U předchozích generací grafik AMD (čipy Hawaii, Fiji, nebo třeba Polaris 11) se po jejich vydání podařilo objevit cesty, jak odemknout vypnuté jednotky v ořezaných verzích těchto GPU, což bylo docela zajímavým zdrojem pokoutního zvyšování výkonu. Možná jste pro byli také zvědaví, zda se bude dát odemykat Radeon RX Vega 56 coby tento týden do obchodů přišedší ořezaná verze GPU Vega 10. Na webu už se objevily první výsledky s těmito experimenty.
Jeden z uživatelů čínského fóra Chiphell s Vegou 56 po ruce už vyzkoušel, zda se nepovede odemknout deaktivované jednotky implantací BIOSu z karty Vega 64, které má plnotučné GPU. Připomeňme, že tato metoda fungovala u Radeonu RX 460. Bohužel se zdá, že pokud se budou jednotky dát softwarově oživit, touto cestou to nepůjde, jelikož GPU-Z po naběhnutí karty žádné shadery navíc nerozeznalo. Kupodivu ale GPU přesto fungovala, ačkoliv podle všeho používala BIOS modelu 64 na konfiguraci 56.
Nahrání BIOSu z plného modelu přitom zdá se výkon karty zvedlo, a to překvapivě blízko výkonu plné verze. Minimálně z části bude důvodem, že tento firmware nastavuje agresivnější takty, limit TDP a možná i další zvenku přímo nepřístupné parametry řízení spotřeby. Takty přeflashované karty byly 1545 MHz (frekvence boostu pro GPU) a 1,89 GHz pro paměti HBM2 – zatímco Radeon RX Vega 56 má standardně frekvenci boostu 1471 MHz a takt paměti 1,6 GHz. S novými parametry, tedy de facto přetaktovaná, se „Vega 56“ ovšem při testování 3DMarkem (Fire Strike Extreme) dostala téměř na rychlost plnotučného modelu, běžícího se stejným BIOSem. Uživatel naměřil údajně 10 340 bodů, zatímco skutečná Vega 64 dosáhla 10 479 bodů. Ztráta „Vegy 56“ na Vegu 64 tudíž je ani ne 2 %. Výchozí výkon Radeonu RX Vega 56 byl přitom jen 9428 bodů (nižší o 10 %).
Výsledek je to docela podezřelý, jelikož pokud GPU skutečně zůstalo ořezané, čekali bychom o hodně větší rozdíl – 3584 stream procesorů představuje jen 87,5 % z plného počtu 4096. Při dalším přetaktování modifikované ořezané verze navíc výkon jde výš, při nastavení jádra na 1650 MHz a pamětí na 2,2 GHz se karta dostala na 11 322 bodů v 3DMarku Fire Strike.
Bohužel nemáme nějaké testy, které by na dotyčné kartě zkusily nastavit TDP i takty u modifikovaného Radeonu RX Vega 56 i u původního BIOSu na zcela stejné hodnoty. Pak by snad bylo vidět, zda je výkonnostní nárůst jen věcí výš nastavených taktů (nebo vyšší propustnosti RAM), nebo zda BIOS z Vegy 64 dělá ještě něco navíc, co zvyšuje výkon nad rámec přínosů z frekvencí. Pokud by takový efekt skutečně existoval, bylo by asi přehrání BIOSu z Vegy 64 pro majitele ořezaného modelu docela zajímavou možností. Nabízela by se také možnost, zda třeba výpočetní jednotky ve skutečnosti nejsou odemčené, jen je GPU-Z z nějakého důvodu nevidí. Pokud tedy není vysvětlením něco dalšího, jako špatně fungující nebo naměřená Vega 64, se kterou dotyčný experimentátor výkon srovnával.
Blízkost Radeonu RX Vega 56 k výkonu plnotučného modelu, jsou-li frekvence nastavené na stejnou úroveň, ovšem ukazuje jednu věc. Radeon RX Vega 64 patrně nedokáže své jednotky navíc a větší výpočetní výkon díky vyšším výchozím taktům moc dobře využít. GPU jako by bylo opět příliš zaměřeno na výkon ALU shaderů, takže všechny jednotky CU běžně nejsou ve hrách použity. Je možné, že toto GPU brzdí spíše výpočet geometrie, rasterizační jednotky či paměti, a proto se 512 shaderů, které má Vega 64 navíc, projevují relativně málo. Tedy až na jejich dopad na spotřebu. Snad se prací na ovladačích podaří časem výpočetní jednotky na kartě RX Vega 64 vytěžovat o něco lépe, jelikož nevyužitý hardware by měl znamenat, že existuje potenciál pro výkon navíc.