Asus Radeon HD 7850 DirectCUII TOP: parametry a vlastnosti
Po testech vzorku Radeonu HD 7850 od AMD, který byl nestandardně postavený na modifikovaném dlouhém plošném spoji z výkonnější HD 7870, vám přinášíme i recenzi produkční HD 7850 od Asusu, kterou už na rozdíl od karty od AMD budete moci pořídit v obchodech.
Ani model HD 7850 DirectCUII TOP ale není typickou HD 7850 – má totiž nadstandardně velký chladič a je už od výrobce výrazně přetaktovaný.
Jádro má podstatně vyšší takty. Místo referenčních 860 MHz má frekvenci vysokých 975 MHz – bezmála 1 GHz, na kterém běží výkonnější HD 7870. Paměti jsou přetaktované už o nevýrazných 200 MHz efektivně.
Radeon HD 7750 |
Radeon HD 7770 |
Radeon HD 7850 |
Asus HD 7850 DCUII TOP |
Radeon HD 7870 |
Radeon HD 7950 |
|
Jádro | Cape Verde | Cape Verde | Pitcairn | Pitcairn | Pitcairn | Tahiti |
Výrobní proces | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm | 28 nm |
Velikost jádra | 123 mm² | 123 mm² | 212 mm² | 212 mm² | 212 mm² | 365 mm² |
Tranzistorů | 1,5 mld. | 1,5 mld. | 2,8 mld. | 2,8 mld. | 2,8 mld. | 4,31 mld. |
Stream procesorů | 512 | 640 | 1024 | 1024 | 1280 | 1792 |
Takt jádra | 800 MHz | 1000 MHz | 860 MHz | 975 MHz | 1000 MHz | 800 MHz |
Takt SP | 800 MHz | 1000 MHz | 860 MHz | 975 MHz | 1000 MHz | 800 MHz |
ROP/RBE | 16 | 16 | 32 | 32 | 32 | 32 |
Texturovacích jedn. | 32 | 40 | 64 | 64 | 80 | 112 |
Paměť | 1 GB | 1 GB | 2 GB | 2 GB | 2 GB | 3 GB |
Takt pamětí | 4500 MHz | 4500 MHz | 4800 MHz | 5000 MHz | 4800 MHz | 5000 MHz |
Šířka sběrnice | 128 b | 128 b | 256 b | 256 b | 256 b | 384 b |
Propustnost pamětí | 72 GB/s | 72 GB/s | 153,6 GB/s | 160 GB/s | 153,6 GB/s | 240 GB/s |
Fillrate (pixely) | 12,8 Gpx/s | 16 Gpx/s | 27,52 Gpx/s | 31,2 Gpx/s | 32 Gpx/s | 25,6 Gpx/s |
Fillrate (textury) | 25,6 Gtx/s | 40 Gtx/s | 55 Gtx/s | 62,4 Gtx/s | 80 Gtx/s | 89,6 Gtx/s |
FLOPS | 0,819 | 1,28 | 1,76 | 2 | 2,56 | 2,87 |
Max. spotřeba | > 55 W | > 80 W | >130 W | >130 W | >175 W | 200 W |
Délka karty | 28 cm | 28 cm | 20 cm | 25,5 cm | 25 cm | 28 cm |
Shader model | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
Asus slibuje o 20 % nižší teploty oproti obecné GeForce HD 7850 (fakt, schválně se podívejte na fotku krabice uprostřed), přetaktování od výroby a ještě podporu pro GPU Tweak (včetně možnosti měnit napájecí napětí jádra).
originál | originál | originál
Na klasických tříčtvrtečních pohledech si možná ještě ničeho nevšimnete...
originál | originál
originál | originál
... při pohledu zboku je to ale už dost jasně vidět. Konstrukce karty je dost zvláštní. Výrobce totiž použil stejný chladič jako u výkonnější HD 7870 DirectCUII. Jenže ta využívá delší 25cm tištěný spoj, zatímco u HD 7850 má jen 20 cm. Chlazení je tedy podstatně větší než tištěný spoj.
originál | originál
originál | originál
Shora už je vidět, že chlazení přesahuje kartu o polovinu druhého ventilátoru a velká část žebrování pasivu už je volně v prostoru.
Aby chladič tak výrazně přesahoval plošný spoj, se stává jen výjimečně a navíc to většinou bývá u pasivně chlazených karet. S kratším chladičem by tedy karta měla délku jen 20 cm (pár centimetrů vy ještě vyžadoval konektor pro přídavné napájení orientovaný dozadu), kvůli pasivu a jeho krytu je ale o více než 5 cm delší.
Za tento kontroverzní prvek si karta v hodnocení vyslouží „plusmínus“ – na jednu stranu je škoda, že je karta o pět centimetrů delší než by mohla být, na druhou stranu se i s délkou 25 cm bez problémů vejde do drtivé většiny skříní (navíc díky prodlužce není za kartou zapotřebí další místo pro konektor PCIe Power) a hlavně nechci Asus pranýřovat za to, že má karta větší chladič než by mohla mít – větší pasiv je pro tišší chlazení vždy lepší než rychlejší ventilátor.
Uspotřádání výstupních konektorů je standardní pro Radeony HD 7000. U většiny modelů starších karet řady HD 6000 byly kromě dvou mini DP standardně k dispozici dva konektory DVI a jeden HDMI. Přestože jsou to dohromady tři konektory, lze na nich najednou stejně používat nanejvýš dva monitory. U řady HD 7000 už trojici konektorů AMD zredukovalo na dva – dual-link DVI a HDMI. Druhý DVI měly podle ujišťování AMD nahradit dodávané redukce do HDMI.
S kartou od Asusu ale dostanete jen redukci z DVI-I na analogový D-sub, pro zapojení druhého monitoru přes DVI budete tedy muset pořídit vlastní kabel nebo redukci do konektoru HDMI. A dá se předpokládat, že i u ostatních levnějších Radeonů, u kterých už výrobci na příslušenství šetří, to bude podobné.
Aby se karta při utažení chladiče uchyceného jen čtveřicí šroubů neprohýbala, je zboku vyztužená kovovým profilem.
Na kartě je jeden konektor pro CrossFire, což je pro pro Radeony HD 7850 a 7870 standardní konfigurace. Znamená to, že do CrossFire zapojíte nejvýše dvě karty. I tak je to víc než dost, protože o CrossFire má kvůli microstutteringu stejně smysl uvažovat až u výkonnějších karet.
Asus Radeon HD 7850 DirectCUII TOP: napájení, osazené komponenty, příslušenství
Na tištěném spoji jsou dvě pozice pro šestipinové přídavné napájecí konektory, osazený je ale jen jeden. Orientované jsou směrem dozadu, což je s ohledem na přerostlý chladič dost nepraktické. Chaldič totiž brání v přístupu k zámku konektoru přídavného napájení. Konektor byste za těchto podmínek sice zapojili celkem snadno, zato s jeho odpojováním by byly problémy.
Asus to vyřešil nejjednodušším možným způsobem – zapojil do něj prodlužku a přídavné napájení se zapojuje až do ní. Na většině fotografií je vytažená, jinak se ale dodává zapojená už od výroby.
Majitelům této karty bych nedoporučoval, aby se ji pokoušeli vytahovat a napájení zapojovat přímo. Na třetí ze čtveřice miniatur níže si můžete všimnout, že mezi žebrováním chladiče a zámkem je jen minimální mezera. Jakmile se pokusíte zámek páčit třeba šroubovákem, snadno se stane, že se opřete o žebrování a chladič, který k jádru tlačí jen čtveřice šroubků s pružinkami, se z čipu odlepí. Při opětovném přitisknutí chladiče se pak může vlivem poškození vrstvičky teplovodivé pasty zhoršit přenos tepla z jádra na chladič (v mém případě ale podle výsledků po následném přetestování k pozorovatelné změně nedošlo).
originál | originál | originál | originál
Z mírného podhledu je dobře vidět konstrukce samotného pasivu. Tvoří jej dva bloky propojené trojicí heatpipe. Masivní hliníkový blok je upevněný na jádře čtveřicí šroubů, o přítlak (nepříliš intenzivní ) se starají čtyři šrouby s pružinou.
Tři heatpipe jsou na základně v přímém kontaktu s grafickým čipem – odtud název DirectCU II v modelovém značení. Jak taková základna vypadá, se můžete přesvědčit třeba v recenzi Asus GeForce GTS 450 DirectCU.
Výhoda přímého kontaktu heatpipe s jádrem je zřejmá – schází jeden přechod a odvod tepla by měl být je rychlejší a lepší, než když se ohřívá spojitá hliníková či měděná základna a heatpipe odvádí teplo až z ní.
Trubičky odvádí teplo i do zadní části karty, kde je žebrování z tenkých hliníkových plechů.
Každou z částí pasivu shora ofukuje axiální ventilátor. Zajímavé je, že se oba ventilátory liší – přední má jen devět lopatek, zadní jich má jedenáct a jsou o něco menší. Ale toho už jsme si všimli třeba v recenzi GeForce GTX 560 osazené obdobným chladičem.
Oproti zméněné GTX 560 se liší kryt chladiče – u HD 7850 DirectCUII je plastový, zatímco u GeForce šlo o výlisek z hliníkového plechu.
Karta je osazená pamětmi GDDR5 společnosti Hynix. Čipy nesou označení H5GQ2H24MFR –T2C, což podle specifikací výrobce odpovídá 5 GHz efektivně při napětí 1,5 V. Je to o nepatrných 200 MHz efektivně více než u referenčních taktů.
O napájecí napětí grafického čipu se stará regulátor NCP5395T od ON Semiconductor s podporou až čtyř napájecích fází. Díky němu lze pomocí firemní utility Asus GPU Tweak nastavovat i napětí jádra. Jestli bude spolupracovat i s populárním MSI Afterburner netuším, některé karty s tímto čipem podporoval, u HD 7850 ale verze 2.2.0 beta 11, kterou jsem zkoušel, nastavení napětí nepodporovala.
V příslušenství najdete pouze redukci z DVI-I na analogový D-sub a můstek pro CrossFire a obligátní instalační CD a rychlá instalační příručka. Neobvyklá prodlužka pro přídavné napájení PCIe je spíše z nouze ctnost, ale zároveň je to šikovná věcička, co se může hodit i když karta doslouží.
Testovací sestava
Testovací konfigurace
Podrobný popis testovací sestavy najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti.
Testovaná karta běžela na ovladačích, které byly součástí press kitu AMD (grafický ovladač 8.950.5.0). Nové Radeony HD 7970 a 7950 jsou testované na ovladačích (bez certifikace WHQL) s označením RC11, model HD 7770 je testovaný na poslední dostupné verzi ovladačů v době jejich uvedení.
Ostatní karty AMD jsou testované na ovladačích Catalyst 11.8 (Radeon HD 5850, HD 5870, Radeon HD 6670, HD 6850, HD 6950, HD 6990), Radeon HD 6970 je přetestovaný na ovladačích AMD Catalyst 12.1a preview.
Téměr všechny karty Nvidie jsou testované na WHQL ovladačích 266.58. Model GTX 560 Ti je testovaný na WHQL ovladačích 275.33 a konečně GTX 560 je testovaná na ovladačích 275.20.
Základní deska Gigabyte EX58-UD5 je osazená „extrémním“ šestijádrovým Core i7-980X. Procesor je přetaktovaný na 3,8 GHz při napětí zvýšeném na 1,344 V (podle CPU-Z).
V BIOSu jsou vypnuté úsporné technologie. Důvod je opět jednoduchý – co nejvíce omezit vliv procesoru při měření spotřeby grafické karty. Kvůli snížení chyby při měření, ke kterým by jinak docházelo kvůli automatickým a nevyzpytatelným změnám taktovací frekvence, je vypnutý Turbo Boost.
Paměti DDR3-1600 běží na 1360 MHz při časování 8-8-8-22-1T a 1,64 V.
Procesor chladí výkonný Coolink Corator DS, který můžete znát z testu zveřejněného na ExtraHardware.
„Levný“ Centurion od Cooler Master se k podobné sestavě na pohled ani trochu nehodí, ale jde o skříň s typickou (a stále ještě nejčastěji používanou) koncepcí a konfigurací chlazení. V bočnici jsem zalepil otvor v místě chladiče procesoru – při použitém chladiči procesoru a daném uspořádání systémového chlazení nadělal víc škody než užitku.
Vepředu je 1000otáčkový Cooler Master dodávaný se skříní. Zadní systémový ventilátor Nanoxia FX12 (možná si jej ještě pamatujete z naší recenze) může v případě potřeby běžet až na 2000 ot./min, pomocí panelu je zregulovaný na 1500 ot./min, při kterých je aerodynamický hluk ještě únosný.
O napájení se stará 920W Enermax Revolution 85+ má vysokou účinnost, nabízí vysoký výkon a umožňuje i bezproblémový provoz řešení postavených na 3-way SLI či CrossFireX ze tří karet. Při časté manipulaci se náramně hodí odpojitelná kabeláž, která ve skříni zbytečně nepřekáží. K samotnému průvanu ve skříni zase tolik nepřispívá, ventilátor obvykle běží v rozmezí 800-900 ot./min.
Pevný disk VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) s kapacitou 300 GB používáme především kvůli rychlejšímu načítání her.
Procesor |
||
Intel Core i7-980X |
||
základní parametry |
||
počet jader / vláken | 6 / 12 | |
taktovací frekvence | 3,33 GHz | |
násobič | 25× | |
TurboBoost | až 3,6 GHz, násobič 1/1/1/1/2/2 | |
cache | 12 MB | |
použité nastavení |
||
taktovací frekvence | 3,8 GHz (28 × 136 MHz), 1,344 V, vypnutý HyperThreading, TurboBoost a C1E/EIST | |
recenze |
||
Šestijádrový Intel Core i7-980X (Gulftown) v testu | ||
Za zapůjčení procesoru děkujeme společnosti Intel |
Základní deska |
||
Gigabyte GA-EX58-UD5 |
||
základní parametry |
||
patice | LGA 1366 | |
čipová sada | Intel X58, ICH 10R | |
paměťové sloty | 6× DDR3, max. 24 GB | |
PCIe sloty, PCI sloty | 3× PCIe ×16 (16+16+1/16+8+8), 1× PCIe x4, 1× PCIe ×1, 2× PCI | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
recenze |
||
Gigabyte EX58-UD5: výkon s Ultra Durable 3 | ||
Za zapůjčení základní desky děkujeme společnosti Gigabyte | ||
Paměti |
||
Kingston KHX1600C7D3K3/6GX (3× 2 GB) |
||
základní parametry |
||
typ | DDR3 | |
taktovací frekvence | 1600 MHz | |
časování | 7-8-7-20 | |
napájecí napětí | 1,65 V | |
udávaná spotřeba | 1,8 W na modul | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
použité nastavení |
||
takt/časování | 1360 MHz, 8-8-8-22-1T, 1,64 V | |
Za zapůjčení pamětí děkujeme společnosti Kingston |
Pevný disk |
||
Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) |
||
základní parametry |
||
kapacita | 300 GB | |
otáčky | 10 000 ot./min | |
rozhraní | SATA 3 Gb/s | |
vyrovnávací paměť | 16 MB | |
průměrná přístupová doba (čtení/zápis) | 4,2 ms / 4,7 ms | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení pevného disku děkujeme společnosti Western Digital |
Optická mechanika |
||
Lite-On DH4O1S |
||
základní parametry |
||
typ | BD-ROM | |
podporované formáty | [BD] BD-R, BD-RE , BD- ROM , BD-R DL , BD-RE DL , BD- ROM-DL [DVD] DVD Video, DVD-5, DVD-9, DVD-10, DVD-18, DVD+RW 4.7GB, DVD+R 4.7GB, DVD-RW 4.7GB (closed session), DVD-R 4.7GB, DVD+R9 [CD] CD-DA, RAW, CD-ROM XA (m1,m2,m2f1/m2f2), CD-R, CD-RW, CD-PLUS, CD-I |
|
rychlost čtení | BD-R/RE/ROM/SL/DL : 4× CAV DVD +R/-R SL : 12× DVD +R/-R DL : 8× DVD +RW/-RW SL : 8× DVD-9 : 8× CDR/CDRW : 32× |
|
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení optické mechaniky děkujeme společnosti LiteOn |
Zdroj |
||
Enermax Revolution 85+ ERV920EWT-00, 920 W |
||
základní parametry |
||
celkový výkon | 920 W | |
špičkový výkon | 1010 W | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení zdroje děkujeme společnosti Enermax |
Skříň |
||
Cooler Master Centurion 534 |
||
základní parametry |
||
formát | miditower | |
standard | ATX |
Chladič |
||
Coolink Corator DS |
||
základní parametry |
||
podporované patice | Intel LGA 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3 | |
rozměry | 155 × 140 × 121 mm | |
hmotnost pasivu | 1040 g | |
materiál | měděná základna, hliníková žebra | |
ventilátor | 120 × 120 × 25 mm, 800–1700 ot./min, PWM | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
recenze |
||
Test chladičů (finále): Noctua, Thermalright, Zalman… | ||
Za zapůjčení chladiče děkujeme společnosti Rascom |
Operační systém, nastavení a ovladače
- Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
- vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na
všech jednotkách - DirectX redist August 2010
- Intel INF
9.1.1.1 - Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065
Za
poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme
společnosti Electronic Arts Czech Republic.
Za
poskytnutí hry Aliens vs. Predator děkujeme společnosti CD Projekt.
Za
poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.
Aliens vs. Predator (DX11), Anno 1404 (DX10)
Aliens vs. Predator
Scénu z úvodu hry jsme nově nahradili samostatným benchmarkem, který je na internetu k dispozici ke stažení zdarma. Běží pouze v režimu DirectX 11 a je o poznání náročnější než náš původní test.
Pro snadnější testování existuje utilita AvP benchmark tool, tu stačí nastavit takto a spustit test:
Anno 1404
U této překrásně vypadající strategie (schválně zkuste kliknout na náhledový obrázek nad tímto odstavcem anebo tento přímo z testovací sekvence) jsem se nechal podobně jako u Call of Duty World at War inspirovat metodikou PC Games Hardware a tu tedy máme plně srovnatelnou. Postup je takovýto: Stáhněte si uloženou pozici PCGH, uložte ji do C:\Users\xyz\Documents\Anno 1404\Savegames. Nastavte všechny grafické detaily ve hře na maximum, vypněte vertikální synchronizaci a MSAA i anizotropní filtrování aktivujte také skrze hru.
Po načtení uložené pozice pomocí kurzorových kláves několikrát přelétněte přes ostrov a pak pozici znovu nahrajte. Zafunguje to jako cache proti vlivu pevného disku. FRAPS nastavte na 20 sekund a měřte vždy od doby, kdy začne v pravém horním rohu mluvit Zahir.
Za poskytnutí hry Anno 1404 děkujeme společnosti Playman.
Battlefield Bad Company 2 (DX11)
Battlefield Bad Company 2
Hned v úvodní misi se po probití zákopy dostanete po louku. Zde se po střetu s Japonci hra uloží. Nastavím FRAPS na 45 sekund a z tohoto checkpointu jdu kolem hořícího zera a dále pralesem až k můstku u vodopádu. Karty jsou otestovány v režimu DirectX 10 i novějším DirectX 11. Ten u DX11 GPU vynutíte v souboru C:\Users\xyz\Documents\BFBC2\settings.ini. Nastavení společně s uloženou pozicí si můžete stáhnout zde.
Za poskytnutí hry Battlefield Bad Company 2 děkujeme společnosti Electronic Arts Czech Republic.
Call of Duty: Black Ops, Call of Duty 5: World at War (DX9)
Call of Duty: Black Ops
Zatím poslední díl populární série je méně náročný než jeho starší předchůdce Call of Duty: World at War. Testuji pomocí Fraps prvních devadesát sekund z úvodní animace k misím U.S.D.D., která začíná cestou do Pentagonu a v S.O.G. odehrávající se ve Vietnamu.
I na slabší grafice, jakou je GeForce GTX 460, při vysoké úrovni vyhlazování se snímková frekvence jen výjimečně dostala pod šedesát snímků za sekundu.
Call of Duty 5: World at War
Benchmark probíhá pomocí FRAPSu. Ten nastavte na 35 sekund. V
možnostech hry aktivujte konzoli a do ní vepište devmap pel1b. Tím se
dostanete na začátek mise Houževnatý (Relentless). Jakmile se tak stane,
spusťte FRAPS. Nově už nemusíte pro srovnatelnost výsledků s EHW držet klávesu pro pohyb vpřed, nechte jen doběhnout oněch 35 sekund a nic nedělejte.
Colin McRae: DiRT 2 (DX11, DX9), Crysis Warhead (DX10)
Colin McRae: DiRT 2
Pro testování DiRT 2 používám velký dávkový soubor, který umožňuje otestovat bez nějakého zasahování čtyři různé tratě ve čtyřech nastaveních. Pro srovnatelnost výsledků s DirectX 10 a 10.1 kartami mám sadu konfiguračních XML s vynuceným DirectX 9, další sada XML zapíná DirectX 11 (na GPU, jež ho umí), teselaci i nejvyšší úroveň detailů postprocessingu.
Měří se na čtyřech tratích: Maroko (méně náročná, ale výsledky srovnatelné s volně stažitelným demem), L.A. (noční, stadión dělá některým kartám problémy), Malajsie (na některých GPU nejnáročnější) a Londýn (ten je v plné hře jako základní benchmark). Veškeré použité XML a dávky pro testování najdete v tomto ZIPu.
V malých grafech jsou výsledky dílčích testů z dávky.
Crysis Warhead
K otestování výkonu v Crysis: Warhead používám utilitu Framebuffer
Crysis Warhead Benchmarking Tool 0.31. Aby bylo měření kompatibilní s
ověřovaným (ranked) benchmarkem, nechávám volbu na mapě ambush a
implicitním čase (v tomto případě noc). Používám rozhraní DirectX 10 a
zkouším jak nastavení Gamer (hráč, odpovídá detailům high v původním
Crysis), tak Enthusiast (very high). Beru výsledek druhého měření, kdy
už je hra načtena v paměti. Měření jsou opakovatelná s minimální odchylkou.
Far Cry 2 (DX10.1), Just Cause 2 (DX10)
Far Cry 2
Pro testy jsem používal zabudovaný benchmark, test Ranch Medium. Výsledky v grafech jsou z plynulejšího ze dvou opakování. Používám režim DirectX 10 a maximální detaily. Anti-aliasing zapínám přes nabídku hry.
Více v článku Far Cry 2: výkon grafických karet a vliv nastavení.
Just Cause 2
Just Cause 2 bylo jedním z příjemných překvapení první čtvrtiny roku 2010 (alespoň po grafické stránce) a autoři mysleli i na integrovaný benchmark. Ty jsou ve hře hned tři, všechny vypadají velmi dobře, konec Desert Sunrise a hlavně nejnáročnější Concrete Jungle pak přímo parádně. Výsledky měření jsou z náročnějšího Dark Tower a Concrete Jungle, méně náročný Desert Sunrise už vynechávám.
Je trochu škoda, že Bokeh filtr a GPU simulace vody (která pak vypadá opravdu fantasticky) je realizována pouze přes Nvidia CUDA a nikoli třeba DirectCompute. V tomto max. nastavení by se tedy mohly srovnávat jen GeForce.
Mafia II (DX9), Metro 2033 (DX11), Napoleon: Total War (DX9)
Mafia II
Do metodiky jsme zařadili i zejména u nás populární Mafii II. Testy se zapnutým vyhlazováním jsou oproti většině ostatních her trochu exotické. Ve hrách se totiž nejčastěji používá vyhlazování MSAA (obvykle 4×, náročnější uživatelé nastavují i 8×), zatímco vývojáři Mafie sáhli k méně efektivnímu 2× SSAA (supersampling).
Testuje se na maximální detaily s vypnutým GPGPU PhysX.
Metro 2033
Z testovaných her největší zabiják grafických karet, který na trůnu
vystřídal Crysis a Stalkery: CS a CoP. V Game Options je položka Advanced PhysX vypnuta, na kartě Video je vybrána kvalita Very High, DX10 pro všechny karty a znovu navíc potom DX11 pro nejnovější GPU s jeho podporou, dále 4× MSAA a 16× AF. Používám uloženou hru takřka ze začátku hry (Chase), vozíkem jedete tunelem a než se vám ve snové vizi objeví příšera, logování FRAPSem ukončím (180 s). Benchmarkovací sekvence asi není nejtěžší možná, i tak ale současným kartám stačí a asi pár let ještě bude, výhodou je dobrá opakovatelnost.
Uloženou pozici před jízdou tunelem si můžete opět stáhnout, pro otestování používám uvedené nastavení. Kombinace MSAA, vysokého rozlišení a profilu very high u mnoha karet znemožňuje prakticky už pohyb v menu a přitom slevení z maximálních detailů hru vizuálně zřejmě až tolik nepokazí. Testuji pouze nižší rozlišení 1920 × 1200, vyšší rozlišení 2560×1600 už je na většině karet při stejném nastavení nehratelné.
Napoleon: Total War
V Napoleon:
Total War (demo, 1.0.0) používám pro testování bitvu u
Ligny. Fraps nastavuji na
62 sekund, jakmile získám kontrolu nad myší a klávesnicí, nastavím
pohled hned na zcela
nejnižší možný u země (náročná detailní animace vlnící se trávy či
obilí).
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat (DX11), World in Conflict (DX10)
S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat
Pro testování této moderními technologiemi nabité hry používám samostatný benchmark. V něm pak celkové nastavení Ultra, Enhan. full dynamic lighting (DX10 nebo DX11 podle toho, co GPU podporuje). Je-li DirectX10.1 podporován, je zatržen i v Advanced Options. DirectX 10 karty testuji pouze s 4× MSAA, DirectX 11 akcelerátory potom ještě navíc s MSAA for A-teste objects (anti-aliasing transparentních textur), SSAO Mode nastaveným na HDAO, kvalitou na Ultra (verze Compute Shader), zaplou teselací i CHS (Contact hardening shadows).
World in Conflict
Testuji s upraveným profilem very high details. Navíc jsem zapínám water reflects clouds (voda odráží oblaka) a anizotropní filtrování
navýšil na 16×. Používám vestavěný benchmark.
Spotřeba (příkon), teploty, hlučnost, přetaktování
Nejvíc nás asi bude zajímat, jak se provozní vlastnosti liší od testovaných karet od AMD. Výsledky bohužel výrazně zkresluje přetaktování karty, ale i tak můžeme udělat pár zajímavých závěrů.
Spotřeba
Spotřeba karty bez zátěže při běžné práci je výborná, zejména pokud vezmeme v potaz, že se výkonem pohybuje pořád ještě dost vysoko – někde kousek pod úrovní GTX 570. Pokud někam na chvíli odběhnete, s vypnutím monitoru se aktivuje ZeroCore a spotřeba sestavy spadne někam ke 112–114 W.
Oproti prodloužené HD 7850 od AMD je o malinko vyšší, ale při nevelkém rozdílu 2 W může hrát velkou roli i chyba měření.
V zátěži už je to o poznání horší – oproti testovací HD 7850 narostla spotřeba asi o 46 W a ve výsledku je dokonce vyšší než u výkonnější HD 7870 v referenčním provedení. Dokonce je na tom o malinko hůř než starší HD 6950 vyráběná 40nm procesem. Za takových okolností už je slabou útěchou, že GTX 570 je ještě o 65 W horší.
A ještě jedna „drobnost“ – je možné, že karta v této podobě lehce přešvihla specifikace pro napájení, neboť její spotřeba je vyšší než u HD 7870, u které AMD uvádí typickou spotřebu v zátěži 175 W a má dva přídavné napájecí šestipiny. Pro kombinaci napájení přes jeden šestipin a slot PCIe by spotřeba karty neměla překročit 150 W. Ale s tím si myslím nemusíme moc lámat hlavu, u přetaktovaných modelů k tomu dochází běžně a pokud máte dostatečně výkonný zdroj, neměl by to být problém.
Teplota jádra bez zátěže oproti jiným kartám ničím nevybočuje. Ventilátor běží kousek na 1000 ot./min.
Teplota v zátěži je 73 °C, což je horší, než tomu bylo u „referenční“ HD 7850, pokud ale vezmete v potaz, že je grafický čip taktovaný o 115 MHz výše a spotřeba karty je o 45 W vyšší, je to výborný výsledek. Dost možná až zbytečně nízká hodnota.
Hlučnost
Nízká teplota je totiž vykoupena vyšší hlučností karty. Bez zátěže ještě dosahuje karta vynikajícího výsledku,
Rychlost ventilátoru udávaná monitoringem odpovídá prostřednímu ventilátoru s devíti lopatkami a pohybje se kolem 1166 ot./min. Karta je při nich prakticky neslyšná. S mírným zvednutím otáček už ale začíná být slyšet prostřední ventilátor, který je o poznání hlučnější než druhý větrák s jedenácti lopatkami.
Zklamáním byla hlučnost karty v zátěži. Při intenzivní zátěži (testovací scéna pro měření spotřeby v Crysis) se už otáčky bohužel zvedaly na vysokých 2992 ot./min. Při nich už se chladič co do hlučnosti vyrovná i hlučnějším referenčním chladičům s radiálním ventilátorem, hlučnost je podobná jako u HD 7870 nebo GTX 570 v referenčním provedení.
Hluk navíc není úplně rovnoměrný, možná kvůli osazení dvou nestejných ventilátorů se při zvedání otáček mění tón zvuku a kolísá i jeho intenzita.
Přetaktování
Bez zvýšení napětí se v zátěžové scéně v Crysis takty jádra dostaly při přetaktovaných pamětech na 1500 MHz (6000 MHz efektivně) nejvýše na 1077 MHz, při dalším zvedání taktů hra zkolabovala. Frekvenci GPU jsem tedy nastavil na 1077 a pokračoval s pamětmi. Hra asi půl minuty běžela na 1581 MHz, na 1601 MHz (6404 MHz efektivně) už ale během několika sekund zkolabovala. Stabilní takty pamětí budou tedy o něco níže, někde kolem 1550 MHz (6200 MHz efektivně).
Firemní utilita GPU Tweak umožnuje mimo jiné přetaktování se zvýšeným napětím jádra. Napětí se může zvedat buď ručně, nebo můžete táhlo pro napětí uzamknout a pak se zvedá automaticky s nastavením vyšších taktů.
Na 1,3 V se nastaví při 1122 MHz. Na této frekvenci se spotřeba sestavy pohybovala kolem 347,8 W a teplota stoupla na 82 °C. Zřejmě by se ještě dalo jít výš, ale na další laborování a hledání stabilních taktů už bohužel nezbyl čas. S ohledem na to, že už při tomto nastavení je spotřeba karty o více než 100 W vyšší než u „běžné“ HD 7850 a s teplotou jádra roste úměrně i hlučnost karty už další drobné navyšování taktů nemá pro normální smrtelníky valný význam.
Celkový výkon, cena, poměr cena/výkon
Průměrný výkon
U každé hry počítáme celkový průměr ze všech měření, který následně započítáváme do celkového průměru. Každá hra je tedy v celkovém výsledku započtena stejnou vahou. Pamatujte na to, že se poměřuje na větším množství her a s nastavením vhodným pro většinu karet, jsou průměrné výsledky především kompromisem.
Jako základ, od kterého se počítá výkon dalších karet, slouží vždy nejvyšší skóre dosažené u všech testovaných karet a multi-GPU konfigurací. Nejvýkonnější řešení, které jsme testovali, bylo tvořené trojicí GeForce GTX 580 a které téměř ve všech testech dosáhlo maximální skóre. Vůči němu je tedy většinou vztažený výkon jednotlivých karet v jednotlivých hrách, ze kterých je pak spočteno průměrné skóre.
Mezi HD 7850 a HD 7870 je poměrně velký výkonnostní rozdíl a výrazná mezera. Z grafů je zřejmé, že výrazně přetaktovaná HD 7850 je výkonem zhruba v půli mezi standardní HD 7850 a HD 7870, s trochou nadsázky bychom ji mohli překřtít na HD 7860.
Ještě tytéž hodnoty přepočtené tak, že 100 % odpovídá testované kartě.
Ceny jsou vybrané z některých velkých českých počítačovch e-shopů (Alfa Computer, Alza, Czech Computer), jde pokud možno o nejlevnější dostupné modely. Karty, které se už neprodávají, mají poslední ceny, za které byly k mání.
Jedinou výjimkou jsou Radeony HD 5850 a HD 5870, které jsou už dlouho normální cestou nesehnatelné. Protože poslední ceny, za které se před několika měsíci naposledy tyto karty prodávaly, dělaly v grafech paseku, nasadil jsem místo nich mírně nadprůměrné ceny bazarové.
Karty se ještě de facto nedostaly do prodeje, proto se na odstavci z minulého týdne nic podstatného nemění:
U HD 7870 uvádí AMD cenu 349 dolarů, což po přepočtení na základě kurzu a přičtení daně dělá kolem 8000 s DPH. Ve velkých e-shopech se zatím neobjevila, v těch menších se její cena pohybuje kolem 7900 Kč. HD 7850 je na tom o poznání lépe, model od Sapphire už měla v nabídce Alza za níže uvedených 5627 korun s daní. A to už se pohybujeme na částkách, které už je leckdo ochotný za herní grafickou kartu zaplatit.
Otázkou je i to, jak dlouho tato cenovka vydrží – konkurenční Nvidia už připravuje odpověď, která může lecos změnit.
Model od Asusu zatím v cenících ani nenajdete, proto cenu předtím, než dostaneme oficiální doporučenou cenu od Asusu, nastřelím od boku s přihlédnutím na nadstandardní přetaktování i vlastnosti – 6500 Kč včetně DPH.
Poměr cena/výkon berte s ohledem na hrubý odhad ceny jen orientačně, přesnější výsledek dostaneme až jakmile budeme znát reálné ceny. Na to, aby odpovídal standardní HD 7850, by se měla cena karty měla pohybovat kolem šesti tisíc.
Závěrečné hodnocení
Závěrečné hodnocení
Asus u modelu HD 7850 DirectCU II TOP zvolil velmi vysoké takty. Díky tomu je karta výrazně výkonnější než na referenčních taktech a výkonem je někde v půli mezi HD 7850 a 7870. Vysoký, bezmála 9% nárůst výkonu je významnou přidanou hodnotou proti běžným HD 7850.
Alespoň v případě HD 7850 se potvrdilo, že i s kratším tištěným spojem může karta dosahovat výborných výsledků při přetaktování (i když už na taktech výrobce nejspíš karta překračuje specifikace pro napájení, protože HD 7870 už má při obdobné spotřebě dva přídavné napájecí konektory, o spotřebě při přetaktování s navýšením napětí nemluvě).
Není to ale zadarmo a zkušenosti mě utvrzují v tom, že navyšování výkonu cestou výrazně vyšších taktů se příliš negativně podepisuje na provozních vlastnostech grafické karty.
Pokud nebudeme brát v potaz možnost, že by AMD do testů posílalo karty s extrémně kvalitními výběrovými čipy, je spotřeba v zátěži vyšší než u rychlejší referenční HD 7870 krutou daní za 9 % výkonu navíc.
Paradoxní je, že i HD 7870 je v základu taktována výše a ke všemu má více aktivních výpočetních jednotek a přesto je úspornější. Že by byly čipy používané pro HD 7850 o tolik horší než ty u HD 7870? Škoda, že jde o tak žhavé zboží a nemohla se u nás zdržet déle, abych mohl vyzkoušet i její chování na referenčních taktech. S výsledky, které v současnosti máme, to asi nevymyslíme, jasno bude až po testech dalších produkčních karet.
S vysokou spotřebou souvisí i vyšší hlučnost karty v zátěži, příznivce tichých karet tento model HD 7850 asi nenadchne. Přinejmenším zčásti se to dá napravit vlastním nastavením regulace ventilátoru třeba pomocí Asus GPU Tweak, poměrně nízké teploty jádra k tomu dávají dostatek prostoru.
Teď už bude záležet jen na přesné ceně a na tom, zda pro znatelný nárůst výkonu navíc strpíte i horší provozní vlastnosti. Rozdíl ve spotřebě v řádech desítek wattů vás možná trápit nebude, s hlučností karty by to ale mohlo být horší.
Asus Radeon HD 7850 DirectCUII TOP
+ vysoké přetaktování přímo od výrobce
+ spotřeba bez zátěže
+ teploty jádra v zátěži (na OC model)
+ úsporný režim ZeroCore se spotřebou
+ spotřeba v zátěži
lepší než u konkurence
+ 2 GB paměti
± velký chladič, kvůli kterému je podstatně delší
± poměr výkon/watt podobný jako u HD 6950 (stále lepší než u GeForce)
− kvůli vysokým taktům na 28nm kartu vysoká spotřeba
− vyšší hlučnost v zátěži