Apple zastavil prodej svých výrobků v Rusku. Google, MS a Facebook blokují ruská státní média

2. 3. 2022

Sdílet

 Autor: O2

Rusko se po válečném napadení Ukrajiny dostalo pod různé ekonomické sankce ze strany států tzv. západního světa, včetně například embarga na dodávky čipů a s nimi souvisejících pokročilých technologií. Vedle postihů ze strany států ale ruská společnost a ekonomika bude trpět i dopady přicházejícími z komerční sféry – na válku rozpoutanou Ruskem zareagovaly velké společnosti jako Google, Apple nebo Microsoft.

Podle aktuálních zpráv v Rusku poměrně zásadně omezila svůj byznys (a služby) společnost Apple. Firma zastavila prodej svých výrobků v Rusku ve svém oficiálním obchode Apple Store – všechny produkty jsou v něm uváděné jako nedostupné. Zboží ve spotřební síti mimo jeho obchody nicméně asi bude k dispozici dál, než se stávající zásoby vyčerpají. Ovšem Apple zastavil všechny exporty do Ruska, takže po vyprodání těchto zásob asi výrobky z lokálních obchodů zmizí.

Firma také uvádí, že fungování Apple Pay v Rusku bude omezené. Tato přerušení služeb asi také mohou souviset s tím, že nyní je porušen platební styk mezi Ruskem a zahraničím, takže by platby za zboží stejně nemusely být uskutečněné.

Apple také podnikl už ne čistě ekonomická, ale více na samotný konflikt zaměřená opatření. Firma uvádí, že přestala poskytovat informace o dopravní a další situaci na území Ukrajiny v Apple Maps z bezpečnostních důvodů. A zejména kvůli invazi vyhodí z App Store aplikace mediálních společností RT (dříve Russia Today) a Sputnik News, které Rusko používá k šíření státní propagandy a/nebo dezinformací. Nicméně toto zablokování aplikací není kompletní, zůstanou dostupné na území Ruska.

Obchody Apple iTunes a App Store Depositphotos Obchody Apple iTunes a App Store (Zdroj: Apple)

Podobný krok udělal i Microsoft, který vyhodil aplikace RT (a snad také i Sputnik News) z Windows Store. Vyhledávač Bing by zřejmě také měl snížit skóre těchto webů, aby při vyhledávání různých témat nebyly na předních místech. Z výsledků vyhledávání ale nebudou odstraňovány úplně. Záměr je údajně takový, aby se uživatel dostal jejich obsah, pokud evidentně chtěl skutečně něco z těchto webů (asi tedy například pokud přímo zadá „Sputnik News“ a tak dále).

Microsoft ale také zcela zakázal těmto médiím reklamy ve svých inzertních službách (respektive jim asi zakázal dávat na své weby cizí reklamu skrze jeho služby a tím za ní vydělávat?).

Podobná opatření dělá také Google. Společnost zablokovala v App Store mobilní aplikaci ruských médií RT a Sputnik News (nejdříve na území Ukrajiny a potom v EU, ve zbytku světa ne) a odebrala jim možnosti monetizace v Youtube, na webech Google a v aplikacích – což znamená, že ruská společnost nebude vydělávat na reklamě při návštěvách jejích obsahu a stránek na těchto platformách Googlu. Stejně tak odebral možnosti monetizace ruským státním médiím Facebook, na jehož platformě také nesmí vydělávat na reklamě.

ICTS24

Propaganda na 10 milionech zařízení

Podle dat Apptopia měly nebo mají aplikace ruských státních/propagandistických médií miliony uživatelů. RT News/RT Today údajně 7,5 milionů uživatelů Androidu a 2,5 milionu zařízení Apple (iOS), Sputnik News 2,89 milionu Androidů a 960 tisíc uživatelů iOS. Tyto aplikace a média by v rámci našich zemí měly být blokované přímo na základě sankcí EU, nejde tedy o úplně vlastní iniciativu internetových platforem.

Zdroje: CNBC, Reuters, Engadget, Yahoo