Takže když uzemním piny Sense0 a 1, tak si karta bude moci brát až 600W a beru na sebe stejné rizika jako mám koneckonců dnes (adekvátní výkon zdroje a spoléhání se na jeho funkční ochrany).
To že si gpu nevezme víc než 150W z jednoho 8pinu mi nikdo negarantuje (byť je to mimo specifikaci) a zdroj to taky na 150W nezařezává (když má dostatečný výkon a umí dodat více).
Dostali jsme se do stavu, kdy na fullHD@60FPS stačí 5 let starý high-end (GTX 1080 Ti), novější karty přinesou jako bonus pár FPS v té které hře nebo přidají možnost zapnout DLSS nebo RT - což jsou vše věci, co využijí jen lidé se 100Hz+ monitory a v pár podporovaných hrách. Většině bohatě stačí 60FPS a ty RT efekty, co nejsou skoro nikde vidět, oželí.
Na 4K je výkon pořád slabý (fakt, že ho zvládne 3090 je mimo, až ho zvládnou řady 60, tak máme výkonu na 4K dost), QHD televize neexistují a v monitorech taky není tak rozšířený, takže jde jen o mezikrok. I nové konzole jsou nakonec zklamání, když se ukazuje, že 4K sice ano, ale ve 30FPS a bez efektů - to uměly už PS4 Pro/XOX. Pak je k prdu, že už nějakých 7 let jde koupit 4K TV hluboko pod 20 tisíc a 4K monitor klidně pod 5. Já mám 4K TV a hrát na ní musím ve fullHD. Raději bych měl fullHD, jenže to už nikde nekoupím (s rozumnými parametry). Hlavně, že už jde 2 roky koupit 8K zobrazovalo a někteří se chlubí 16K.
Jestli 1kW grafiky jsou ta cesta, kterou doženeme ten výkon potřebný pro 4K/8K, tak pro 16K budeme mít elektrárnu? V dnešní době vypjaté energetické krize ideální cesta k tomu, jak se dostat do povědomí politiků, kteří to budou chtít zakázat.
Všechno špatně. V Intelu to zase dodrbali. Tato specifikace je úplně zbytečná. Nový konektor je relevantní pouze pro nové karty, v praxi to bude téměř s jistotou udělané tak, že grafická karta má na sobě pull-up, takže když budu chtít zvýšit možný odběr, jednoduše příslušné piny před odpor uzemním a hotovo. Staré karty navržené bez této specifikace si budou brát energii bez omezení.
Intel by měl konečně vytvořit standard, ve kterém bude pouze 12V SS a kabely budou mít volitelný počet žil podle odběru příslušného zařízení, zařízení budou se zdrojem komunikovat po odbobě I2C a zdroj jim bude přidělovat odběrové limity. 12V by v pohodě stačilo i na pevné disky a podobné komponenty, protože 5V už se dnes nepoužívá ani na signaling a 3.3V je pro logic dávno minulostí. I senzory, což je z pohledu výrobní technologie výběhová komponenta, dneska všechny jedou na 3.3V a pomalu se zařínají objevovat 1.8V.
ATX standard je na dnešní počítače zbytečně monstrózní.
A byl by to nějaký problém? Spotřeba je jeden údaj, chybí ti do rovnice ještě druhý a tím je výkon té grafiky.
Jestliže dnes high end grafiky baští kolem 350W a potenciální 1000W grafika by měla trojnásobný výkon, tak poměr spotřeba/výkon bude dokonce lepší než u těch současných karet.
Další otázka je, potřebuješ tak výkonnou grafickou kartu? Dnes je pro leckterého hráče výkon 3080/3090 nepředstavitelně velký a zbytečný, k čemu mu bude trojnásobek když nevyužije ani to co může mít dneska?
Někdo může argumentovat chlazením, ale to je nesmysl, v době, kdy byly high end grafiky pomalé i pro FHD hraní, tak entuziasté stavěli sestavy s dvěma či třema grafikama při spotřebě kolem 250W u jedné. Světe div se to normálně uchladili a takovou sestavu používali bez omezení
Nicméně nějaká rozumná sestava na slušné FHD ba i QHD hraní se dnes vejde spotřebou do 250-300W spotřeby ze zásuvky. Před 5-6 lety mi téměř tolik žrala jen grafika s polovičním výkonem
Ano bol.
Jeden priklad problemu je tato ATX 3.0 specifikacia(zlozitejsie a drahsie zdroje).
Druhy je, ze vyrobcovia GK sa mozu utrhnut z retaze a bude problem s menej zravymi GK. Napriklad, ze aj novy low-end bude mat vyssiu spotrebu ako predosly. Ano bude mat aj ovela vyssi vykon ako predosly low-end ale aj spotrebu ovela vyssiu.
Jednoducho aby islo kupit low-end GK, ktora bude mat podobnu spotrebu ako predosla generacia.
No jo, ale poměr výkon/spotřeba u herních grafik je trošku problematičtější věc než v serverech, kde ta elektřina dělá nějakou produktivní práci. Takže když server žere dvakrát víc, ale obslouží 3× víc provozu, tak se to vyplatí, protože nemusíte mít servery tři.
Ale u herního GPU prostě platíte za vyšší spotřebu (nedejbože pak ještě třeba za klimatizaci) a ta spotřeba nevydělává, jenom jste si tím koupili víc FPS ve hrách, které ale budete hrát stejně dlouho. Pro někoho to asi za ten výkon je OK cena podobně jako pořizovací cena, ale nemyslím, že je to jedno úplně všem...
Mam dojem, ze si trocha pletiete vyznam tychto zdrojov. Vykonnostne triedy ostavavaju rovnake. Co sa meni je zvladanie spiciek.
Poviem priklad - moja 6900xt ma spotrebu 220-300w v plnej zatazi - naozaj zalezi co bezim. Ale power spike moze byt aj cez 614 watov. Mozno aj viac. Viem to lebo mi to sundavalo platinovy 860w zdroj (ktory bol absolutne v poriadku). Mal som trocha nestastia a trocha sa to opakovalo aj pri 1200w zdroji. Vsetko kvoli napajacej spicke.
Tych par okamzikov kedy to vystreli sa zopne OCP ochrana a pc sa proste vypne. Toto sa deje bohuzial casto. S novym pristupom by som si mohol moj 860w zdroj nechat, lebo by tie spicky musel zvladat az do 3 nasobku jeho vykonu.