Apple uvažuje o expanzi iTunes na Android a o streamování hudby

24. 3. 2014

Sdílet

 Autor: Redakce

Apple stál na prahu hudební revoluce, když uvedl iTunes, začal prodávat hudbu digitálně a uživatele vybavil iPody. I v roce 2003 bylo sice možné si předplatit přístup k hudebnímu katalogu, ale tehdejší doba pomalejšího a omezeného internetu nahrávala scénáři, kdy si uživatel vybraná alba zakoupil, stáhl a poslouchal na cestách nebo doma na počítači. Už nějakou dobu ale světem hýbou streamovací služby, fungující na bázi předplatného.

Nejen, že Apple dosud držel uživatele v rámci svého ekosystému, Steve Jobs ani nevěřil v předplatitelský model u hudby. Firma nciméně bude muset jít proti původnímu přesvědčení.

Tip: Jakou hudební streamovací službu si vybrat? Volba bude individuální

Tento model dotáhlo k dokonalosti Spotify. P/oslouchat můžete i bezplatně, s reklamou. Apple svého času konkurenci neměl, zato teď soupeří s několika velkými konkurenty. I jablečný podnik si začíná uvědomovat, že klíčem k úspěchu bude pokrýt co největší počet platforem. Svého vrcholu služba dosáhla v roce 2010, kdy ve Spojených státech zabírala 69 % trhu s digitální hudbou.

Streamování ale agresivní cenovou politikou slaví úspěch a tržní podíl Applu se tenčí, byť pozvolna. (63 % před rokem.) Obchod v iTunes byl inovativní, ale nyní působí jako cosi zastaralého. Proto Apple nyní uvažuje o tom, že vy zavedl streamování za měsíční poplatek. Tedy to, co nabízí třeba Rdio nebo Spotify. A co víc, přehrávač iTunes by se mohl objevit na konkurenční platformě Android.

Což zní jako ještě zajímavější novinka, čistě z pohledu dosavadní strategie firmy. Nikdo nechce přicházet o uživatele, ale Apple zvlášť se pojistil, aby se jeho uživatelé drželi jeho produktů a služeb. Podle dostupných informací obchod od Applu v USA v oblasti prodejů v poslední době ztrácí v řádu dvou cifer. Prodeje alb meziročně klesly o 13 % a prodeje samostatných písní o 11 %. Streamovací služby naopak zaznamenaly 39 % nárůst tržeb v porovnání s rokem 2012.

 

ICTS24

Celosvětově pak rostly dokonce o 51 %, zatímco obyčejné stahování kleslo o 2,1 %. Veškerá jednání se zatím nachází v počátečních fázích, takže jak se Apple případně rozhodne, se budeme muset nechat překvapit. Ale těžko si lze představit, že by firma nečinně přihlížela tomu, jak se její tržní podíl a příjmy tenčí. Ani na podzim uvedené rádio od Applu nemělo výraznější vliv na stávající zavedené služby. Zejména na Pandoru.

Zdroj: Billboard