

Prostředí Apple TV (3. gen.) Prostředí Apple TV (3. gen.) Prostředí Apple TV (3. gen.) Prostředí Apple TV (3. gen.) Prostředí Apple TV (3. gen.) Prostředí Apple TV (3. gen.) Prostředí Apple TV (3. gen.) Prostředí Apple TV (3. gen.) Prostředí Apple TV (3. gen.) Prostředí Apple TV (3. gen.) Prostředí Apple TV (3. gen.) Prostředí Apple TV (3. gen.) Prostředí Apple TV (3. gen.)

Byl pro vás článek přínosný?