Audi Travolution: síť mezi auty a semafory

10. 6. 2010

Sdílet

 Autor: Redakce

Moderní technika a umělá inteligence dnes často dokážou věci, nad kterými zůstává rozum stát. Jednu z nejoriginálnějších aplikací podobné technologie jménem „Travolution“, jejímž cílem je zvýšit bezpečnost a zredukovat spotřebu u aut, již po nějaký čas testuje v praxi společnost Audi. 

Firma Audi hned v úvodu svého tiskového prohlášení uvádí, jak moc jí tíží dnešní situace na silnicích, kde stále dochází k mnoha nehodám, jež nezřídka končí smrtí. Společnost Audi se prý zejména proto rozhodla začít s výzkumem a testy v doposud poměrně neprobádané oblasti, kterou bychom si snad mohli označit jako „inteligentní správa automobilového provozu“. Projekt byl pojmenován „Travolution“ a je zřejmé, že se v něm kříží dvě slova: cestování a (r)evoluce. Na projektu se toho času již čile pracuje (od roku 2006) v německém Ingolstadtu, kde testovací auta na speciálně upravené trase komunikují nejen se semafory, ale také sama mezi sebou. Kvalitně navržená podobná síť má totiž potenciál zrychlit dopravu a v neposlední řadě i výrazně snížit emise CO2. Tento typ komunikace Audi nazvalo jako Car-to-X a prozatím nemá na tomto poli prakticky žádnou větší konkurenci.

Audi Travolution, zdroj: AutoBlogGreen

Semafory jsou základ státu

Dnešní semafory jsou stále kontrolované technologií minulých desetiletí – na účet životního prostředí, dodal by jistě ekolog. A podotknutí by to bylo naneštěstí správné: za předpokladu, že nějaké auto zastaví na červeném světle, poté spotřebuje 0,02 l benzínu na opětovný rozjezd. To odpovídá cca 5 gramům CO2. Pokud si vezmeme za příklad Německo, tak zde je nějakých 60 tisíc dopravu řídicích systémů, díky kterým 50 milionů aut v Německu produkuje 15 milionů tun CO2 (20 % celé produkce Německa). 

Dle Audi mohou být ale emise výrazně sníženy, bezpečnost zvýšena a ušetřena spousta času i peněz tehdy, kdy budou semaforová světla v kontaktu s projíždějícími auty. Jelikož se na projektu pracuje již několik let, přineslo toto bádání Audi již i několik prvních úspěchů. S aktuálně dosaženými výsledky slibuje Audi jen na stání na německých semaforech ušetřit ročně 900 milionů litrů benzínu, které v konečném důsledku odpovídají zhruba o 15 % nižším emisím CO2. To vše přirozeně pouze za té situace, kdy technologie bude globálně nasazena v celém Německu.

Audi Travolution, zdroj: AutoBlogGreen

Jestliže nepočítáme (poměrně logicky) samotné město Ingolstadt, pak firma Audi na projektu Travolution pracuje s celou řadou dalších známých německých firem: Scheidt & Bachmann GmbH, dále TaxiFunk Ingolstadt, ADAC – General German Automobile Association), GEVAS software GmbH, Technickou univerzitou města Mnichova, Ingolstadtskou Univerzitou aplikovaných věd a Univerzitou v Erlangen-Nuremberg.

Celý nápad Audi a jeho partnerů přirozeně staví na promyšleném počítačovém algoritmu ovládajícím semafory. Algoritmus se sám učí a neustále upravuje své parametry tak, aby za všech podmínek místního autoprovozu dosahoval optimálního řízení. Abychom si ale opět řekli nějaká konkrétní čísla, před aplikací nového algoritmu (a s použitím starého systému správy světel) zastavovala auta v průměru na každé čtvrté křižovatce, nyní je to ovšem až na každé páté. Tím se opět ušetří trocha paliva, které jen u německého Ingolstadtu odpovídá nějakým 800 tisícům litrů benzínu ročně (množství, s nímž by tisíc vozů Audi A4 2.0 TDI mohl ujet ročně 14 tisíc kilometrů). 

Inženýři Audi sdělili, že k dnešnímu dni pracuje s novým systémem na 150 semaforů v Ingolstadtu. Celý systém je prozatím zaveden hlavně v ulici Ringstrasse, která obkružuje celé město a též i ulici Ettinger Strasse, jež se nachází na sever od ingolstadtské továrny Audi. 

„Ahoj auto, já jsem semafor, těší mě!“

Pro komunikaci semaforů a aut vyvíjí Audi s partnery hned dvě technologie. První z nich je tradiční WLAN vysílající signál do nejbližšího okolí. Druhou je systém, jenž využívá existující kabeláže a přenáší data ze semaforů na server do Staré radnice, odkud je vozidla obdrží skrze bezdrátovou síť UMTS. Všechna testovací auta (patnáct kusů – třináct Audi A4 Allroad Quattro a dvě Audi Q5) jsou z toho důvodu vybavena jak Wi-Fi anténou, tak i UMTS modulem. Celý test samozřejmě vyžadoval menší úpravy palubní desky. Displej musel být mírně zvětšen, aby se řidič mohl podívat na doporučenou rychlost. 

Audi Travolution, zdroj: AutoBlogGreen

Každý ze semaforů standardně odesílá informace o struktuře systému, stavu světel v jednotlivých směrech a náhled, jak se síť zřejmě změní v nejbližší budoucnosti. Ovladač v testovacím Audi poté svému řidiči navrhne úpravu pro optimální průjezd trasy. Řekněme, že je vůz 150 m od semaforu. Svítí červená, ale zelená bude za 15 vteřin. Jestliže auto pojede svojí stávající rychlostí 50 km/h, přijede k semaforu v posledních vteřinách „červené“ fáze a bude se muset znovu rozjíždět. Pokud ale auto sníží rychlost na 35 km/h, řidič zelenou ideálně stihne. 

Efektivita na druhou: smartACC

Dvě z testovacích aut Audi jsou vybavena technologií ACC aneb Adaptive Cruise Control. V tomto případě odesílá semafor informaci o čase další změny světla, kterou počítač v autě obratem vyhodnotí a určí z ní optimální rychlost. Jestliže poté řidič jemně zatáhne za ovládací prvek umístěný na hřídeli volantu, auto samovolně přejde na spočtenou optimální rychlost tak, aby se řidič vyhnul červené. 

bitcoin školení listopad 24

V předchozím odstavci zmíněný asistent má ještě jednu důležitou funkci: varuje řidiče v tom případě, kdy by měl vjet při stávající rychlosti do křižovatky právě tehdy, kdy bude světlo na semaforu žluté, nebo červené, nebo se v červenou změní právě tehdy, když bude auto přejíždět linii STOP. Důvod vzniku těchto opatření je opět bezpečnost. Lokální policie zaznamenává na 300 tisíc registrovaných případů jízdy na červenou ročně, jež vyústí ve zhruba 7500 nehod a ty v asi 100 smrtelných zranění (převážně chodců).

Zdroj: Audi, AutoBlogGreen