Battlefield 3: výběr a nastavení testů a testovací sestava
Battlefield 3 je po dlouhé době a jako jeden z mála titulů pro příznivce her na PC v jistém smyslu požehnáním. Spousta současných klidně i áčkových titulů běhá dnes na klasickém FullHD rozlišení při maximálních detailech pod DirectX 9 na výkonných kartách rychleji, než dokáže monitor zobrazit, zatímco na pomalejších kartách pomalu nejsou hratelné, protože v nastavení detailů toho s náročností moc nenaděláte.
Nový Battlefield nejen že potrápí výkonné grafiky, ale zároveň nabízí širokou škálu nastavení a možnost přizpůsobit vzhled a náročnost hry tak, aby běhala ideálně na široké škále karet s diametrálně odlišným výkonem. Minimální systémové požadavky vypadají ještě celkem nenápadně:
Minimální systémové požadavky
- OS: Windows Vista SP1, 32b
- procesor: dvoujádrový, 2 GHz (Core 2 Duo 2,4 GHz či Athlon X2 2,7 GHz)
- operační paměť: 2 GB
- pevný disk: 20 GB
- grafická karta – AMD: kompatibilní s DirectX 10.1 s 512 MB RAM (Radeon HD 3000, 4000, 5000 či 6000, minimálně s výkonem HD 3870)
- grafická karta – Nvidia: kompatibilní s DirectX 10.0 s 512 MB RAM (Nvidia GeForce řady 8000, 9000, 200, 300, 400 a 500, minimálně s výkonem GF 9800 GT)
- zvuková karta: kompatibilní s DirectX
- další: klávesnice, myš, DVD–ROM
O to zajímavější je, že na Origin store nenajdete oficiální doporučenou konfiguraci. Je dost dobře možné, že by spoustu lidí odradila nebo přiměla s nákupem počkat na výkonnější sestavu. Spousta povyku byla už jen kolem toho, když se jeden z vývojářů zmínil, že optimální kartou pro hraní je GeForce GTX 580.
Protože si nedělám iluze o tom, že by většina lidí měla doma HD 6970 nebo GTX 580, aby mohla rovnou napálit plné detaily a jejich nastavení neřešit, protože těch položek a jednotlivých dílčích nastavení pod každou položkou je opravdu hodně, a protože Battlefield je pro spoustu hráčů nejzajímavější hrou letošního roku, se kterou zase pár let vydrží, budeme se nastavení detailů a jejich vlivu na výkon věnovat ve speciálním článku podrobněji, než bych mohl na tomto místě. A jelikož se hodně mluví o náročnosti Battlefieldu na výkon a počet jader procesoru a o dobré optimalizaci pro vícejádrové procesory, těšit se můžete i na třetí speciál věnovaný výkonu a vytížení procesorů.
Co v testu najdete
V první části článku najdete průřez celou hrou pro jednoho hráče. Pro tu jsem zvolil v současnosti už nejzajímavější rozlišení 1920 × 1080 bodů, tedy plné HD. Testoval jsem na maximálních detailech, tedy na nastavení „ultra“.
Na jednotlivých grafech je většinou průběh z prvních pár minut, podle kterých jsem následně vybíral scény pro testování – kritériem je nejen vyšší náročnost scény, ale také dobrá opakovatelnost měření. A ta rozhodně nehrozí v případě, že vtrhnete do přestřelky, ve kterých čtyři vojáci řízení AI pálí po dvacítce nepřátel a trosky všeho možného létají na všechny strany.
Protože Battlefield využívá asi nejodpornější způsob ukládání pozic, který zatím herní průmysl vynalezl – pamatuje si jediný automaticky ukládaný checkpoint, který se přemázne se spuštěním jiné mise, volil jsem vždy úvodní část hned po startu. Ve hře dochází i k vypjatějším situacím, ale k většímu propadu snímkové frekvence než v první testované scéně dochází (alespoň na GTX 580) za celou hru jen párkrát a na zlomky sekund.
V druhé části najdete už srovnání jednotlivých karet. Grafů je tentokrát více než obvykle. Je k tomu hned několik důvodů. Prvním je to, že při maximálních detailech je hra na výkon grafické karty velmi náročná. Kvůli tomu není dobré srovnávat stabší grafiky na stejném nastavení, jako ty výkonné. A naopak – pokud bych zvolil nižší nastavení, utrpí tím výkonnější karty, u kterých už se při vyšších snímkových frekvencí obvykle projevuje limit ze strany procesoru, který výkon karet škrtí a potom hůře škálují.
Radeony brzdí vyhlazování
Dalším důvodem, proč testovat více nastavení, je i výrazný vliv nastavení na celkové pořadí karet – zatímco na středních detailech výkon Radeonů za výkonnějšími GeForce zaostává jen málo a na vysokých detailech je výkon HD 6970 dokonce srovnatelný s GeForce GTX 580, na nastavení ultra (standardně se 4× MSAA) už se HD 6970 výkonem rovná slabším GTX 570 Ti. Uvidíme, jestli se to AMD ještě podaří dohnat v dalších verzích ovladačů, s ohledem na to, že už na nich podobně jako Nvidia nejspíš pracuje pořádně dlouho a v současnosti máme v pořadí už třetí preview verzi už bych si ale moc naděje nedělal.
Pozor na automatické optimalizace a verzi DirectX
Ještě je tu jedna dost podstatná věc, na kterou musím upozornit – vývojáři si dali záležet a využívají pokročilé techniky optimalizace výkonu. Je tedy téměř jisté, že se na všech kartách netestuje a nerenderuje vždy totéž (a může to být i důvodem, proč se poměr výkonu grafických karet tolik liší při různých nastaveních).
A další drobnost – v grafech jsou zařazené i starší karty GeForce GTS 250 a GTS 260, které nepodporují DirectX 11. U nich je to, že se netestuje totéž, úplně jisté.
Srovnání výkonu karet v interaktivních grafech
Karty jsou testované hned na dvou scénách – úvod z mise Operace Swordbreaker a úvod k misi Dva mlýnské kameny. Testy jsou v rozlišení 1680 × 1050 bodů, 1920 × 1200 bodů a 2560 × 1600 bodů a při středních, vysokých a ultra detailech.
Den bohužel není natahovací a kdybych testoval všechno na všech 18 kartách, prasklo by jen na měření a třídění výsledků nějakých čtyřicet hodin čistého času, tedy celý pracovní týden. Proto jsem musel karty rozdělit alespoň do dvou skupin a pouštět na nich jen ta rozlišení a nastavení, která nejsou vysloveně nesmyslná. U druhé méně náročné scény jsem se pak omezil jen na rozlišení 1920 ×1200 bodů.
Přesto je mezi jednotlivými grafy i pojítko – hned šestice karet je otestovaná ve všech nastaveních a najdete je ve všech grafech. V první části srovnání karet tedy najdete srovnání slabších grafických karet při rozlišení 1680 × 1050 a 1920 × 1200 bodů při středních detailech. V druhé části jsou detaily nastavené na vysoké. Slabší karty jsou otestované v rozlišení 1680 × 1050 bodů, výkonnější při 2560 × 1600 bodů, a hlavně je tu graf s rozlišením 1920 × 1200 bodů, ve kterém jsou otestované všechny testované karty pohromadě. Na třetí straně jsou pak výkonné karty při rozlišení 1920 × 1200 bodů a 2560 × 1600 bodů a ultra detailech. Na čtvrté je zmiňovaná druhá lokace otestovaná při třech úrovních detailů a rozlišení 1920 × 1200 bodů.
Srozumitelnější to bude asi v bodech, proto to ještě srhnu:
5. strana – Operace Swordbreaker, střední detaily:
- slabší karty, 1680 × 1050 bodů
- slabší karty, 1920 × 1200 bodů
6. strana – Operace Swordbreaker, vysoké detaily:
- slabší karty, vysoké detaily, 1680 × 1050 bodů
- všechny karty, vysoké detaily, 1920 × 1200 bodů
- výkonné karty, vysoké detaily, 2560 × 1600 bodů
7. strana – Operace Swordbreaker, ultra detaily:
- výkonné karty, ultra detaily, 1920 × 1200 bodů
- výkonné karty, ultra detaily, 2560 × 1600 bodů
8. strana – Dva mlýnské kameny, střední + vysoké + ultra:
- slabší karty, střední detaily, 1920 × 1200 bodů
- všechny karty, vysoké detaily, 1920 × 1200 bodů
- výkonné karty, ultra detaily, 1920 × 1200 bodů
ve všech grafech najdete:
- GeForce GTX 550 Ti (OC)
- GeForce GTX 560 Ti
- GeForce GTX 580, 3072 MB
- Radoen HD 5850
- Radeon HD 6950
- Radeon HD 6970
Testovací sestava
Pro testy her jsme dali dohromady o něco lidovější sestavu než na testy grafických karet (moc se ale neradujte, ani tak to není zrovna ořezávátko). Klíčové komponenty, desku a procesor, už jste mohli na Extrahardware.cz potkat ve starších testech grafických karet. Je postavená na svého času nejlevnějším čtyřjádru pro platformu LGA 1366 – Core i7-920 a základní desce Gigabyte GA-X58A-UD5 s čipovou sadou Intel X58.
- procesor: Intel Core i7-920, 2,66@3,70 GHz (19×195 MHz), 4 (8) jader, deaktivovaný HT
- základní deska: Gigabyte GA-X58A-UD5 (Intel X58, ICH10R, BIOS F7d)
- paměti: 6 GB Kingston DDR3-2000 MHz @ 1560 MHz
- pevný disk: Seagate Barracuda 7200.12, 160 GB
- optická mechanika: LG DVD-RW
- zdroj: Gigabyte Odin GT 800W (GE-S800A-D1)
- skříň: Enermax Hoplite
- chladič CPU: Scythe Mugen 2 + Noctua NF-P14
- OS Windows 7 x64
Testoval jsem na posledních WHQL ovladačích Nvidie a třetí preview verzi Catalystů 11.10 doplněnou o aplikační profily 11.9 CAP3. Dlužno poznamenat, že v případě dvouprocesorové HD 6990 docházelo s ovladači AMD při změně rozlišení k zatuhnutí hry.
K testům jsem využil verzi staženou přes online e-shop společnosti EA, se kterým jste, pokud se o Battlefield 3 zajímáte, asi už měli tu čest – Origin.
Testované grafické karty, specifikace
Testované grafické karty, specifikace
Drtivá většina karet je na referenčních taktech či přímo v referenčním provedení zapůjčená přímo AMD nebo Nvidií. Výjimkou je pouze GeForce GTX 550 Ti, která je (podobně jako většina těchto karet, které se v současnosti prodávají, přetaktovaná přímo od výrobce). V případě HD 6990 je pak zvolený výkonnější „OC profil“ s vyššími takty.
Gigabyte GeForce GTS 250, 1024 MB
Gigabyte GeForce GTX 260, 216 SP
Nvidia GeForce GTX 460, 1024 MB
Nvidia GeForce GTX 470
Nvidia GeForce GTX 480
MSI GeForce GTX 550 Ti (OC)
Gigabyte GeForce GTX 560
Nvidia GeForce GTX 560 Ti
Nvidia GeForce GTX 570
Nvidia GeForce GTX 580
Asus Radeon HD 5850
Sapphire Radeon HD 5870
Gigabyte GeForce GTX 6770
AMD Radeon HD 6850
AMD Radeon HD 6870
AMD Radeon HD 6950
AMD Radeon HD 6970 (flashem BIOSu na HD 6950)
AMD Radeon HD 6990, OC profil
Náročnost napříč celou hrou – 1.–5. mise
1. Semper Fidelis (Semper Fidelis)
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
2. Operace Swordbreaker (Operation Swordbreaker)
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
3. Revolta (Uprising)
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál
4. Na lov (Going Hunting)
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál
5. Operace Guillotine (Operation Guillotine)
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál
Náročnost napříč celou hrou – 6.–9. mise
6. Soudruzi (Comrades)
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
7. Thunder Run (Thunder Run)
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál
8. Nezaleknu se zla (Fear No Evil)
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál
9. Noční šichta (Night Shift)
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
Náročnost napříč celou hrou – 10.–12. mise
10. Dva mlýnské kameny (Rock And A Hard Place)
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál
11. Kaffarov (Kaffarov)
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál
12. Zhouba (The Great Destroyer)
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
Operace Swordbreaker: střední detaily a slabší grafické karty
Operace Swordbreaker: vysoké detaily a všechny grafické karty
Operace Swordbreaker: ultra detaily a výkonné grafické karty
Dva mlýnské kameny: střední, vysoké a ultra detaily, všechny grafické karty
Krátké shrnutí
Neudělám žádné paušální shrnutí výkonu a už vůbec nenapíšu, jestli je lepší mít Radeony nebo GeForce a jaké karty už stačí. Omezím se na konstatování, že ani nejvýkonnější jednoprocesorové karty nezvládají Battlefield 3 při maximálních detailech a vyhlazování s rezervou, spíše běží na pokraji svých sil. Dokonce i na GeForce GTX 580 se při rozlišení 2560 × 1600 bodů a maximálních detailech asi dvakrát během hraní snímková frekvence propadla někam ke 20 fps.
Z toho vyplývá, že čím výkonnější kartu pořídíte, tím lépe. Na druhou stranu je ale nutné vypíchnout, že bohaté možnosti nastavení dovolují přizpůsobit náročnost a kvalitu hry tak, že si ji můžete při stále ještě výborné grafice užívat i na starších grafikách a nebo levnějších kartách nižší střední třídy.
Optimalizace a možnosti nastavení jsou zkrátka na špičkové úrovni – tak by to mělo vypadat a takto vypadá opravdu dobře optimalizovaná hra.
Pozor, framerate není vše!
Opět jako u spousty her v poslední době ale musím upozornit na jednu dost podstatnou věc: když snímková frekvence propadně někam ke zdánlivě ještě jakž takž plynulým a použitelným 20 fps, nedá se Battlefield 3 už moc hrát, při této a nižších frekvencích už se objevuje citelný inputlag a hra reaguje na myš se zpožděním (odhadem až 0,3 s).
Majitelům výkonnějších karet vyšší střední třídy dám ještě jeden krátký tip, jak se zbytečně nepřipravovat o vyšší kvalitu zobrazování – vypněte vyhlazování pomocí stínování a zapněte pouze vyhlazování přes post processing. Věřím tomu, že spousta lidí si ani nevšimne rozdílu (jak velké jsou, na to se podíváme příště) a výrazně stoupne snímková frekvence.
A ještě připomenu, že s Battlefieldem 3 nekončíme. Příště se podíváme na vliv nastavení na výkon a kvalitu zobrazení a poradíme vám, jaké nastavení zvolit.