O tom, že Chrome jasně dominuje webu, se zmiňujeme pravidelně. Jak se ale daří malým prohlížečům? S novými čísly se pochlubil Brave, prohlížeč rovněž založený na Chromiu, ale zaměřený na soukromí a hledání alternativního finančního modelu pro web. Podle prezentovaných údajů se produktu v posledních měsících daří oslovovat nové uživatele a uživatelky. V květnu Brave používaly 15,4 milionu lidí. Jedná se o aktivní používání během měsíce. Podle výrobce se jedná o 50% nárůst od listopadu loňského roku, kdy vyšla verze 1.0. Meziročně ale jde rovnou o 125% nárůst. V absolutních hodnotách se samozřejmě bavíme o malých číslech, takže Brave zůstává silně minoritním prohlížečem. Pro srovnání, jen Microsoft mnoho let uvádí, že Windows pohání 1,5 miliardy počítačů. Denně Brave použije 5,3 milionu lidí, před rokem šlo o dva miliony. Integrovaný reklamní systém, který byl spuštěn loni v dubnu, zaznamenal přes 1 500 kampaní, a to i od velkých firem. V říjnu jich bylo 400. Výrobce nicméně neuvádí objem finančních prostředků, kterým by se kampaně rovnaly.
Jaký máte vztah o prohlížeči Brave?
Tvrdí, že tzv. míra prokliku je 9 % oproti standardním dvěma procentům v internetové reklamě. (Tento údaj potvrzuje mj. HubSpot.) Vyšší míra prokliku ovšem automaticky nezaručuje výnosnější reklamní kampaň; toto z poskytnutého reduktivního údaje nelze vyhodnotit.
Komunita Opery GX
Necelý rok po uvedení tzv. herního prohlížeče se komunita Opery GX rozrostla na 3,4 milionu lidí. Opera neuvádí, že se jedná o používanost. „Komunita“ je ovšem pojem, který si můžeme vyložit mnoha způsoby. Tento typ prohlížeče byl nicméně od začátku mířen na úzkou skupinu lidí, nikdy se u něj nedal očekávat masový úspěch.
Výše uvedený údaj nicméně do kontextu zasadit můžeme – všechny prohlížeče Opery a Operu News dohromady měsíčně použije 360 milionů lidí. Na počítačích pak hovoříme o 73 milionech lidí. Opera GX i v tomto kontextu stojí na okraji. Prohlížečům od Opery se dlouhodobě nedaří expandovat a vydělávat, firma se raději přeorientovala na mikropůjčky, které jsou pro ni mnohem zajímavějším obchodem.
Zdroje: Brave blog | HubSpot | Opera Desktop | finanční výsledky Opery za Q1/2020