Bez Jobse a s otazníkem. Apple je na prahu nové éry

26. 8. 2011

Sdílet

 Autor: Redakce
„Sdílím Stevův optimismus a víru v zářivou budoucnost Applu. Cením si principů a hodnot této společnosti a chtěl bych vás ujistit, že Apple zůstane stejný,“

napsal v dopise zaměstnancům společnosti Apple Tim Cook, její nový výkonný ředitel.

Je docela možné, byl při psaní docela nervózní – převzít vedení firmy, která je v současné době bohatší než americká vláda, to už je docela velká zodpovědnost. A pokud vás zajímá, jestli má Cook vůbec předpoklady unést váhu okolností a udržet technologického lídra na vrcholu, pak vězte, že ano. Je však potřeba doplnit hned několik „ale“.

Cook byl do funkce jmenován poté, co Steve Jobs ve čtvrtek oznámil svou rezignaci. Zpráva okamžitě zaplavila všechna média a odstartovala možná úplně novou éru Applu. Applu, který ztratil svého zakladatele, vizionáře a mediální ikonu.

Tohoto okamžiku se obávali snad všichni investoři – nikdo si totiž nedokáže představit, kam a jakým způsobem se bude Apple po ochodu Jobse ubírat. Už jednou, poté co Jobs v roce 1985 odešel, se Apple kvůli špatným strategickým rozhodnutím dostal až na samé dno. Když se o 12 let později vrátil, dokázal firmu opět vrátit na vrchol. Hlavním úkolem Tima Cooka je, aby ji tam udržel.

Apple
Investoři Applu věří, po rezignaci hodnota sice spadla, ale hned se dostala zpět, zdroj: Google Finance

Introvertní pracant

O Cookovi, který doposud zastával pozici provozního ředitele (COO) se říká mnohé: třeba to, že je náruživý sportovec nebo workoholik, který do práce chodí jako první a už kolem páté ráno posílá svým podřízeným první e-maily. Ví se o něm, že je výborný stratég; po svém příchodu do Applu dokázal optimalizovat výrobní proces a výrazně snížit náklady společnosti tím, že osekal skladové zásoby na minimum. I díky tomu se společnost dostala z červených čísel. Několikrát také dobře odhadl situaci na trhu a provedl strategický nákup součástek.

Je však o něm také známo, že je spíše tichý introvert, který téměř nezvyšuje hlas a na energetické projevy, jimiž proslul právě Jobs, si zřejmě příliš nepotrpí. Je tedy vůbec možné, aby člověk, povahově prakticky opačný k Jobsovi, uspěl v pozici šéfa Applu?

Předně je potřeba si uvědomit, že Cook rozhodně není žádný nezkušený nováček. V podstatě se dá říct, že byl Jobsovou pravou rukou a v mezičasech jeho dlouhých zdravotních dovolených se ujímal vedení společnosti. A nedá říct, že by se mu nedařilo – spíše naopak. Například jen za uplynulé čtvrtletí pod jeho vedením Apple vykázal rekordní meziroční nárůst zisku o 125 %.

Tato krátkodobá čísla však nejsou v tuto chvíli příliš směrodatná a míru úspěchu Cooka bude možné hodnotit až z delšího časového odstupu. Důležité pro tuto chvíli je to, že nový šéf se kromě podpory Jobse, který jako svého zástupce doporučil, těší rovněž dostatečné důvěře investorů. Ti se totiž zatím nezačali masově zbavovat akcií, byť jejich hodnota krátce po oznámení ochodu Jobse klesla až o pět procent a akcie asijských konkurentů (Samsung, HTC aspol.) zase vyletěly prudce nahoru.

Hlavně držet směr

Navíc Steve Jobs z Applu úplně neodchází – byl jmenován do čela správní rady. A téměř s jistotou se očekávat i to, že strategii společnosti na několik následujících let stejně připravil sám on sám a Cook se jí bude striktně držet. Žádné experimenty proto v dohledné době nečekejme.

Vesměs se na tom shodují také analytici. „Pro Apple to znamená konec jedné éry. Je však potřeba si uvědomit, že Apple není pouze Steve Jobs, ale stojí za ním celá řada další lidí,“ uvedl pro agenturu Reuters Michael Gartenberg, analytik společnosti Gartner.  Spolu s dalšími se pak shoduje na tom, že s odchodem Jobse v horizontu nejbližších let se muselo počítat a nejužší vedení se na tento okamžik důsledně připravovalo.

Steve Jobs
Podobné opičky od Tima Cooka nečekejme, foto: AppleMania.pl

Pohroma tedy v dohledné době zatím nehrozí, přinejmenším do doby, než Steve Jobs opustí i představenstvo. Cook má tedy dostatek času na to, aby se do své role dostatečně vžil a jakmile to bude potřeba, naplno převzal otěže.

Jsou však přinejmenším tři věci, které by si měl určitě pohlídat, aby tak naplnil výše citovaná slova o zářivé budoucnosti a o tom, že Apple zůstane stejný:

1. Být šéfem-hvězdou

Marketing je do značné míry tím, na čem Apple postavil svůj úspěch. A Steve Jobs byl toho všeho nedílnou součástí. Ztělesňoval hvězdu, která se stala synonymem společnosti i jejího úspěchu. Nabízel vizi, měl osobní kouzlo a svými legendárními projevy vždy oslovoval davy lidí. Z dnešního pohledu bohužel.

Cook je, jak již bylo řečeno, spíše uzavřený člověk, který jen tak nějakou show nepředvede. Alespoň tedy zatím. Je otázkou, jestli se dokáže alespoň částečně vžít do role Steva Jobse, nebo zákazníky fanoušky osloví jiným způsobem. Jisté je, že Apple je do jisté míry „šmrncovní“ značka, která nepostrádá styl, a takový by měl byt i šéf společnosti. Může být nejpracovitější člověk na světě, ale pokud nedokáže svůj výtvor prodat, nikdy úspěšný nebude. Doufejme, že si je toho Cook vědom.    

2. Neměnit filozofii produktů

Vzestup Applu vždy spoléhal na úzkou nabídku produktů, z nichž žádný nebyl cílený na low-end trh. Před časem se přitom objevily spekulace, že Apple chystá levnější a osekanou verzi iPhonu pro rozvojové trhy. To vzbuzuje obavy. Pokud se Apple jednou vydá touto cestou, riskuje ztrátu toho, co si na ní zákazníci cení: image společnosti, která dává přednost kvalitě před kvantitou.

Apple by se měl snažit hlídat si unikátnost svých produktů, kvalitu a preciznost jejich provedení a vůbec celkovou jejich filozofii, která spočívá hlavně v jednoduchosti. Pokud se objeví levnější verze iPhonu s polovičním výkonem či dokonce iPhone s několika tlačítky navíc oproti stávajícímu počtu, je třeba začít bít na poplach. Apple totiž začne opouštět to, co léta budoval, a to by se rozhodně nemuselo vyplatit.       

3. Ponechat tým pohromadě

Ačkoliv vliv Steva Jobse na úspěch Applu je nepopíratelný, je právě Cook důkazem toho, že neméně důležitý je také kvalitní tým tvořící nejužší vedení. Vedle Cooka a jeho prozíravých strategických rozhodnutí sehrál důležitou roli také Scott Forstall, který z velké části stojí za úspěchem systému iOS, marketingový mág Phil Schiller či Jonathan Ive, špičkový designer, jež má na svědomí vzhled snad všech zařízení od prvního iMacu až po iPad.

Tim Cook, Steve Jobs, Phil Schiller
Tim Cook, Steve Jobs, Phil Schiller, foto: Elistmania

bitcoin_skoleni

V dalším vývoji Applu bude klíčové, aby tato čtyřka zůstala pohromadě. A jedním z prvních strategických rozhodnutí, která bude muset Cook vykonat, je nalezení náhrady za sebe samého – tedy obsazení pozice provozního ředitele. Doufejme, že bude mít stejně vyvinutý čich, jako Jobs. Nebo si od něj alespoň nechá poradit…

… i když, co bude, až tady Steve Jobs nebude? Je nepochybně nutné, aby Cook některá klíčová rozhodnutí činil sám a bez posvěcení svého bývalého nadřízeného. O Jobsově zdraví se toho moc neví a je třeba počítat i s tím, že za dalších dvanáct let tady již být nemusí. Kdo by pak Apple znova zachraňoval?