Nevím, jak moc je to svázané s GCN, ale AMD by bylo samo proti sobě, kdyby si znesnadnilo možnost později napsat ovladač i pro novou architekturu (GCN už je na trhu dva roky, nebude tu věčně). Myslím, že kdyby se vývoje standardu chopila nezávislá organizace jako Khronos, tak by do toho nVidia mohla jít. AMD se třeba hodně angažuje ve vývoji pamětí GDDRx, ale protože je to pod hlavičkou JEDEC, je to otevřené, AMD tam nemá žádné utajené kličky ve vlastní prospěch, tak je nVidia používá taky.
Je otázka, jak se to vyvine. Já si třeba na rozdíl od Carmacka nemyslím, že Mantle pomůže Steamboxu. Pokud nebude běhat na PS4, Xboxu One a na PC víceméně jako bonus pro majitele Radeonů, tak to vyhnije a skončí v propadlišti dějin. Hry, které vyjdou na PC, budou tak jako tak muset mít DX/OGL verzi pro starší Radeony, GeForce a Intel IGP. Ale konzolová verze pro Mantle možná bude lépe odladěná a už kvůli Mantle bude lépe běhat na Radeonech než na GeForce. nVidia má pak dvě možnosti, sponzorovat vývojáře, aby optimalizovali DX verzi pro GeForce (klasika TWIMTBP, ale to v posledních letech nějak zesláblo), a nebo si napsat vlastní ovladač pro Mantle, který možná nebude tak dobrý jako ten u AMD, ale pořád lepší než DirectX.