Blamáž. Nvidia při demu monitorů sabotovala nastavení, aby G-Sync HDR vypadalo lépe

9. 6. 2017

Sdílet

 Autor: Redakce

Propagovat technologie HDR – tedy obrazu s vysokým dynamickým rozsahem – nebylo nikdy lehké. Když totiž na internetu publikujete fotografii či video, které by jejich rozšířený maximální jas, barevný rozsah a kontrast ukazovaly, budou si je lidé prohlížet na standardním (SDR) monitoru a tudíž neuvidí nic, nebo spíš zkreslený obraz, v kterém se ztrácí tmavé a světlé detaily. Naštěstí je možné se o výhodách HDR přesvědčit naživo, řekl by člověk. Kupodivu se ale asi propagace některým firmám zdá příliš obtížná i v reálu – jak vyplývá z blamáže, která se nyní podařila Nvidii s monitory používajícími její technologii G-Sync HDR.

Nvidia na Computexu předváděla kvalitativní přínosy těchto monitorů (které zatím představily firmy Acer a Asus). Bohužel to vypadá, že se přitom uchýlila k nečestnému triku. Někomu, kdo byl za demonstraci odpovědný, totiž asi nestačila kvalita vystavených HDR monitorů, a tak jim pomohl tak, že zhoršil nastavení „běžných monitorů“, s kterými je divák měl porovnávat. Tím, že se SDR obraz na referenčním vzorku uměle zhoršil, pochopitelně přínos HDR vynikl víc, jenže tato výhoda byla klamavá, jelikož v reálu by proti dobře nastavenému SDR monitoru byla menší.

Podle kanadského webu HardwareCanucks, který tento podvůdek odhalil, nešlo jen o to, že by si nikdo nedal práci s tím, aby SDR monitor správně nastavil. Práce asi naopak investována byla, jelikož monitor měl změněná nastavení jasu, kontrastu a dokonce i gamma křivky, na kterou většina uživatelů nesahá. Podle HardwareCanucks tak pouhé přepnutí monitoru do továrního nastavení učinilo SDR monitor podstatně méně fádní. K dobru Nvidie je třeba říci, že novinářům nezabránila se do nastavení podívat a změnit je, a také jim dovolila lepší obraz zdokumentovat. To je třeba pochválit.

Neživý obraz SDR monitoru při neoptimálních nastaveních (Zdroj: HardwareCanucks) Neživý a zašedlý obraz SDR monitoru (vlevo) při neoptimálních nastaveních (Zdroj: HardwareCanucks)

HardwareCanucks má na videu obě konfigurace, a je zřejmé, že změna byla značná. Nicméně při posuzování rozdílu mějte na paměti, že SDR video na vašem monitoru neukazuje HDR monitor (na videu vpravo) spravedlivě, jelikož jeho gamut a jas nelze zprostředkovat. HDR monitor například podle komentáře vykresluje lépe oblohu, která ve hrách na standardním LCD může často působit lidově řečeno „vyblitě“ (slabě, šedě). HardwareCanucks příliš neoceňuje tmavější části obrazu a „přeexponované části“, což ale může být i záležitost toho, jak je nastaven profil obrazu v ukazované hře Mass Effect Andromeda, nikoliv přímo problémem technologie HDR. Nicméně i kvalita panelu a použití lokálního stmívání může být částečně na vině, nejde zdaleka o dokonalou technologii.

ICTS24

Na tomto snímku by SDR monitor vlevo už měl mít tovární nastavení (Zdroj: HardwareCanucks) Na tomto snímku by SDR monitor vlevo už měl mít tovární nastavení (Zdroj: HardwareCanucks)

Tyto rušivé problematické body byly možná důvodem, proč Nvidia provedla sabotáž na srovnávacím SDR obraze, nicméně to nic neomlouvá. Takovéto demonstrace by měly být poctivé, a pokud mají jen „ilustrovat“ rozdíl a nikoliv ho přesně reprezentovat, pak by někde mělo být pověšeno výslovné upozornění na tento fakt. A pokud konkrétní připravované monitory s G-Sync HDR nemají až tak skvělý obraz (jde koneckonců o první generaci, takže nelze hned čekat optimum), jaký použitý standard HDR10 umožňuje, asi by to také nemělo být zakrýváno. Nejde jen o to, že divák může být oklamán, ale i o riziko, že bude diskreditována samotná myšlenka obrazu s vysokým dynamickým obrazem, což by byla škoda.

Předmětem jsou LCD, ale Nvidia je na nich zainteresována

Než se rozpoutá obvyklá fanouškovská přestřelka, je ještě asi třeba zdůraznit, že manipulace se týkala čistě jen monitorů a HDR – nejde zde o to, že by Nvidia nějak zkoušela přikrášlovat svůj hlavní artikl, tedy grafické karty, pokřivené demo se týkalo čistě jen monitorů. Konkrétní HDR obraz na digitálním výstupu by měl jak z GeForce, tak z Radeonu vylézt tentýž, totéž pro SDR výstup. Na druhou stranu stále šlo o propagaci monitorů s G-Sync, které jsou produktem Nvidia v zprostředkované formě – mají lákat k nákupu jejích grafik a také jí z nich plyne zisk z poplatků za licenci a za moduly. Nelze tedy ani říct, že by to Nvidia schytávala za snahu „pomoci nové technologii“ nebo výrobcům LCD, aniž by ji tento prohřešek něco vynášel.