Břetislav Hanzel (Audiotéka.cz): Audiokniha je v úzkém slova smyslu literární dílo čtené profesionálním interpretem. Čtenář knihu nevnímá zrakem, ale sluchem, čte ušima. V širším významu do audioknih zahrnujeme veškeré nahrávky mluveného slova, včetně např. rozhlasových dramatizací.
Jak jste se k takovému prodeji dostal?
Dlouhou dobu jsem pracoval v knižním byznysu, ve velkoobchodu s papírovými knihami, a od zakladatele polské Audiotéky Marcina Bemeho přišla nabídka spolupráce při jejich první zahraniční expanzi. Mě digitální média obecně hodně zajímají, projekt čistě elektronické distribuce audioknih mě nadchnul, takže jsem si českou Audiotéku rád vzal na starost.
Břetislav Hanzel (Audiotéka.cz)
A vy sám dáváte přednost papíru, čtečce, tabletu nebo audioknize?
Neupřednostňuji žádnou formu, jsem multiplatformní uživatel. Čtu poměrně hodně, některé knihy si rád koupím na papíru, jiné elektronicky, hlavně ty v angličtině. E-knihy čtu na čtečce, vyhovuje mi černobílý e-inkový displej i dlouhá výdrž baterie. Audioknihy samozřejmě taky poslouchám, hlavně při cestování a během jiných činností. Multitasking je největší výhoda audioknih – můžu ušima číst tam, kde to s klasickou knihou nejde.
Co máte právě „rozečteno“?
Jako obvykle několik věcí zároveň a další desítky čekají na „to read” listu :). V audiu poslouchám Zaklínače, dotočili jsme nedávno první dvě povídky a výsledek je skvělý. Na papíru louskám Sobecký gen od Richarda Dawkinse a bavím se Dějinami filmu, z beletrie mi leží na nočním stolku Márquez.
Který titul byste, ať už z osobních nebo komerčních důvodů, rád viděl na Audiotéce, ale dosud tam chybí?
Z osobních i komerčních důvodů Hru o trůny.
Kolik knih máte aktuálně v katalogu?
Něco přes 1600, naprostou většinu v češtině, několik desítek slovenských audioknih a pár beletrií v angličtině.
Jak nebo proč audiokniha vzniká? Je to až váš impulz, který titul by se měl namluvit, nebo už si o tom rozhoduje sám nakladatel a vám to pak jen prodává?
Je to různé, hodně audioknih vzniká zcela bez našeho přičinění, Audiotéka je zatím především prodejce. Ale protože audioknihy přibývají na náš vkus pomalým tempem, aktivně nakladatele s tipy na audioknihy oslovujeme a také jim pomáháme s produkcí. Sami chceme vydávat věci, na které knižní nakladatelé nebudou mít odvahu.
Audiotéka má i další jazykové mutace. Jakým způsobem spolupracujete s ostatními pobočkami?
Audiotéka vznikla v Polsku, kde i běží veškerý technologický vývoj. Lokálně se dělá obchod, zajišťování obsahu, marketing. Navzájem napříč pobočkami sdílíme zkušenosti, co nám jak funguje, jak v oblasti obsahu, tak marketingu. Nadnárodně společně pracujeme na větších projektech, jako je třeba aplikace Audiotéka přímo do palubních počítačů v autech nebo koordinovaně získáváme práva na nahrávání audioknih ve více jazykových mutacích.
Vaše audioknihy lze poslouchat na webu, Androidu, iOS a Windows Phonu. Kam byste se ještě chtěli rozšířit?
Už jsem zmínil auta, to je přirozené místo, kde se audioknihy poslouchají. Jednání s automobilovými výrobci jsou na velmi dobré cestě, palubní počítače aut jsou nebo budou připojené na internet a automobilky tam audioknihy jako content mít chtějí. Míříme také na chytré televize, kde dnes funguje systém aplikací podobně jako na mobilech a tabletech. V Polsku provozujeme aplikace i na minoritních mobilních platformách, ale vzhledem k jejich malému zásahu jsme se zatím k jejich lokalizaci neodhodlali. Bude-li některá růst a bude poptávka, tak to uděláme. Naším cílem je, aby naši uživatelé mohli nahrávky z Audiotéky jednoduše poslouchat kdekoliv a kdykoliv.
Rychle vám vyrostla konkurence. Proč by lidé měli dát přednost Audiotéce místo Kosmasu a obchodu Alza.cz?
Kvůli specializaci, šíři nabídky a zejména kvůli mobilním aplikacím. Audioknihy nejsou nic nového, stejně jako stahování MP3 z internetu. Věřím, že jsme úspěšní právě proto, že poskytuje komplexní službu, díky které svou audioknihovnu máte pořád s sebou. Náš produkt nejsou jednotlivé audioknihy, ale skvělý uživatelský zážitek při jejich každodenním poslechu.
Dosud nejprodávanější audioknihou je biografie Steva Jobse. Můžete prozradit, kolikrát si ji už lidé koupili?
Jen v Audiotéce už se to blíží dvěma tisícům kopií.
O které kategorie nebo žánry je největší zájem?
Přirozeně o podobné knihy, o které je zájem v knižní verzi. Knižní bestsellery fungují skvěle i v audiu, protože je lidi znají, mluví se o nich. Takže severské krimi, Dan Brown, Stoletý stařík a další knižní hity prodáváme dobře i my. Ale zatím to vypadá, že umíme prodat spíše mužské tituly. Tvrdé jádro našich uživatelů jsou vytížení lidé často užívající moderní mobilní technologie, kteří nemají problém platit za elektronický obsah, jsou zvyklí nakupovat aplikace, hudbu atd. A to jsou zatím hlavně muži. Doufám, že časem se i ženské tituly budou prodávat lépe.
Tradičně se dobře daří detektivkám, klasiky s Holmesem, Poirotem atp. byly už za éry LP/MC/CD nejprodávanějšími. Populární je i kategorie odborných audioknih, zejména oblast osobního rozvoje. Dlouhodobě jsou populární i audioknihy pro děti a mládež, pohádky i dobrodružné příběhy, to je tématika, kde máme nejširší nabídku.
Velkou výhodou pro nakupující je kapitola zdarma. Máte vůbec přehled o tom, kolik lidí si díky této jedné kapitole nakonec zakoupí celou knihu?
Přímý vliv kapitoly zdarma na prodej konkrétní audioknihy neznáme, ale sledujeme počty jejich stažení a uživatelé tuhle možnost využívají často. Je to skvělá služba pro zákazníka, takový try and buy model. Můžete si zdarma poslechnout půl hodiny audioknihy a zaplatíte za ni, až pokud vás zaujme. Zároveň je to pro nové uživatele možnost vyzkoušet naši službu včetně aplikací zcela bez rizika.
Sledujete, jestli se váš obsah šíří na pirátských stránkách? Jak proti tomu bojujete?
Skenujeme internet, hledáme audioknihy, které lze volně stáhnout, a pokud jsou to tituly chráněné autorským zákonem, pak se aktivně zasazujeme za odstranění takových kopií. Ověřujeme, jestli tyto kopie pocházejí z Audiotéky, a pokud ano (za dva roky Audiotéky jsme měli jednotky takových případů), pak je řešíme s uživatelem, který audioknihu od nás stáhl. Toho vždy dokážeme identifikovat, každá nahrávka stažená od nás obsahuje skrytý identifikátor, který nelze odstranit bez poškození nahrávky.
Jaké máte s Audiotékou plány do budoucna?
Chceme být významným vydavatelem, rozšiřovat nabídku i místa, kde se naše audioknihy budou dát poslouchat. Budeme se dále snažit vylepšovat a vylaďovat k dokonalosti uživatelský zážitek s Audiotékou. Jinak geograficky máme cíle globální - ještě do konce tohoto roku chceme být v deseti evropských zemích.
Díky za rozhovor a přeji s Audiotékou hodně úspěchů.