Hlavní navigace

ARM se chce pustit do boje s Nvidií a konkurovat jí v oblasti GPU. Těch herních i těch pro AI

20. 8. 2024

Sdílet

Zdroj: Depositphotos
Zajímavá zpráva se teď objevila v izraelských médiích. Podle webu Globes se ARM chystá udělat něco podobného jako v několika posledních letech Intel, tedy pokouší se prorazit ve světě GPU a vybudovat ze sebe nového konkurenta proti nyní dominantní Nvidii.

Izrealský deník Globes píše o tom, že ARM Holdings mají vývojový tým v Izraeli. Tento tým má na starosti právě vývoj GPU. Není to ojedinělé, dělají to mnohé další americké technologické firmy včetně Nvidie a také Intelu, který v Izraeli navrhuje přímo své architektury CPU, byť ne všechny. Aktuální E-Core včetně Skymontu jsou vyvinuté v Texasu.

Globes uvádí, že podle zdrojů, které jsou tomuto týmu nebo jeho projektům blízké, izraelské centrum ARMu nyní pracuje na projektu GPU, kterým by firma měla začít konkurovat Nvidii a také údajně Intelu (jmenování Intelu a ne AMD na tomto místě může vypadat zvláštně, ale je možné, že byl Intel vypíchnut zejména kvůli tomu, že je vnímán jako tradiční dominantní hráč v oboru čipů).

Podle Globes má ARM ve vývojovém centru ve městě Ra’anana asi 100 inženýrů, kteří pracují jednak na softwaru, jednak na návrhu čipů. Je třeba říct, že toto by neměla být úplně nová věc, toto vývojové centrum už vyprodukovalo předchozí grafické architektury ARMu (GPU Immortalis podporující ray tracing), které firma licencuje spolu se svými CPU jádry výrobcům mobilních SoC, jako je Samsung nebo MediaTek.

Raytracingová grafika i pro mobily. Nové GPU Immortalis-G715 od ARMu už umí „RTX“ Přečtěte si také:

Raytracingová grafika i pro mobily. Nové GPU Immortalis-G715 od ARMu už umí „RTX“

Podle zprávy tohoto deníku by nyní ARM měl mít větší ambice. Současná GPU od ARMu jsou v herní oblasti trošku outsider. Sice je obsahuje velká část mobilních SoC, pokud nejsou od Qualcommu nebo Applu, ale jsou spíše komoditou, nikoliv nějakým technologickým lídrem s plnohodnotným herním ekosystémem, jaký má Nvidia, AMD a buduje ho Intel. ARM se k tomu možná chce dopracovat také a touží stát se tak potenciálním konkurentem Nvidie na poli herní grafiky, jak Globes uvádí.

Herní konzole s grafikou od ARMu?

Zpráva nemluví moc jasně o tom, zda ARM chce přímo Nvidii konkurovat vlastními čipy, nebo zda zůstane u licenčního modelu, tedy že by vyvinul architekturu, kterou by pak použily další firmy k vytvoření svých čipů. Druhá možnost se přece jenom zdá pravděpodobnější. ARM totiž má jako jeden z prvních cílů tohoto projektu to, aby své GPU dostal do herních konzolí. Mohlo by tedy jít o to, že by například Microsoftu nebo Sony dodal jak IP procesorových jader, tak grafické architektury, a dovolil jim tak vyrábět si u TSMC čipy zcela ve vlastní režii jen výměnou za licenční poplatky. Cílem ARMu by ale mohlo být i Nintendo s jeho mobilními konzolemi Switch.

Prezentace GPU ARM Immortalis-G715

Autor: ARM

Je asi snazší vytvořit GPU pro herní konzole, než pro platformu PC, protože není třeba tak široká kompatibilita se staršími hrami, vše je pod větší kontrolou a není toho třeba zajistit tak moc- vývojáři her se totiž sami budou aktivně přizpůsobovat architektuře GPU ARM a jejich ovladačům. Nicméně silný existující ekosystém činí vývoj her jednodušším i na konzolích, takže ARM i tak bude muset odvést hodně práce, aby mohl v této oblasti AMD nebo Nvidii nahradit (což je asi úkol pro ony izraelské týmy).

Pokud by se ARMu podařilo prosadit se v nějaké herní konzoli, asi by mohl na tomto základě dál budovat svoji technologickou pozici a později se pokusit o víc. Je dobré si uvědomit, že ARM se snaží natlačit svou procesorovou architekturu do počítačů PC s Windows, což znamená, že pro ně musí také poskytovat GPU, které by dokázalo fungovat ve Windows, včetně „velkých“ her pro DirectX. To by znamenalo, že ARM musí vytvořit stejný ekosystém ovladačů a kompatibility s hrami ( a také optimalizací pro ně), který má AMD a Nvidia, a na kterém pracuje Intel (a stejný úkol teď má i Qualcomm). Ony snahy o konkurování Nvidii, o nichž izraelská zpráva mluví, se tedy asi týkají i této oblasti.

Microsoft Azure Maia 100

 Hyperscale firmy jako Microsoft, Google nebo Amazon si vyvíjí vlastní akcelerátory AI pro svá datacentra. ARM patrně chce také část tohoto byznysu

Autor: Microsoft

A samozřejmě AI

Podle Globes ale ARM chce proti Nvidii jít také v jejím nejvýnosnějším (a nyní hlavním) byznysu kolem umělé inteligence. Ona nově vyvíjená GPU tedy vedle herní grafiky mají zřejmě mít i schopnost akcelerace AI. Opět to asi může být pro potřeby klientů, kteří si od ARMu budou chtít takové GPU licencovat. Ale je možné, že v této oblasti se ARM pokusí rovnou navrhnout a vyrábět své vlastní, fyzicky existující GPU, které by pak přímo prodával firmám potřebujícím datacentrové akcelerátory AI.

CS24

To je pro Nvidii extrémně výnosný byznys (který z ní udělal výrobce čipů s největšími tržbami i zisky, převyšujícími Intel v jeho nejlepších letech). Je proto logické, že ARM může být v pokušení opustit svou politiku být jen čistě neutrálním poskytovatelem IP a nekonkurovat svým zákazníkům. Možná tedy, že se pro oblast AI na trhu objeví i „first-party“ čipy přímo od ARMu, což by mohlo firmě i dost výrazně zvednout tržby a zisky, pokud by byla tato strategie úspěšná. Byznys ARMu by se tím mohl dost proměnit a možná by pak našel energii i na další vlastní produkty, jako třeba „first-party“ procesory.

Tržby Nvidie už jsou 600 miliard korun za jediný kvartál, zisk skoro 400 miliard Přečtěte si také:

Tržby Nvidie už jsou 600 miliard korun za jediný kvartál, zisk skoro 400 miliard

Zdroje: Globes, VideoCardz