Auto Googlu bez volantu a pedálů: skutečná a navrhovaná podoba
Manuální řízení totiž auto stále potřebuje. Jak ukazuje článek MIT Technology Review, který doplnil i vedoucí projektu Googlu Chris Urmson. Autonomní vozy už sice najezdily přes milion kilometrů a díky nedávném updatu jsou ještě chytřejší (rozpoznají kužely, gesta cyklistů nebo chodce přecházející cestu na nevyznačeném místě), ale mají jiné rezervy.
Urmson tvrdí, že auta ještě nedokážou rozpoznat výmoly na cestě nebo otevřené poklopy, pokud před nimi není kužel. Umělá inteligence nedělá rozdíl mezi nepořádkem na cestě a například letícím papírem (nebo sáčkem), takže se takovému předmětu bude snažit vyhnout. Nepozná ani policistu na kraji silnice, který by chtěl auto zastavit.
Auta ještě nedokážou spolehlivě jezdit v hustém dešti nebo sněhu. Problémem je i slunce, které oslní senzory, jež snímají barvy na semaforu. Se signalizačními zařízeními si navíc nemusí poradit, pokud ještě nejsou naznačeny v mapách. Vozy navíc neumí samy zaparkovat na velkých otevřených parkovištích ani v podzemních.
Urmson popisuje, že vozy se dobře pohybují jen na silnicích, jenž dobře znají a mají je dopředu detailně popsané. K mapování dochází i při jízdě, nové objekty, značky apod. auto vyhodnocuje, případně zasílá data operátorům.
Umělá inteligence se umí přizpůsobit ostatním vozům na cestě a sledovat objekty mimo vozovku, ale klidně se může stát, že na poloprázdné křižovatce neuvidí semafor a projede na červenou. Než bude auto skutečně samořiditelné, uplyne ještě několik let věnovaných vývoji softwaru i snímacího hardwaru.
Zdroj: MIT Technology Review