Atari VCS bude mít čtyřjádro AMD A10-9630P a 8 GB RAM. Specifikace, detaily a OS

20. 7. 2018

Sdílet

 Autor: Redakce

V průběhu letoška jsme několikrát psali o připravované herní konzoli Atari VCS – volně inspirované vysoce úspěšným Atari 2600 z dřevních herních dob – jak se k ní postupně vynořovaly další detaily. Nyní už by specifikace měly být konečně plně venku i s podrobnostmi, a tak se na Atari VCS podíváme ještě jednou,od joysticků a gamepadů přes paměť až po procesor, jehož přesné schopnosti nebyly dlouho jasné.  

AMD A10-9630P

Stroj, na kterém má běžet operační systém AtariOS odvozený od Ubuntu Linuxu (uvedeno je, že jádro má být založeno na verzi 4.10), je založen na APU od AMD, přičemž jde o 28nm čip z řady Bristol Ridge. Původně se uvádělo, že bude nějak na míru upravený, ale pravděpodobně jde spíše o běžný křemík. Označen je A10-9630P, což je standardní model dostupný od vydání Bristol Ridge v roce 2016, a obsahuje čtyři jádra architektury Excavator, jejichž maximální frekvence při turbu je 3,3 GHz a základní frekvence 2,6 GHz. Procesor by měl mít TDP 35 W, jeho spotřebu lze však volitelně natavit mezi 25 a 45 W. Zda toho Atari využije, ještě nevíme, ale celá konzole má mít odhadovanou spotřebu při zátěži 35–45 W. APU by mělo tvořit většinu příkonu.

Grafické jádro v procesoru A10-9630P má konfiguraci s 384 stream procesory, nepůjde tedy o plnou verzi grafiky v APU Carrizo/Bristol Ridge (čip byl navržen s 512 shadery). Frekvence GPU je 800 MHz a teoretický výkon při ní činí 0,614 TFLOPS v FP32 (a 0,307 TFLOPS v FP64). Atari bude spolu s tímto APU používat paměti DDR4 na efektivním taktu 2400 MHz, přičemž je potvrzeno, že zapojení bude dvoukanálové. GPU tedy dostane maximální propustnost (teoreticky 38,4 GB/s), jakou čip Bristol Ridge podporuje, jeho řadič pamětí frekvence vyšší než 2400 MHz ani neumí.

amd_embedded_apu_rady_g_carrizo_stoney_ridge_02 Mobilní/embedded verze APU Carrizo/Bristol Ridge, jde o procesory typu SoC v pouzdru BGA

Pokud jde o kapacitu pamětí, zde nastala změna proti původním specifikacím. Podle rozhovoru se systémovým architektem Robem Wyattem na webu Medium budou přístroje osazeny 8 GB RAM místo plánovaných 4 GB. Z operační paměti přitom nemá být žádná část rezervovaná systémem a nepřístupná aplikacím, nicméně část bude vyhrazená GPU. I proto je 8 GB dobrá zpráva, stroj bude lépe použitelný jako počítač. Hlavní úložiště bude sice jen limitované 32GB typu eMMC, lze ho ale rozšířit pomocí karty MicroSD.

Atari VCS bude schopné například pro multimediální potřeby živit plnohodnotně 4K monitory a televize (s obnovovací frekvencí 60 Hz), protože podporuje HDMI 2.0. Ve specifikacích je i HDCP 2.2, takže by mělo být možné 4K streamování. Nicméně APU Bristol Ridge umí hardwarově dekódovat jen 8bitový profil HEVC a nikoliv profil Main 10, takže 4K video bude muset být ve formátu HEVC Main, byť grafika podporuje HDR zobrazení. Jako další konektivita bude k dispozici čtyřikrát USB 3.0, gigabitový Ethernet, dvoupásmové Wi-fi a Bluetooth 5.0. Přímo v zařízení by měla být zabudována sada mikrofonů, takže systém a aplikace/hry budou moci používat hlasové ovládání.

Specifikace konzole Atari VCS. Paměť ale údajně byl azvětšena z 4 GB na 8 GB Specifikace konzole Atari VCS. Paměť ale údajně byla zvětšena z 4 GB na 8 GB

Ovladače a periférie

K Atari VCS bude pro ovládání poskytován joystick s retro inspirací (ale novým provedením) a gamepad moderní koncepce. Tyto ovladače budou komunikovat bezdrátově přes Bluetooth 5.0 a obsahhovat nabíjecí akumulátory. Nabíjení budou zajišťovat konektory USB typu C. Na gamepadu by možná mohl být osazen také port pro headset, ale ještě to není definitivní.

Atari VCSKromě těchto ovladačů ale konzole bude podporovat standard HID a díky tomu bude možné připojit velkou škálu jiných gamepadů či jiných ovladačů – a také klávesnici a myš. Z pohledu systému budou tyto periférie normálně fungovat. Aplikace a hry pro Atari VCS nicméně nemusí s neoriginálními ovládacími prvky počítat, což bude řešeno systémovou aplikací, kde bude možné daný ovladač ručně namapovat na standardní ovládání Atari VCS, které hry očekávají.

Specifikace gamepadu a joysticku Specifikace gamepadu a joysticku

Konzole nebude přímo podporovat původní ovladače pro historické Atari 2600. Firma ale tuto možnost, která možná fandy starých her bude zajímat, úplně nezavrhuje. Původní joystick nebo ovladače pro Pong bude možné použít s pomocí hardwaru konvertujícího jejich signál a rozhraní, například implementovaného v Arduinu. Atari by údajně mohlo s podobným příslušenstvím pomoci a dodat pro něj open source kód. Co bohužel nebude fungovat, je pistolový ovladač (light gun), který není možné rozběhat s moderními televizemi, jelikož byl závislý na technologii CRT obrazovek.

bitcoin_skoleni

Atari VCSOficiální AtariOS a otevřený Other OS

Softwarová stránka Atari VCS bude určitým hybridem mezi uzavřenými konzolemi, na jaké jsme zvyklí, a otevřenou platformou. AtariOS v zabudovaném úložišti poběží nad hypervizorem a bude zamčený a chráněný bezpečnostními prvky podobně jako třeba systém v PS4 nebo Xboxech. Toto kontrolované prostředí by díky tomu by mělo být bezpečné i z pohledu komerčních distributorů (placených) her a obsahu.

Ovšem konzole bude zároveň podporovat běh zcela libovolně upravitelného a plně odemčeného operačního systému (typicky asi opět Linuxu), pokud si to uživatel bude přát. VCS bude při bootu automaticky spouštět operační systém, nacházející se na externím zařízení, pokud takový systém bude nalezen, spustí se místo AtariOSu. Jeho zavaděč sice nebude úplně standardní, ale Atari má poskytovat návod, jak například Ubuntu upravit tak, aby na přístroji VCS takto fungovalo. V rámci tohoto režimu „OtherOS“ bude mít uživatel přístup ke všem hardwarovým prostředkům – celé RAM, všem jádrům CPU i celému GPU, takže ve svobodném otevřeném režimu bude také možné provozovat hry a plnohodnotně používat hardware konzole (výjimkou bude asi ale úložiště eMMC s oficiálním systémem, to bude asi chráněno). Alternativní operační systém poběží ve virtualizaci nad oficiálním hypervizorem, nicméně to by mělo mít jen zanedbatelné výkonnostní dopady.