Catalyst 14.6 zprovozní Eyefinity i na monitorech s různým rozlišením či rozměry

27. 5. 2014

Sdílet

 Autor: Redakce

Nové ovladače pro grafické karty většinou přinášejí různé pokroky ve výkonu nebo podporu pro nová GPU. Občas se v nich ale objeví nějaká zajímavá nová vlastnost, a přesně to se nyní podařilo firmě AMD. V nových ovladačích pro Radeony totiž rozšiřuje možnosti technologie Eyefinity o možnost hrát v tomto režimu více monitorů i tehdy, když obrazovky nemají totožné rozlišení.

Ovladače (a nejspíš i obecně herní enginy) potřebují vykreslovat herní scénu do obdélníkového obrazu. Avšak vaše pracovní plocha, vzniklá z několika monitorů, zdaleka nemusí mít takto příhodný tvar. Uživatel má totiž často monitory různých rozlišení i úhlopříček (kupříkladu jeden velký monitor, k tomu menší doplňkové), nebo má některé z LCD otočeno na výšku. S tím se doposud Eyefinity neumělo vyrovnat, nicméně podporu pro takovéto konfigurace dostane v nadcházejících ovladačích Catalyst 14.6. Ty zatím ještě nevyšly, web VideoCardz už ale získal informace o tom, jak celá věc bude fungovat (prozatím je ovšem berte jako neoficiální a nepotvrzené).

Nové přepracované Eyefinity už nevyžaduje, aby dostupné monitory tvořily souvislý obdélník. Nesouhlasná rozlišení může řešit několika způsoby. Hra je stále vykreslovaná do obdélníku, který má buď takové rozměry, aby se vešel do „společného průniku“ rozměrů. To jest pokud máte například monitory s výškou 1080 a 1200 bodů, bude použito 1080 bodů a pixely, které na nějaké obrazovce „přečuhují“, zůstanou nepoužity. Tento režim AMD nazývá „Fit mode“.

Režim Fit
Režim Fit

Druhou možností je použít naopak maximální možný rozměr s tím, že části scény, které na menších monitorech přečnívají, nebudou viditelné. Tento režim (nazvaný Expand mode) zní asi nejzajímavěji, i když asi bude do jisté míry plýtvat výkonem GPU a mohl by způsobovat problémy s přístupem k hernímu GUI.

Režimy Fill a Expand
Režimy Fill a Expand

Při těchto režimech by mělo být možné zvolit různé polohy nesouhlasně velkých monitorů vůči sobě. Zarovnaná může být spodní hrana, horní hrana, nebo těžiště (středy) panelů. Kromě uvedených způsobů kombinace je možný i režim, kdy se na každém monitoru obraz roztáhne na plnou velikost bez ohledu na proporce (Fill mode), to ale samozřejmě není ideální, na rozhraních se vám v obraze vytvoří diskontinuity.

 

Jeden ze obrázků naznačuje, že by snad mělo být pamatováno i na případ, kdy monitory mají různá rozlišení, ale také různý poměr stran. Například pokud mícháte monitory s rozlišením 1920 × 1080 a 2560 × 1080 bodů (superširokoúhlé „nudle“), lze díky konstantní výšce vytvořit homogenní obdélníkovou plochu. Také už se zřejmě počítá s případy, kdy mají monitory stejné fyzické rozměry, ale některé mají jemnější rastr (vyšší DPI) a tedy vyšší rozlišení. Catalyst 14.6 by měl zvládat režim Eyefinity i s takovými monitory, zřejmě pomocí škálování, které rozdíly hodnoty DPI vykompenzuje.

AMD Eyefinity s obrazovkami o různých rozlišeních, poměrech stran či DPI

 

Mantle je nyní kompatibilní s AMD Enduro

Ovladače 14.6 také přinášejí jednu novinku týkající se grafického API Mantle. Nová verze totiž odstraňuje nekompatibilitu s notebookovými Radeony, které používaly technologii Enduro k přepínání mezi dedikovanou kartou a integrovaným GPU. Výhod Mantlu si tak budou moci užít i uživatelé notebooků, tedy v zatím úzké skupině her, které Mantle používají. Nový ovladač má také přinášet výkonnostní zlepšení ve Watch Dogs (údajně 25–28 %, k tomu navíc profil pro CrossFire), hrách Thief a Murdered: Soul Suspect.

V době psaní tohoto textu ještě ovladač Catalyst 14.6 nebyl k dispozici. Podle webu VideoCardz by ho ale firma měla uvolnit během dneška (27. května/mája).

bitcoin školení listopad 24

Aktualizováno (27.5. 2014):
Podle webu Anandtech budou ovladače 14.6 obsahovat novinky i v oblasti správy barev (například možnost nastavovat barevnou hloubku pro jednotlivé kanály u podporujícíh monitorů). APU Kabini pro socket AM1 také dostanou akcelerovaný dekodér formátu JPEG, který AMD vyvinulo pro čipy Kaveri.

Zdroj: VideoCardz