"to taky může být o tom že Apple tlačí perf/watt"
Ne taky, o tom přece ten můj příspěvek byl :)
Ale ten odlišný kompromis mezi plochou čipu a spotřebou vůbec není o investici do RD/vývoji. Je to prostě strategické rozhodnutí
Ty zvýšené náklady nejsou v RD, ale v ceně, kterou platí výrobce na jednotlivém vyrobeném zařízení, variabilní náklad, který nemá s RD (což jsou fixní náklady na vyvinutí věci před začátkem její výroby, které ani u jedné z těch variant nemusí být vyšší, než u té druhé) nic společného.
Prostě Apple chce nižší spotřebu a má dost velkou marži na to, aby za to mohl zaplatit větším=dražším čipem (potřebou koupení víc wafferů při výrobě, je to náročnější na výtěžnost).
Sony/AMD potřebujou, aby konzole stála 399$, takže je čip udělaný tak, aby dosáhl co nejvyššího výkonu při co možná nejmenší ploše = ceně.