Canon při vývoji této kamery, která je již druhou generací,
přistoupil k celému zařízení zcela odlišným přístupem. Vsadil především na
maximálně kvalitní záznam zvuku, bohaté možnosti uchopení i uchycení na
nejrůznější povrchy i všestranně použitelný náhledový displej. Ale vezměme si
vše popořadě.
Tělo kamery se od všech ostatních liší tak hodně, jak je to
jen možné. Tam, kde ostatní sází na kvádříky po vzoru kamer GoPro, tam jde
Canon vlastní cestou. Tělo kamery je podlouhlé a jeho tvar můžeme tvarem i
rozměry přirovnat k balíčku karet. Ruku v ruce s tím jde i
rozdílný úchop celé kamery, kdy ji držíte vodorovně v dlani.
Může se to na první pohled zdát nezvyklé, praktické
zkušenosti ale ukazují, že nejde vůbec o špatný systém. Nejpohodlnější je tento
úchop v případě, že natáčíte přímo sami sebe, protože vaše paže i ruka je
držena zcela přirozeně. Stejně, jako Hamlet držel lebku, budete vy držet tuto
kameru. Také proto je ideální pro osobní vlogy natáčené přímo z ruky. Klasický
foťák nebo akční kamera à la GoPro se drží daleko hůře. Tento způsob držení je
stabilní i pohodlný a dává prstům pohotový přístup k základním ovládacím
prvkům.
Ty jsou umístěny po stranách zařízení v přední části,
konkrétně jde o tlačítko ovládající záznam v pravé části a mechanický
ovladač krytky snímací čočky v části levé. Mimo něj na těle najdeme ještě
výstup na sluchátka i samostatný mikrofonní vstup, proprietární konektor pro
nabíjení i otočný ovladač zisku mikrofonů.
Zvukový král
Pokud vás informace o ovládání mikrofonu zaujalo, pak jste ideálními adepty na pořízení právě tohoto
produktu. Canon se totiž rozhodl odlišit se od ostatních přenosných kamer nejen
sázkou na jiný vzhled, ale především na zvukové schopnosti.
Zvuk samotný je totiž ukládá v nekomprimované podobě přímo
ve formátu PCM s lineární modulací. Navíc můžete mixovat zvuky jak z mikrofonů
vestavěných, tak externích a výsledný zvukový záznam lze směle přirovnat k CD
kvalitě. Otočné kolečku na boku je pak ideální pro úpravu úrovní v prostředí s
neustále se měnící intenzitou okolního zvuku. K přesné nastavení té správné
hladiny vám pomáhají grafické ukazatele úrovně pro oba kanály, které jsou
zobrazeny přímo na displeji.
Pokud by vám nevyhovovala velmi dobře fungující automatika,
můžete sáhnout do rejstříku několika předpřipravených zvukových scén.
Je to právě zvuk, čím Legria Mini X poráží většinu svých
myslitelných konkurentů. Přímo vestavěné mikrofony jsou velmi kvalitní a díky
jejich vzájemnému odstupu se mohou pochlubit také velmi slušným stereoefektem.
Mikrofony jsou velmi dobře odolné také větru, s čímž dokáže kamera ještě pomoci
také softwarový eleminátor tohoto nepříjemného efektu.
Obraz, displej a hodnocení
Obrazový transformer
Samostatnou část si zaslouží také displej a mechanika jeho
vyklápění. Díky němu je možné displej vyklápět tak, aby byl viditelný ze zadní
i přední strany. Natáčenou scénu tak můžete kontrolovat jak při běžném natáčení
scény před sebou, tak i při natáčení sebe samých.
Barevná TFT obrazovka má úhlopříčku 2,7 palce a uměl bych si
představit i vyšší rozlišení. Nicméně pro okamžitý náhled
natáčené scény postačuje tak, jak je. Navíc je kryta dotykovou vrstvou, která
usnadňuje ovládání kamera a jejích funkcí.
Naklápění displeje je možné provádět libovolně v celém
rozsahu, výrobce nepoužil žádné představené pozice, kterých byste se museli
držet. Díky tomu dokážete snad za všech situací nastavit displej tak, abyste
jej měli v ideálním pozorovacím úhlu.
A to se hodí při použití další mechanické vychytávky, kterou
tato kamera nabízí. Hovořím o výklopném stojánku, který se skrývá ve spodní
části. Díky jeho vyklopení můžete snadno kameru položit na kus nábytku nebo
desku pracovního stolu, upravit úhel záznamu a natáčet pohodlně. To, co s
kvádříkem GoPro bez přídavného příslušenství nedokážete, to tady zvládnete
velmi snadno. Ve středu spodní části je pak možné najít další vychytávku, a
sice klasický stativový závit.
Obraz postačí
Obrazové možnosti určuje použitý obrazový procesor Digic DV
4 a snímač 1/2,3" typu CMOS. Ty nepatří mezi absolutní technologickou
špičku, což omezuje především technické parametry záznamu. K dispozici totiž
máte dva režimy záznamu (formáty AVCHD nebo MP4), v nichž jste limitování
nejvyšší kvalitou 1080P při padesáti prokládaných snímcích (AVCHD, nejvýše 24
Mb/s), případně 1080p při 25 snímcích za sekundu (MPEG4, nejvýše 24 Mb/s). Na
čistých padesát nebo šedesát snímků za sekundu, které jsou dnes již poměrně
běžné, tak budete muset zapomenout.
Tyto parametry trochu diskriminují kameru pro natáčení
sportovních scén, ve kterých je filmová snímková frekvence pětadvaceti snímků
za sekundu spíše nedostatečná. Nicméně na druhou stranu si musíme přiznat, že
kamera do těchto podmínek nemíří a v oblastech, ve kterých se díky svým
kvalitním mikrofonům cítí dobře, nejde o velký handicap.
V režimu záznamu do formátu MPEG4 můžete používat také další
funkce, jako je záznam zrcadlového obrazu, vícesměrové převrácení obrazu i
režim záznamu zpomaleného či zrychleného obrazu.
Záznam samotný můžete přepínat ve dvou režimech. Ten nativní
zaznamenává celé zorné pole objektivu (160 stupňů v režimu MPEG4, 150 stupňů v
režimu AVCHD), avšak bez jakékoli
stabilizace obrazu. Nicméně je možné se přepnout do druhého režimu, ve kterém
se snímaný prostor zúží na 64 stupňů v režimu MPEG4 (v režimu AVCHD pak
počítejte s úhlem 51 stupňů).
Obraz tak působí přirozeněji (efekt rybího oka
patrný při nativním režimu je zcela eliminován) a navíc nastoupí digitální
stabilizace obrazu, která odvádí dobrou práci. Nicméně nemůžu nezmínit mírně
zhoršenou kvalitu obrazu při přepnutí do tohoto režimu, konkrétně o drobnou
ztrátu detailů. V nativním režimu je však záznam velmi kvalitní a především
v nočních scénách překonává v kvalitě obrazu stejně drahou kameru GoPro 4
Silver.
Požehnání pro vlogery
V nastavení kamery je možné zapnout také vestavěný Wi-Fi
modul, jehož prostřednictvím je možné s kamerou pracovat také vzdáleně
prostřednictví mobilního telefonu nebo tabletu. Bezdrátové připojení dokáže
kameru také proměnit v bezpečnostní kameru, jejíž obraz můžete sledovat odkudkoli
na světě prostřednictvím internetu. Aplikace CameraAccess Plus je k dispozici
zdarma jak pro iOS, tak i pro Android.
Média jsou zaznamenávány na paměťovou kartu typu SD/SDXC
klasických rozměrů, což se dnes již příliš nevidí. A není to vůbec špatně,
osobně se mi s velkými SD kartami manipuluje o poznání lépe, než s jejich micro
kolegyněmi. Nejvyšší podporovaná kapacitě těchto karet je 64 GB.
Kamera Legria Mini X je i přes své stáří výbornou volbou pro
všechny, který jde nejen o kvalitní záznam obrazu, ale i zvuku. V této oblasti
hravě překonává všechny své konkurenty i klasické fotoaparáty. Z našeho pohledu
je ideální také pro natáčení nyní tolik populárních Vlogů, které budou mít
technicky téměř dokonalou kvalitu.
V podstatě mi na kameře při testování výrazně vadila pouze
věc: použití proprietárního nabíjecího konektoru, vinou čeho je třeba s sebou
brát na cesty dodávaný napájecí adaptér. Použití univerzálního microUSB
(nebo moderního USB-C) rozhraní by bylo výrazně pohodlnější.