Call of Juarez: The Cartel
Jak je to v poslední době obvyklé, Call of Juarez: The Cartel je dalším pokračováním ságy Call of Juarez, střílečky z pohledu první osoby původně z divokého západu. Po Call of Juarez z roku 2006 (Chrome Engine 3, jeden z prvních titulů, který dostal podporu DirectX 10) a Call of Juarez: Bound in Blood (2009, Chrome Engine 4 a podpora pouze pro DirectX 9) se děj přesunul o něco jižněji a o 150 let dál. Zbraně z občanské války nahradily modernější pistole, samopaly, útočné pušky a kulomety, místo koní tu jsou omšelé offroady nebo nablýskané Hummery, místo povozů americké trucky, místo saloonů diskotéky plné potácejících se figurek a místo veřejných domů s nevěstkami jsou tu striptýzbary plné… no, však víte.
Chrome Engine má za sebou už devět let vývoje, během kterých se objevoval spíše v béčkových hrách. Už před třemi lety karty jako GeForce GTX 280 nebo Radeon HD 4870 příliš netýral. Jelikož sága Call of Juarez primárně vzniká stále pro tytéž konzole, které tu od prvního dílu straší ještě dnes, a engine doznal spíše mírných vylepšení, než dramatických změn, je nabíledni, že se už o dvě generace novější grafické karty zrovna nepředřou.
Engine podporuje obvyklé moderní technologie, jenom telegraficky: normal mapping, virtual displacement mapping, deferred shading, statické a dynamické osvětlení, procedurální vegetaci, měkké dynamické stíny a efekty postprocessingu (64b HDR, motion blur, depth of field, ambient occlusione, edge antialiasing, gama korekce).
Z modernějších technologií tedy nic podstatného nechybí, efekty ale nejspíš nejsou tak propracované a náročné jako v Crysis 2 či Metru 2033 nebo méně náročném Battlefieldu a Call of Duty, a tak prostředí vypadá, jak vypadá. Přesto dokáže i příjemně překvapit třeba zpracováním postav a jejich obličejů.
Primární zaměření na konzole už dnes znamená skoro automaticky nízké hardwarové nároky. Minimální požadavky splní před čtyřmi lety lehce nadprůměrná sestava:
Minimální požadavky:
- procesor: Intel Core 2 Duo (2 GHz), AMD Athlon 64 X2 (2 GHz)
- operační paměť: 1 GB pro Windows XP, 2 GB pro Windows Vista / Windows 7
- grafická karta: DirectX 9.0c kompatibilní – Nvidia GeForce 8800 GT / ATI Radeon HD 3850
- pevný disk: 8 GB
- zvuková karta: DX 9.0c kompatibilní
- Multiplayer: 512 kbps (broadband)
- OS: Windows XP / Vista / 7
- DirectX® 9.0c
Doporučená konfigurace:
- procesor: Intel Core 2 Duo 3 GHz, AMD Athlon 64 X2 3 GHz či lepší
- grafická karta: Nvidia GeForce GTX 260 / ATI Radeon HD 4870 či lepší
- operační paměť 2 GB pro Windows XP, 3 GB pro Windows Vista / Windows 7
Z Mexika obrazem
Na snímcích ze hry si můžete detailněji prohlédnout grafiku a drobné nedostatky, které hra má. Odkaz „Originál“ otevírá obrázky v původním rozlišení 2560×1600 bodů, klepnutím na náhled se otevírá galerie se zmenšenými snímky.
originál | originál | originál | originál
Na prvním z následující sady obrázků si můžete všimnout tří trojvaječných trojčat. Čtvrté už se pohromadě s ostatními nevešlo. V křepčícím davu jich bylo asi celkem deset, na chlup stejných. To je jedna z těch drobností, které nepotěší. Na třetím snímku je zase diskotéka, která vypadá v pohybu úžasně. Ale když se rozsvítí světla (na čtvrtém), nebudete se stačit divit. No, hlavně že to na průměrné graficé létá na 80 FPS.
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
Garáž plná luxusních aut před a po použití kulometu M60. A následuje série snímků s nám důvěrně známou dvojicí zbraní. K tomu, aby vám to hra dovolila, ale musíte hrát za správnou postavu, křehká dívčina dvojici Škorpionů nezvládá (i když mě nenapadá, proč, když střelba obouruč z pistolí a revolverů, které kopou daleko víc, jí problémy nedělá).
originál | originál | originál | originál
originál | originál | originál | originál
Testovací sestava
Testovací konfigurace
Podrobný popis testovací sestavy najdete v článku Ze zákulisí: nové sestavy pro měření grafik a hlučnosti. Karty AMD jsou testované na posledních WHQL ovladačích AMD Catalyst 11.8 spolu s Catalyst Application Profiles 11.8 CAP3, které již pro Call of Juarez nabízejí oficiální podporu. GeForce jsou pak testované rovněž na posledních WHQL ovladačích 280.26.
Všechny karty jsou na referenčních taktech, výjimkou je jen GeForce GTX 550 Ti (recenze), která je v nabídce zastoupená v drtivé většině přetaktovanými modely, obdobně je to u GeForce GTX 460 (model Cyclone, viz recenze). U HD 6990 je zvolený rychlejší OC profil.
Základní deska Gigabyte EX58-UD5 je osazená „extrémním“ šestijádrovým Core i7-980X. Procesor je přetaktovaný na 3,8 GHz při napětí zvýšeném na 1,344 V (podle CPU-Z).
V BIOSu jsou vypnuté úsporné technologie. Důvod je opět jednoduchý – co nejvíce omezit vliv procesoru při měření spotřeby grafické karty. Kvůli snížení chyby při měření, ke kterým by jinak docházelo kvůli automatickým a nevyzpytatelným změnám taktovací frekvence, je vypnutý Turbo Boost.
Paměti DDR3-1600 běží na 1360 MHz při časování 8-8-8-22-1T a 1,64 V.
Procesor chladí výkonný Coolink Corator DS, který můžete znát z testu zveřejněného na ExtraHardware.
„Levný“ Centurion od Cooler Master se k podobné sestavě na pohled ani trochu nehodí, ale jde o skříň s typickou (a stále ještě nejčastěji používanou) koncepcí a konfigurací chlazení. V bočnici jsem zalepil otvor v místě chladiče procesoru – při použitém chladiči procesoru a daném uspořádání systémového chlazení nadělal víc škody než užitku.
Vepředu je 1000otáčkový Cooler Master dodávaný se skříní. Zadní systémový ventilátor Nanoxia FX12 (možná si jej ještě pamatujete z naší recenze) může v případě potřeby běžet až na 2000 ot./min, pomocí panelu je zregulovaný na 1500 ot./min, při kterých je aerodynamický hluk ještě únosný.
O napájení se stará 920W Enermax Revolution 85+ má vysokou účinnost, nabízí vysoký výkon a umožňuje i bezproblémový provoz řešení postavených na 3-way SLI či CrossFireX ze tří karet. Při časté manipulaci se náramně hodí odpojitelná kabeláž, která ve skříni zbytečně nepřekáží. K samotnému průvanu ve skříni zase tolik nepřispívá, ventilátor obvykle běží v rozmezí 800-900 ot./min.
Pevný disk VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) s kapacitou 300 GB používáme především kvůli rychlejšímu načítání her.
Procesor |
||
Intel Core i7-980X |
||
základní parametry |
||
počet jader / vláken | 6 / 12 | |
taktovací frekvence | 3,33 GHz | |
násobič | 25× | |
TurboBoost | až 3,6 GHz, násobič 1/1/1/1/2/2 | |
cache | 12 MB | |
použité nastavení |
||
taktovací frekvence | 3,8 GHz (28 × 136 MHz), 1,344 V, vypnutý HyperThreading, TurboBoost a C1E/EIST | |
recenze |
||
Šestijádrový Intel Core i7-980X (Gulftown) v testu | ||
Za zapůjčení procesoru děkujeme společnosti Intel |
Základní deska |
||
Gigabyte GA-EX58-UD5 |
||
základní parametry |
||
patice | LGA 1366 | |
čipová sada | Intel X58, ICH 10R | |
paměťové sloty | 6× DDR3, max. 24 GB | |
PCIe sloty, PCI sloty | 3× PCIe ×16 (16+16+1/16+8+8), 1× PCIe x4, 1× PCIe ×1, 2× PCI | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
recenze |
||
Gigabyte EX58-UD5: výkon s Ultra Durable 3 | ||
Za zapůjčení základní desky děkujeme společnosti Gigabyte | ||
Paměti |
||
Kingston KHX1600C7D3K3/6GX (3× 2 GB) |
||
základní parametry |
||
typ | DDR3 | |
taktovací frekvence | 1600 MHz | |
časování | 7-8-7-20 | |
napájecí napětí | 1,65 V | |
udávaná spotřeba | 1,8 W na modul | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
použité nastavení |
||
takt/časování | 1360 MHz, 8-8-8-22-1T, 1,64 V | |
Za zapůjčení pamětí děkujeme společnosti Kingston |
Pevný disk |
||
Western Digital VelociRaptor VR150 (WD3000GLFS) |
||
základní parametry |
||
kapacita | 300 GB | |
otáčky | 10 000 ot./min | |
rozhraní | SATA 3 Gb/s | |
vyrovnávací paměť | 16 MB | |
průměrná přístupová doba (čtení/zápis) | 4,2 ms / 4,7 ms | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení pevného disku děkujeme společnosti Western Digital |
Optická mechanika |
||
Lite-On DH4O1S |
||
základní parametry |
||
typ | BD-ROM | |
podporované formáty | [BD] BD-R, BD-RE , BD- ROM , BD-R DL , BD-RE DL , BD- ROM-DL [DVD] DVD Video, DVD-5, DVD-9, DVD-10, DVD-18, DVD+RW 4.7GB, DVD+R 4.7GB, DVD-RW 4.7GB (closed session), DVD-R 4.7GB, DVD+R9 [CD] CD-DA, RAW, CD-ROM XA (m1,m2,m2f1/m2f2), CD-R, CD-RW, CD-PLUS, CD-I |
|
rychlost čtení | BD-R/RE/ROM/SL/DL : 4× CAV DVD +R/-R SL : 12× DVD +R/-R DL : 8× DVD +RW/-RW SL : 8× DVD-9 : 8× CDR/CDRW : 32× |
|
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení optické mechaniky děkujeme společnosti LiteOn |
Zdroj |
||
Enermax Revolution 85+ ERV920EWT-00, 920 W |
||
základní parametry |
||
celkový výkon | 920 W | |
špičkový výkon | 1010 W | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
Za zapůjčení zdroje děkujeme společnosti Enermax |
Skříň |
||
Cooler Master Centurion 534 |
||
základní parametry |
||
formát | miditower | |
standard | ATX |
Chladič |
||
Coolink Corator DS |
||
základní parametry |
||
podporované patice | Intel LGA 775/1156/1366, AMD AM2/AM2+/AM3 | |
rozměry | 155 × 140 × 121 mm | |
hmotnost pasivu | 1040 g | |
materiál | měděná základna, hliníková žebra | |
ventilátor | 120 × 120 × 25 mm, 800–1700 ot./min, PWM | |
podrobné specifikace | viz specsheet | |
recenze |
||
Test chladičů (finále): Noctua, Thermalright, Zalman… | ||
Za zapůjčení chladiče děkujeme společnosti Rascom |
Operační systém, nastavení a další ovladače
- Microsoft Windows 7 Ultimate (64bitová verze)
- vypnuta automatické defragmentace, aktualizace i swap file na
všech jednotkách - DirectX redist August 2010
- Intel INF
9.1.1.1
Grafické karty testujeme na 30" LCD panelu HP LP3065
(Ne)nastavení detailů a jejich vliv na výkon, DX9 vs DX11
Vliv nastavení detailů na výkon a srovnání režimu DX9 a DX11
Možnosti nastavení detailů působí až komicky a na můj vkus i trochu nelogicky. Položka pro nastavení kvality textur je ještě pochopitelná, v případě nedostatečné kapacity pamětí může jen kvůli jemnějšímu rastru textur dojít k razantním propadům výkonu. Jaký smysl má ale jediné další nastavení, které mění hustotu olistění, která nemá na výkon (alespoň na kartě jako HD 6850) žádný významný vliv, je mi záhadou.
Co je horší, alespoň u Steam verze jsem měl problémy domluvit se i s těmi málo položkami, které jdou nastavit.
Při spuštění hry přes zástupce na ploše nebo ve startu hra nabíhá v režimu DX9. K tomu, aby fungovala v režimu DX11, se dá dopracovat dvěma způsoby. Buď spuštěním přes aplikaci Steam, která vám po stisku tlačítka Play dá na výběr mezi režimem DX9 a DX11, a nebo editací konfiguračního souboru, který je v případě Steam verze zašitý někde v adresáři Steamu v tomto umístění:
\Steam\steamapps\common\call of juarez - the cartel\MD\out\Settings\Video.scr
Jeho formát a obsah je celkem snadno srozumitelný a pochopitelný:
!Resolution(i,i) !WindowOffset(i,i) !Monitor(i) // -1 primary monitor !DX11() // game will use DirectX 11 !TextureQuality(s) // VeryLow, Low, High !GammaFloat(f) !MaxRefresh(i) !Shadows(s) // Low, High !ShadowMapSize(i) !SpotShadowMapSize(i) !Fullscreen() !VSync() // enable vertical sync !GrassQuality(i) // lower is better Resolution(2560,1600) Monitor(0) TextureQuality("High") Fullscreen() Shadows("High") ShadowMapSize(1024) SpotShadowMapSize(1024) GammaFloat(1.20) MaxRefresh(60) GrassQuality(0)
Vykřičníkem jsou odkomentované řádky, které lze do konfigurace přidat. Zajímá nás přepínač pro režim DX 11. Na konec souboru stačí přilepit řádek s výrazem „DX11()“ a hra i po spuštění přes zástupce poběží v režimu DX11.
Dvěma položkám, které lze nastavit přímo ze hry, pak odpovídá řádek TextureQuality("High") s možností VeryLow (ve hře jako „Low“), Low (= medium) a High (= High), Foliage odpovídá položka GrassQuality (0), u které je nastavení vtipně opačně než obvykle, tedy 0 = nejlepší, 2 = nejhorší.
Potud by to bylo jakžtakž v pořádku. Problém je, že hra (minimálně u Steam verze) v režimu DX11 ignorovala rozlišení zapsané v konfiguračním souboru i nastavování rozlišení přímo v menu. A bylo lhostejno, jestli byl režim DX11 aktivovaný přes Steam nebo pomocí konfiguračního souboru.
Automaticky nastavila stejné rozlišení, jaké má pracovní plocha. V DX9 vše fungovalo dle očekávání, v DX11 jsem teda místo rozlišení ve hře musel měnit rovnou rozlišení desktopu.
Výsledky karet v DirectX 11
Výsledky karet v DirectX 11
Výkonnější karty s podporou DirectX 11 jsem testoval na úvodní dvouminutové cutscéně ze třetí kapitoly. Důvodem byl především praštěný systém ukládání pozic, respektive ukládání jediného checkpointu, který se mi navíc nepovedlo rozumně zálohovat.
Právě úvod ke třetí kapitole je ze všech zahájení nejnáročnější na výkon. Dá se říct, že během celé hry, snad až na pár výjimečných několikasekundových situací, kdy všechno kolem vybuchuje, nenarazíte na větší propady výkonu, než jsou v této animaci.
Klidně ji tedy berte jako nejhorší možný scénář. I tak jsou průměrná skóre většiny karet dostatečně vysoká a stačí na bezproblémové hraní i v plném HD rozlišení.
Méně příjemné hraní je to až v okamžiku, kdy snímková frekvence padá někam k průměrným 30 fps a přestože by mělo jít ještě o plynulou snímkovou frekvenci, je obraz trhaný. Ale to už se týká opravdu těch nejstarších karet jako GeForce 8800 GT nebo Radeon HD 3850, na který se podíváme v další kapitole v grafech s výsledky z režimu DX9.
Překvapením jsou mizerné výsledky GeForce. Ale něco podobného, i když asi ne v takové míře, se dělo i u předchozích dílů Call of Juarez. Radeony úspěšně konkurují modelům GeForce, které bývají na žebříčcích celkového výkonu o kategorii či dvě výše.
Třeba se to ještě srovná s novější verzí ovladačů, protože u GeForce je něco evidetně blbě. A nebo taky ne, ona Nvidia celkem nemá důvod, proč s laděním ovladačů pro Call of Juarez ztrácet čas. Na GTX 580 totiž ani ve vysokém rozlišení 2560 × 1600 bodů a v nejvypjatějších situacích nepadá snímková frekvence pod 60 fps a obvykle se pohybuje v průměru kolem 90 fps. I na ostatních soudobých kartách nižší střední třídy je bez větších obtíží hratelný v plném HD rozlišení od GeForce GTX 550 Ti výše.
Pokud vám interaktivní grafy uvedené dále nefungují, můžete si prohlédnou alespoň jejich statické snímky:
V následujícím grafu jsou všechny výsledky pohromadě (standardně řazené podle rozlišení), tlačítkem v levém dolním rohu můžete měnit řazení karet podle rozlišení, modelů karet, a nebo výsledného průměrného bez ohledu na rozlišení.
Výsledky karet v DirectX 9
Výsledky karet v DirectX 9
Režim DX 9 vypadá o malinko hůř a na některých kartách působí i přes vyšší průměrné snímkové frekvence paradoxně méně plynule, než v DX11. S přepnutím na starší DX 9 se z obrazu vytratí snad jen nějaké efekty post processingu, které zlepšují kontrast a dynamický rozsah scény, jiných změn ve scéně jsem si ale nevšiml.
U starých karet, které ve své době patřily do střední třídy, už je to s hratelností o něco horší. V plném HD rozlišení má sice HD 3850 zdánlivě plynulých 30 fps, ale obraz se při pohybu může nepříjemně cukat. Detaily bohužel není kde stáhnout, takže pokud by vám to vadilo, nelze než sáhnout ke snížení rozlišení.
U GTS 250 nebo HD 4850 či 4870 už ale něco podobného snad ani nebude zapotřebí řešit.
A opět graf, kde jsou všechny výsledky pohromadě (standardně řazené podle rozlišení), tlačítkem v levém dolním rohu můžete měnit řazení karet podle rozlišení, modelů karet, a nebo výsledného průměrného bez ohledu na rozlišení.
Závěrem
Závěrem
Z Call of Juarez: The Cartel asi trhák nebude, recenzenti se na tomto titulu možná i neprávem vyřádili a nešetřili kritikou.
Hra potěší hlavně majitele starších sestav, na kterých si ji mohou užít v solidně vypadající grafice. Technické provedení (a nemyslím tím zrovna grafiku) je možná o něco horší, než by se slušelo (rozum zůstává stát třeba nad nemožností nastavení detailů). Fyzika nebo umělá inteligence je taky průměrná či spíš podprůměrná (to, aby se člověk mohl schovávat před kulkami za dřevěný plot nebo plastovou popelnici, už dnes rozhodně není na pochvalu). Ve hře najdete nějaké bugy či nelogičnosti. Ale není to nic, co by u soudobých titulů, co se běžně ladí až za pochodu, nebylo neobvyklé. Praštěný je taky systém jediného uloženého checkpointu, ale něco podobného už je opět pomalu standardem.
Samotnému mi alespoň single player nepřipadal ve srovnání s ostatními nastavovanými kašemi v tomto žánru zdaleka tak podprůměrný, jak by se podle hodnocení a komentářů mohlo zdát. Vedle v současnosti populárního pobíhání v mundůru po Íráku, Afghánistánu či jiných více či méně imaginárních východních státech, jsou palmy a mexičtí zločinci a svérázní hlavní hrdinové v týmu obdobně jako první díly z divokého západu určitě příjemnou změnou a hra má jinou atmosféru než klasické trháky postavené na vybíjení „teroristů“, zombíí nebo vesmírných potvor a mutantů.
Nějakých 7–10 hodin čistého herního času taky není výrazně podprůměrná herní doba. Pokud nebude chtít prolézat celý děj třikrát za každou z postav, nebo si užívat multiplayer, strávíte singleplayerem celkem zábavné odpoledne. Za stávající cenu to není nic moc, ale až hra spadne mezi budgetovky za polovic, celkem nevidím důvod, proč si jej neproběhnout.
Za poskytnutí licence děkujeme společnosti Playman.cz