kolem čtvrtiny všech karet.
Loni na podzim vyšla nová generace grafik GeForce RTX 3000, pak také Radeony RX 6000, na které se čekalo dva roky. A chvíli to vypadalo, že to stálo za to, neboť oboje přineslo vysoké generační nárůsty výkonu. Ale prakticky současně se rozpoutala krize na hardwarovém trhu, kde od té doby panuje nedostatek všech možných komponent včetně GPU, dílem způsobený nestíhajícím průmyslem, dílem oživením spekulativní bubliny kryptoměn a jejich těžbou na GPU, jejíž provozovatelé vyhnaly ceny všech GPU do závratných výšek a zároveň způsobili jejich beznadějné vyprodání.
Naštěstí to vypadá, že po dlouhé jízdě (ne-li dokonce stání) v temném tunelu se teď na konci začíná objevovat světlo a vypadá to, že se nepříznivý vývoj zlomil, takže už směřujeme k návratu do normálního stavu, kdy budou grafiky zase za obyčejné ceny a dostupné na skladech.
Vývoj předraženosti grafik: už jsme za vrcholem?
Vývoj cen grafik sledoval například 3DCenter.org a nyní hlásí, že se vývoj cen obrátil a začínají klesat. Na následujícím grafu můžete vidět vývoj cen v německých obchodech od začátku roku. Až do května/mája šly podle těchto dat průměrné ceny různých modelů nahoru – v grafu jsou ceny uváděné jako procenta oficiální doporučené ceny – 100 % tedy znamená, že cena je taková, jakou AMD/Nvidia původně stanovily, 200 % znamená dvakrát dražší.
Do května podle těchto informací ceny Radeonů vystoupily na v průměru 2,14násobnou hodnotu doporučených cen (214 %) a ceny karet GeForce až na 2,38× doporučených, poté se dokonce uprostřed měsíce zaznamenalo na krátko extrémní trojnásobné předražení (3,04×). Ovšem to zdá se byl vrchol, po němž už ceny začínají padat. Nyní k 20. červnu 3D Center uvádí, že GeForce už jsou předražené „jen“ 1,91násobně (191 %) a Radeony 1,81×.
Jak si můžete všimnout, během jara byly podle těchto dat (tedy v Německu) ceny GeForce předražené znatelně víc než u Radeonů (které ale byly pořád vysoce napálené) a teď v posledním bodě grafu jsou si blíž. Může to být proto, že GeForce RTX 3000 měly díky vyšším propustnostem pamětí vyšší hashrate při těžbě, zatímco Radeony RX 6000 používající Infinity Cache uvnitř GPU místo hrubé propustnosti, pročež mají výkon v těžbě relativně horší. Vedle tohoto faktoru se také může na míře předražení podílet také to, kolik karet se firmám daří do obchodů dodávat. Minulou kryptohorečku se Nvidii dařilo zásobovat pulty větším množstvím karet, takže měly její karty nižší přirážky, než modely od AMD, kterých se vyrábělo relativně méně. Jak se předraženost a případný rozdíl v její míře bude dál vyvíjet, uvidíme v následujících měsících.
Ceny grafiky dolů může tlačit zavedení omezovače těžby u grafik GeForce, který snižuje hodnotu těchto grafik v očích těžařů. Zároveň také ale asi těžaři značně znejistěli ohledně své budoucnosti. Od května totiž dramaticky klesly ceny kryptoměn a tím výdělky z těžby na grafikách.
Tip: GeForce LHR s polovičním výkonem těžby oficiálně tady. Karet FE od Nvidie se to ale netýká
Splaskávání kryptoměn vede k splaskávání cen GPU
Během posledního týdne docházelo k negativnímu (pro zastánce) nebo vítanému (pro ekology a hardwarový trh) vývoji, kdy kryptoměny pokračovaly v splaskávání bubliny a během včerejška se Bitcoin v jednu chvíli propadl i pod psychologickou hranici 30 000 dolarů, přičemž v závěsu jeho sestup následují i ostatní „tokeny“ včetně Etherea (kleslo dočasně až k 1700 $ z chvilkového květnového maxima 4382 $), které pohání mánii těžby na GPU. Pokud sestupný trend kryptoměn vydrží, také by to mělo pomoci k řešení problému.
K této problematice teď přispěla zajímavými informacemi také analytická firma Jon Peddie Research, která odhaduje, jaký měla kryptotěžba dopad na trh s grafikami. JPR vychází například z poměru prodaných GPU k počtu prodaných PC, který sleduje dlouhodobě a lze z něj trošku odhadnout, kolik prodejů grafik je najednou „navíc“ a zřejmě určených na těžbu.
Podle odhadu JPR v prvním čtvrtletí (lednu až březnu) tohoto roku jen asi 75 % samostatných desktopových karet bylo prodáno pro standardní použití v osobních počítačích (hraní, práce). Zbylá čtvrtina kvartální produkce šla podle JPR do rukou těžařům nebo souvisejícím spekulantům a překupníkům. Podle JPR to odpovídá asi 700 000 kusů grafik mainstreamového a highendového výkonu, s tržní hodnotou asi půl miliardy dolarů. Otázka je, jestli to třeba není konzervativně podhodnocené (vychází z toho průměrná cena asi 714 $ za kartu, což teď zní skoro jako málo, ale také se bavíme o prvním kvartálu a ne nynějším druhém, kdy se ceny dál zhoršily).
Oněch 700 tisíc karet a nějaká čtvrtina kvartální výroby tohoto artiklu je ale každopádně dost velké číslo. Pokud poptávka po GPU je o čtvrtinu vyšší, než jaká by zhruba byla přirozeně (a s jakou plány firem počítaly), pak se nelze divit, že výroba karet nestíhá a cena se vyšroubovala nahoru.
Aktualizováno (28. 6. 2021): procento GPU na těžbu je spíš nižší
Byli jsme upozornění, že JPR má v těchto číslech poměrně podezřelý guláš. Report stejné firmy uvádí, že za stejnou dobu (první kvartál) se prodalo 11,8 milionu samostatných desktopových grafických karet, z čehož by 700 tisíc kusů bylo necelých 6 % a nikoliv čtvrtina. Těžko říct, jak k závěru o 25 % JPR přichází. Snad pokud mluví jen o části oněch 11,8milionových prodejů, které se prodají na volném trhu/v retailu (tedy v obchodech jako samostatný komponent) a ignoruje prodeje karet osazených v rámci hotových počítačů, tedy OEM trh. Pak by onen údaj o 25 % samozřejmě nebyl taková událost, protože OEM prodeje jsou mnohem vyšší než ty v retailu.
Důležité také je, že onen poměr prodaných GPU k počtu prodaných PC ("attach rate"), z kterého Jon Peddie Research vychází, neodrážet jenom poptávku způsobenou kryptotěžbou, ale i další faktory. Tento poměr by měl růst, když přicházejí na trh grafické karty nové generace a probíhá vlna upgradů. A přesně to by se nyní mělo dít a vysvětlovat částečně nárůst tohoto čísla. Podle Nvidie je minimálně část z onoho zvýšení prodejů tedy běžná normální věc právě proto, že vyšly nové karty GeForce RTX 3000 (a vedle toho konkurenční Radeony). Grafiky Ampere i přes to, že je jich část odčerpávána těžaři, už mají na Steamu poměrně velké zastoupení, vzhledem k době, po kterou jsou na trhu (což už koneckonců padlo v komentářích pod článkem), což by dokládalo, že jejich prodeje běžným hráčům jsou samy o sobě dost vysoké.
Ale obrat vývoje cen směrem dolů snad dává naději, že z tohoto celého nyní směřujeme ven, tak snad na podzim po prázdninách už bude kontext těchto diskusí veselejší.
Tip: Nová kryptoměna se těží pomocí disků, Číňani je prý skupují
Zdroje: 3DCenter.org, Jon Peddie Research