Tak tu máme zase všemi oblíbené téma nepotvrzených a nezaručených informací o budoucích grafických kartách. Tentokrát bude opatrnost potřeba obzvlášť, protože bude řeč o událostech, které se – údajně – mají odehrát skoro až za rok. A sice o údajném uvedení grafické architektury Navi, která bude u AMD nástupcem nedávno uvedenou Vegu.
Tyto informace přinesl web TweakTown, který není mezi úplně nejprověřenější elitou, ale má přece jen tradici. Tento server píše, že dle zpráv, ke kterým se dostal, by mělo Navi údajně přijít relativně brzy a dřív, než asi leckdo čekal. AMD prý hodlá tuto architekturu vypustit příští léto na Siggraphu, tedy rok po oficiálním (ale papírovém) odhalení Radeonů RX Vega na téže konferenci. Je možné, že i zde to bude jen papírová premiéra, nicméně TweakTown uvádí, že by v onom čase už měla být uvedena i nějaká konkrétní karta na bázi Navi, zřejmě profesionálně zaměřená (tedy Radeon Pro). V roce 2018 se Siggraph bude konat 12–16. srpna, takže se započtením typické prodlevy by reálná karta možná v září už mohla být na prodej, případně třeba v říjnu, kdyby šlo o ranou vlaštovku po způsobu letošní Frontier Edition.
Uvedení už v létě zní docela agresivně, mezi Vegou a Navi by v takovém případě byl menší rozestup, než jaký uběhl mezi vydáním čipů Polaris (řada RX 400, poté RX 500) a Vegou. Nicméně to lze vysvětlit tím, že Vega měla původně asi vyjít dřív, avšak byla proti plánu zpožděná. Pokud by k tomuto nedošlo, byla by blíž Polarisu a dál od eventuálního příchodu Navi.
Největší pochyby na této zprávě budí fakt, že Navi má používat 7nm výrobní proces, na nějž se zdá termín „porodu“ v srpnu nereálně časný. GlobalFoundries sice podle roadmapy počítá s dostupností svého 7nm procesu snad už v druhé polovině roku 2018, ale i pokud pomineme to, že tyto údaje bývají optimistické oproti realitě, náročné výkonné čipy obvykle potřebují více času. Tyto rané začátky nové výrobní technologie obvykle patří jen menším úsporným čipům ARM.
AMD by teoreticky mohlo být hodně agresivní a ladit výrobu ještě během vývojové fáze procesu, ale je otázka, zda to stačí k tomu, aby mohlo uvést finální produkt takřka v době, kdy se linka sotva oficiálně otevřela pro komerční provoz (pravda, Nvidii se s 12nm procesem něco takového daří, její GPU Volta se zřejmě už v září začalo dodávat ve větších množstvích). 7nm GPU uvedené už příští srpen by bylo velkým úspěchem, nicméně v tuto chvíli bych pro jistotu spíš zachoval konzervativní pohled a počítal s tím, že reálná dostupnost může být později. Je třeba pamatovat na to, že zpoždění, které postihlo Vegu, může (i když nemusí) uhodit i zde.
Jaké bude Navi?
Zda se tato zpráva vyplní, zatím těžko říct. O tom, jak bude Navi vypadat a co přinese, zatím (kromě výroby 7nm procesem) mnoho nevíme. TweakTown uvádí jen jeden prvek, který se již dříve objevil ve spekulacích: že by totiž tato architektura mohla umožňovat spojování menších čipů do jednoho celku díky využití koherentní propojovací logiky Infinity Fabric, jako s procesory Ryzen, Threadripper a Epyc. Zda AMD něco takového použije a zda je to vůbec technicky reálné, to v tuto chvíli nedovedu odhadnout. Pokud by se podařilo takovou slepencovou architekturu úspěšně schovat za ovladačem, aby hry nemusely pro dvě nebo více GPU mít speciální podporu, pak by možná mohlo jít o výkonnou alternativu velkým monolitickým GPU, podobně jako se v tomto osvědčil Threadripper. Mimochodem i Nvidia vícečipová slepencová GPU studuje, nicméně v jejím případě může být motivace ve výpočetní a nikoliv herní oblasti.