Braňte svoji rodinu před temnými zákoutími internetu

25. 5. 2010

Sdílet

 Autor: Redakce

Internet je tak trochu džungle. Člověk se musí naučit v něm pohybovat, aby dokázal dobře využít nabízených výhod a naopak neutonul v „nebezpečných vodách“ všudypřítomné reklamy, nevkusného obsahu a podloudných živlů. Ostatně průměrný uživatel na tohle velmi brzy sám přijde. Rozeznat „kvalitu“ může být ale obtížné pro někoho, kdo ještě sám nemá dostatečně vykrystalizovaná měřítka. Řeč je o dětech. A když se je snažíte chránit před světem „tam venku“, proč byste je nemohli trochu ohlídat i před světem digitálním?


Instalace služby Zabezpečení rodiny

Služba Zabezpečení rodiny je ve Windows 7 zabudována v rámci balíku Windows Live. Pokud ji již máte nainstalovanou, měla by se nacházet na tomto umístění: tlačítko Start | Všechny programy | Windows Live | Windows Live Zabezpečení rodiny. V případě, že ste na této adrese službu našli, můžete následující krok přeskočit.

Instalační soubor služby Zabezpečení rodiny najdete na této stránce a stáhnete jej tak, že kliknete na tlačítko Stáhnout v pravé části obrazovky.

Po spuštění instalačního souboru se vám může stát, že aplikace zahlásí chybu při pokusu stáhnout Microsoft Choice Guard – v takovém případě navštivte znovu výše uvedený odkaz, klikněte na Stáhnout, ale nyní zvolte Zrušit. Tlačítko Stáhnout se změnilo na tlačítko Znovu. Na něj klikněte a tím si stáhnete kompletní 138 MB balíček Windows Live a s ním i službu Zabezpečení rodiny.

Po stažení soubor spusťte a vyberte požadované služby z balíčku Windows Live (pro naše účely stačí zaškrtnout Zabezpečení rodiny). Pro další pokračování je třeba mít přiděleno svoje Windows Live ID. Pokud jej dosud nemáte, můžete postupovat podle návodu uvedeném v jednom z předchozích článků.

Poté, co zadáte vaše Live ID přihlašovací jméno a heslo, budete vybídnuti ke zvolení uživatele, kterého chcete monitorovat. Pokud vaše ratolest zatím nemá vytvořen vlastní účet, můžete jej vytvořit kliknutím na odkaz Vytvořit nový standardní účet systému Windows.

Následuje spárování účtů s členy rodiny ve službě Zabezpečení rodiny. Pokud přidáváte nového člena, v rolovací nabídce zvolte položku Přidat uživatele jméno člena rodiny. Klikněte na uložit a rozběhne se instalace služby.

Základním předpokladem je zajistit, aby se každý člen rodiny přihlašoval právě na svůj účet. Všechny účty by tedy měly mít přiřazeny hesla. Účet Guest, který je automaticky bez hesla, je vhodné vypnout, protože jeho použitím se dá rodičovská ochrana snadno obejít.

V okně s hlavičkou Nastavte hesla pro tyto účty systému Windows tedy nastavte hesla pro všechny účty, které je nemají a zakažte účet Guest. To provedete kliknutím na odkaz Přidat hesla a následnou administrací účtů. Heslo přidáte k účtu tak, že kliknete na zvolený účet a v levé nabídce zvolíte Vytvořit heslo. Účet Guest zrušíte tak, že na něj kliknete a v levé nabídce zvolíte odkaz Vypnout účet Guest.

Když je účet Guest vypnutý a ostatní účty mají přiřazeny hesla, můžete krok potvrdit. Na závěrečné obrazovce vidíte přehled všech sledovaných účtů a detaiy nastavených funkcí.

Když vám základní zabezpečení nestačí

Automaticky by měly být u všech účtů nastaveny následující hodnoty: Filtrování webů: Základní, Protokolování aktivit: Zapnuto, Správa kontaktů: Vypnuto. Toto defaultní nastavení můžete změnit na webu Zabezpečení rodiny (opět je třeba se přihlásit pod vaším Live ID loginem a heslem). Před sebou vidíte seznam všech členů vaší rodiny. Nastavení konkrétního člena upravíte tak, že kliknete na odkaz Upravit nastavení pod jménem člena rodiny.

Ovlivnit můžete celkem tři již zmíněné agendy – Filtrování webů, Protokolování aktivit a Správu kontaktů.

Když se podíváte podrobněji na Filtrování webů, uvidíte v horní části obrazovky možnost zapnutí/vypnutí filtrovací funkce. Pod ní následuje volba „přísnosti“ filtrování – to může být buď přísné, základní nebo vlastní. Při přísné volbě je povoleno prohlížet jen stránky, u kterých je přímo uvedena přístupnost (konkrétní seznamy pro různé země můžete najít zde), a stránky, které vy sami povolíte. Při základní volbě je blokován pouze obsah, který je vyhodnocen jako „pro dospělé“. A pro možnost vlastní si sami zvolíte přístupné a nepřístupné kategorie.

Pod heslem Povolení nebo blokování webu se nachází možnost přidat konkrétní stránku, kterou chcete výslovně povolit nebo zakázat. Prostřednictvím zaškrtávacího políčka pod Stahování souborů můžete povolit nebo zakázat sledovanému uživateli stahovat z internetu jakékoliv soubory. Provedené změny uložíte kliknutím na tlačítko Uložit.

Kliknutí na Protokolování aktivit vám odkryje seznam aktivit, které sledovaná osoba vykonávala ve vybraném období. Obrázek si zde můžete udělat jak o konkrétních webových stránkách, na kterých uživatel surfoval, tak o celkové aktivitě na internetu i na počítači.

bitcoin školení listopad 24

Pomocí služby Správa kontaktů můžete ovlivnit, s kým se váš sledovaný uživatel na světové síti stýká. Nastavení je však možné pouze, pokud dotyčný uživatel používá k online komunikaci služby od Microsoftu – tedy Windows Live Hotmail, Messanger nebo Spaces.

Člen rodiny má dokonce i jakousi možnost nepřímé konfrontace s administrátorem, a to prostřednictvím kolonky Žádosti. Pokud se na Žádosti podíváte blíž, můžete si je procházet a dle libosti je povolit nebo zamítnout. Uživatel, nad nímž držíte ochrannou ruku, vás může požádat o povolení přístupu na webovou stránku nebo o schválení nového online kontaktu.