ARM Mali-T658: grafika jako na Playstationu 3 v mobilu

11. 11. 2011

Sdílet

 Autor: Redakce

Zajímáte-li se trochu víc o čipy, které pohání smartphones a tablety, pak asi víte, že společnost ARM vyvíjí nejen návrhy procesorových jader stejnojmenné architektury, ale je také jedním z dodavatelů grafických akcelerátorů pro tyto procesory.

Grafické jádro ARM Mali-400, které používá například Samsung Exynos 4210 v Galaxy SII, patří k tomu nejvýkonnějšímu, co lze v chytrém mobilním telefonu pořídit. V současné době prý není daleko vydání čipů s GPU Mali-T604, mezitím ale ARM už chystá další (půl)generaci, Mali-T658. Ta slibuje výkon desetkrát vyšší oproti Mali-400, čtyřikrát vyšší oproti Mali-T604 a údajně přibližně na stejné úrovni s herní konzolí Playstation 3.

Mali-T604 a T658 staví na architektuře, kterou ARM nazývá „Midgard“. V plné palbě může mít až osm „jader“ a podporuje rozhraní OpenGL ES, OpenVG a DirectX 11. Má to ale háček: zařízení s Mali-T658 pod kapotou nebudete nosit v kapse dříve, než v roce 2013 a s nejvýkonnější osmijádrovou variantou počítají plány společnosti až na rok 2015. Do té doby samozřejmě uplyne ještě hodně vody a konkurenti – za všechny jmenujme PowerVR a Nvidii – v žádném případě nespí na vavřínech. A k čemu že za několik let budeme mobilní zařízení používat? Napoví video:

" width="590" height="330" frameborder="0">

ICTS24

Mali-T658 budeme pravděpodobně nacházet v SoC využívající architekturu „big.LITTLE“. Zde se ARM zřejmě inspirovalo u Nvidie a její Tegry 3. big.LITTLE spočívá v tom, že čipybudou obsahovat několik výkonných jader Cortex-A15 a jedno Cortex-A7, které je naopak vyladěno na maximálně úsporný provoz a zvládne nenáročné úlohy, aniž by bylo potřeba zapínat žravější výkonná jádra.

Zdroj: Anandtech, NordicHardware