Blu-ray – třetí generace optických disků se ještě pořádně nestihla ohřát na trhu, ale už se mluví o jejím konci. Kulatá optická média už nejsou v módě, jsou neskladná a snadno znehodnotitelná poškrábáním, sluncem apod. Mnozí odborníci tomuto formátu dávají pár let, pak svět definitivně ovládne internet. Opravdu? Ano, i ne.
Otázka je složitější, protože proti sobě stojí zájmy dvou hlavních skupin – svět počítačů a svět spotřební elektroniky. Jedni se spoléhají na vzdálená datová úložiště, ti druzí pak věří dalším a dalším formátům médií, protože takto to funguje už od dob gramodesek a pásek.
Blu-ray je jedním z nástupců DVD, univerzálního disku pro všechno, ale jeho kapacita (25/50 GB) je zatím využita hlavně pro video a hry (PlayStation 3). Speciálně pro hudbu je to plýtvání místem, počítačový software si ještě také postačí s dvouvrstvým DVD a na zálohování optické médium není optimální (maximálně jako záloha zálohy :-)). To všechno jsou ale oblasti, které se už dnes daří nahrazovat celosvětovou sítí.
Giganti jako Microsoft, Apple nebo Google o Blu-ray nechtějí ani slyšet. U Googlu jako internetové společnosti je to pochopitelné, Microsoft možná ještě cítí pachuť porážky disků HD DVD, na kterých se podílel, a Apple sice vsadil na správného koně, ale Blu-ray do svých počítačů neintegruje (systém jej však podporuje). Windows sice s Blu-ray také nemá problém, ale na mysli mám hlavně konzoli Xbox 360.
Ani nový Xbox 360 si s Blu-ray nerozumím, zdroj: Engadget
Ta z počátku nabízela pouze mechaniku DVD, později formou příslušenství navíc externí HD DVD. Když tento formát padl, Microsoft se vzdal, Blu-ray nepřijal a od té doby se snaží propagovat online distribuci. Jeden ze zástupců dokonce v září tvrdil, že Blu-ray nikdo nepotřebuje.
Je to logické, Microsoft nechce platit licence pro stávající mechaniky a Xbox dokáže přehrávat streamované video ve vysokém rozlišení, stahovat hry, hudbu a další obsah. Apple se svou televizní platformou také spoléhá na online obchod iTunes a další internetové služby, Google TV jede podle stejné šablony. Žádná mechanika, pouze menší paměť a obsah přehrávaný (nikoliv ukládaný) z webu. Pro Blu-ray není místo.
Spotřební elektronika kontroluje a reguluje
Na opačné straně stojí Sony, tvůrce Blu-ray. Ten svému formátu nejvíce pomohl konzolí PlayStation 3, která byla dlouhou dobu nejlevnějším přehrávačem, navíc s výbornou výbavou a herní součástí jako bonus. To možná nakonec rozhodlo bitvu s konkurenčním HD DVD. Od vítězství v roce 2008 Blu-ray roste. Ale stále pomalu. Lidé poznali výhody vysokého rozlišení, v PS3 má smysl pro detailnější textury a bonusový materiál a zapisovací mechaniky pro počítač už také zlevňují. Pomalými krůčky jako kdysi DVD se Blu-ray hlásí o místo. Navíc zvlášť u filmů má tu výhodu, že je jediným oficiálním kanálem pro 3D obsah v domácnostech (dema na satelitu nepočítám). Internetové služby tímto ještě nevládnou, pokusy YouTube jsou spíš testem možností.
3D bude novým impulzem pro Blu-ray, zdroj: BrowseTools
V tomto jsou se Sony za jedno také asijští kolegové Panasonic, LG, Samsung nebo nizozemský Philips. Firmy, které ovlivňují spotřební elektroniku a které nás budou o kvalitě optických médií stále přesvědčovat. Minimálně co se týče Blu-ray. Na tom ještě nevydělaly tolik, jako rýžovali desítky let s VHS a 15 let s DVD.
Důležitou roli hrají také filmová studia, vůči online distribuci jsou zatím dost opatrná. Film na placce s velkým obalem je přece jiný kulturní zážitek než cosi staženého ze sítě. Na celém řetězci se navíc uživí více hladových krků: filmová studia, grafici a designéři, výrobce obalů, lisovna disků, distributor, velkoprodejce, maloprodejce a kdoví kdo ještě. Na online verzi se tolik lidí nesveze a ještě by to mohli mít koncoví uživatelé levnější!
Internet doplňuje, nenahrazuje
Má prognóza? Blu-ray přežije. Už se vylízal z jedné těžké bitvy. Internet měl nahradit klasické noviny, knihy, televizi i rádio. Média o hodně starší než Blu-ray, DVD nebo CD, ale stále mají na trhu místo. Celosvětová síť ujídá z koláče, ale zcela je ještě nenahradila, spíš jen doplňuje nebo kopíruje obsah. Blu-ray už na trhu je, musí se s ním počítat a ještě minimálně 10 let před sebou mít bude.
Optickým médiím stále věří Sony, v další generaci PlayStationu taková mechanika bude. S novými modely se podobně jako u Xboxu počítá asi v roce 2012. To není příliš času na to, aby byl celý svět zaplaven superrychlým internetem, který zvládne nahradit 50GB médium. Microsoft to sice popírá, ale stále nevěřím, že nový Xbox nebude mít Blu-ray, či dokonce žádnou mechaniku. Hry nové generace s lepší grafikou si žádají více kapacity, DVD nestačí a na online distribuci se nemohou spolehnout vždy. Na počítačích je rozšířena herní platforma Steam, která sdružuje velké množství titulů, s pohodlím a někdy i nižšími cenami. Retail trh ale stále žije.
Blu-ray má své nástupce
Blu-ray už má dokonce své nástupce. BDA dokončila specifikace nových disků BDXL s kapacitami 100 a 128 GB. Stále používají modrofialový laser, ale pracují ve více vrstvách (tři až čtyři). Zatím to vypadá, že se na trh dostanou pouze zapisovací varianty, lisovaná ROM chybí. Pioneer pracuje na 500GB discích, do tří let zřejmě padne 1 TB, a za pět let možná uvidíme revoluční 25TB média. Že jsou takové kapacity k ničemu? Ale vždyť přijde video s ještě vyšším rozlišením s nižší kompresí, zvuk v 50 kanálech apod. Nebojte se, že nedostaneme 25 tera-argumentů, proč na nový formát přejít.
Budoucnost přežijí jen chytrá zařízení s optickými médii i internetem, uvědomuje si to také Sony.
Srovnání s tradičními médii má ještě jeden rozměr: internet doplňuje tisk, ale bude také čím dále více doplňovat i video služby ve spotřební elektronice. Moderní televizory a přehrávače se už umí připojit k síti, přehrají klipy z YouTube, fotogalerii Picasa, ty lepší zvládnou třeba streamovaný obsah Netflixu (pouze v Americe). A třeba Sony je prvním, kdo podporuje Google TV. Pro firmy je to ideální stav: udržet vlastní technologie, ale nabídnou také internet jako doplněk. Co na tom, že se to na běžných dálkačích nedá pořádně ovládat. Zatím jsou to nesmělé krůčky, ale brzy bude internet hrát větší roli a krásně doplní dinosauří média. Ale nenahradí je.
Odpověď na základní otázku článku je tedy NE. Blu-ray tu s námi bude a po něm zcela jistě přijde další polykarbonátový kotouč. Misky vah budou čím dál více přidávat hodnotu internetu, ale je to ještě dlouhá cesta. Politický puč je proti tomu snadný, vláda Sony a podobných je však delší a silnější než Fidelovo období na Kubě.
Zdroj: Wikipedia,