Minulý měsíc ještě před novinkami z E3 a Computexu se Asus vytasil s jednou potenciálně dost důležitou novinkou pro herní monitory. A to technologií nazvanou ELMB Sync, která kombinuje adaptivní obnovování obrazu a současně stroboskopicky vypínané podsvícení (jehož účelem je zamaskovat artefakty z odezvy, ale mělo by snad mít i vliv na vnímání plynulosti pohybu lidským zrakem). Tyto dvě věci nebyly dosud kompatibilní a ač některé monitory stmívání umí (je to označeno ULMB, ELMB), musely se kvůli tomu vypínat technologie adaptivního obnovování, což byl velký kompromis. Původní zpráva mluvila o použití obou najednou zatím jen v jednom monitoru, ale na Computexu už Asus vytáhl takovýchto monitorů víc, přesněji tři.
Jednou VA...
První model už známe, bude se jmenovat Asus TUF VG32VQ. Používá panel typu VA s úhlopříčkou 31,5 palce, jenž by také měl být prohnutý (s poloměrem 1,8 metru). Rozlišení je 2560 × 1440 bodů a tento monitor bude mít rozsah obnovovacích frekvencí 48–144 Hz, takže u něj bude fungovat LFC, čili adaptivní obnovování bude možné už od nula FPS. Maximální jas podsvícení bude 400 cd/m². Odezva typu GtG (přechod šedá-šedá) je údajně 4 ms, podle kritéria „MPRT“ 1 ms.
Galerie: Asus TUF Gaming VG32VQ
Jednou IPS...
Další variantou bude model označený Asus TUF VG27AQ. To bude sedmadvacítka, ale opět s rozlišením 2560 × 1440 bodů. Rozdíl je, že panel je pro změnu typu IPS a tento monitor už bude plochý. Rozsah obnovovacích frekvencí je už vyšší, podle Asusu 40 až 155 Hz (alespoň podle textu zprávy, tabulka uvádí 48–144 Hz). Ale díky LFC bude opět adaptivní obnovování fungovat i v pásmu 0–40 Hz díky opakování snímků.
...a jednou TN
Třetí model Asus TUF VG27BQ je také 27palcový s rozlišením 2560 × 1440 bodů. Rozdíl ale je, že v tomto případě je použitý panel typu TN, opět plochý. Ten bude mít horší pozorovací úhly proti IPS a proti VA modelu také horší kontrast. Ovšem jak asi víte, panely TN jsou pořád nejrychlejší co se týče odezvy. Tento model by tedy mohl být vhodný pro ty, kdo se orientují na výkon.
Rozsah frekvencí FreeSync je opět 40–155 Hz (tentokrát i podle tabulky). Pro TN i předchozí IPS model uvádí Asus jas 350 cd/m² a 1ms odezvu jak GtG, tak MPRT. Společnost LG nedávno oznámila herní IPS monitory s 1ms odezvou typu GtG, model Asus TUF VG27AQ se jim tedy v tomto bude rovnat (uvidíme ale také, zda si budou rovné i v reálu, protože LG stroboskopické podsvícení umět nebude).
Všechny tři monitory budou používat adaptivní obnovování pomocí technologie FreeSync/VESA Adaptive-Sync, které funguje na Radeonech, od letoška i na GeForce a výhledově ho budou umět i GPU Intelu. Mají pro připojení vstupy DisplayPort 1.2 a také dva porty HDMI 2.0. Všechny modely mají také mít 2×2W integrované reproduktory a stojany budou ergonomické s plnými možnostmi nastavení.
Srtoboskopické podsvícení potřebuje ke komfortu vysoké průměrné frekvence
ELMB Sync (i prosté ELMB/ULMB) by díky setmění podsvícení mělo maskovat artefakty a rozmazání způsobené tzv. odezvou, tedy pomalým přepínáním barev pixelů u LCD. Lidské oko má totiž tendenci „podržet“ si ve vědomí to, jak snímek vypadal, když se objevil na obrazovce, což u LCD znamená formu postiženou těmi artefakty. Pokud se ale ze začátku v době usilovného přepínání pixelů ponechá monitor ztmavlý a podsvícení se rozsvítí až po nějaké prodlevě, oko na začátku uvidí a „podrží“ už bezchybný nebo méně postižený obraz a mozek by měl dostat kvalitnější vjem.
Pokud se tedy tuto technologii podaří zvládnout, mohla by objektivně i subjektivně dost vylepšit obraz her při rychlých pohybech. Nevýhodou je, že ono blikání snižuje maximálně dostupný jas, a může být samo nepříjemné – vzpomeňme si, jak některým osobám vadila LCD s nízkou frekvencí PWM regulace jasu. Asus uvádí, že je ideálně třeba, aby vám snímková frekvence ve hrách stabilně jela někde v pásmu 100 FPS, protože propady FPS by mohly učinit blikání viditelným. ELMB Sync by tak asi výhledově bylo nejlepší s monitory o rozsahu třeba 90–240 Hz (kde by nižší frekvence elektronika duplikovala opakováním téhož snímku). V době CRT se jako rozumná nejnižší obnovovací (tehdy „blikací“) frekvence uváděla 85 Hz (ideálně pak 100 Hz), zatímco pro LCD zcela normálních 60 Hz bylo vyloženě nevhodných. To možná může sloužit jako určité vodítko i zde, i když charakter blikání bude u stmí