Včera tu byla řeč o 65" herním monitoru „BFGD“ s G-Sync HDR od Asusu, jenž tato společnost ukazovala na Computexu. Shodou okolností ale zároveň teď na E3 2019 uvedla jiné velké – i když o něco méně – LCD, které přinese zase jiné zajímavosti: 43" herní monitor řady ROG také se 144Hz frekvencí, HDR a rozlišením 4K, ale s jednou specialitou. Jako první totiž poběží při maximální frekvenci na plném RGB barevném rozlišení, bez podvzorkování barev. Mělo by to být vůbec první herní LCD, které na tento účel využije technologii komprese VESA DisplayStream Compression.
První herní LCD využívající DSC
Zatím nevíme, jak se tento monitor bude přesně jmenovat, Asus ho označuje jen jako 43" monitor řady ROG. Měl by se zřejmě lišit od typu ROG Strix XG438Q, který firma představila začátkem roku se stejnou úhlopříčkou. Nová třiačtyřicítka totiž sice nabízí stejné rozlišení 3840 × 2160 bodů s obnovovací frekvencí 144 Hz a také podporu adaptivního obnovování FreeSync 2 HDR, ale zřejmě má odlišné vnitřnosti. Má totiž dosahovat jasu až 1000 cd/m² a nést certifikaci DisplayHDR 1000. Jas tedy bude na špičce toho, co HDR monitory dnes nabízejí (XG438Q naopak je jenom DisplayHDR 600), ale zatím není potvrzeno, zda bude také použito tzv. „FALD“ podsvícení s velkým počtem lokálně stmívatelných zón (monitory s G-Sync HDR jich mají 384).
Specialitu, kterou Asus u tohoto monitoru při představení na E3 klade do popředí, je podpora 144Hz frekvence s rozlišením 4K (a pravděpodobně i 10bitovými barvami) pomocí jediného kabelu DisplayPort 1.4. Toto je totiž něco, co dosavadní monitory nedokáží při zachování plného rozlišení s barvami RGB – potřebná přenosová kapacita je od nějakých 100 Hz nad kapacitu tohoto rozhraní. 4K 144Hz a 120Hz monitory včetně těch s G-Sync HDR proto doposud používaly ten trik, že obraz převedly na formát YUV 4:2:2.
Exkurz: Jaký je rozdíl mezi RGB a YUV 4:2:2
To znamená, že z RGB kanálů se převede na jasovou (černobílou) složku Y a tzv. chrominanci (UV) která udává odstín barvy. Jasová složka při kódování 4:2:2 zůstává na plném rozlišení, ale údaj o barvě se předává jen pro každý druhý pixel, místo aby byl zvlášť pro každý pixel (tomu se říká 4:4:4). Toto má jakž takž mírné následky, například při sledování videa byste to neměli poznat. Ale například jasně červený nebo zelený/modrý text na černém pozadí (nebo podobně ostrou herní grafiku) budete mít rozmazaný, protože se na něm projeví ono redukované rozlišení chrominance. Kromě toho ještě teoreticky vyvstávají určité ztráty kvality vlivem dvojí konverze z RGB do YUV a zpět do RGB, protože se přitom zaokrouhluje/ditheruje. Při 10bitové barevné hloubce byste to ale nejspíš také neměli poznat.
Od začátku přitom vyvstávala otázka, proč se používá tato primitivní metoda omezení datového toku a ne komprese VESA DSC, která je součástí standardu DisplayPort 1.4 a je inteligentnější, takže ztráta kvality by měla být méně patrná (je to něco jako použití komprese JPEG pro zmenšení velikosti obrázku místo snižování rozlišení nekomprimované bitmapy). A onen 43" herní monitor Asusu by měl být vůbec první, který tuto technologii umí. 144 Hz s ním tedy dostanete při plném RGB, jen s nějakou snad velmi mírnou kompresní ztrátou. Komprese DSC je matematicky ztrátová, ale měla by teoreticky být relativně bezeztrátová vizuálně. Tedy způsobovat nějaké artefakty, ale takové, které jsou jen málo viditelné. Jako obvykle nezbývá než počkat na testy, abychom viděli, jestli se těmto slibům podařilo dostát.
Monitor byl na E3 vystaven, takže si ho můžete prohlédnout v galerii. Kromě samotného DisplayPortu 1.4 má zdá se vstup HDMI a rozbočovač USB 3.0 (a audio konektory). Celkově se podle fotky zdá, že by vstupy mohly být až čtyři. Barevný gamut by měl být alespoň 90 % prostoru DCI-P3 (kvůli certifikaci DisplayHDR 1000) a obrazovka bude provádět 10bitové zpracování barev (asi 8 bitů nativně + 2 bity AFRC).
DSC funguje s Radeony RX 5700, podporu by měly mít i Turingy
AMD o tomto monitoru mluvilo ve své tiskové zprávě při odhalení Radeonů RX 5700 a RX 5700 XT generace „Navi“ a tyto nové grafiky by podle firmy měly podporovat kompresi DSC v kombinaci s FreeSync 2 HDR. Zatím není potvrzeno, zda bude stejný režim fungovat i na kartách GeForce které už FreeSync také umějí od letošní zimy. Kompresi DSC mají podporovat grafiky Nvidia s 12nm čipy Turing, takže na nich by snad tento monitor měl bez podvzorkování do 4:2:2 také fungovat (i když by možná mohla být potřeba aktualizace ovladačů, pokud by momentálně nepočítaly se současným FreeSync a DSC).
Nicméně zatím nebylo řečeno, kdy se tato novinka začne prodávat a za kolik. Vzhledem k tomu, že ještě Asus ani neprozradil úplné jméno, to může být až za řadu měsíců.
Použití DSC by mělo obecně umožnit zvýšení rozlišení monitorů nad limity DisplayPortu 1.4, takže uvidíme, zda se teď třeba nevynoří 5K herní monitory s vysokou obnovovací frekvencí – tam bude samozřejmě ale problém i v tom, že budou potřebovat speciální panely.