Sbohem PPE
Ačkoliv se dvě hodiny mluvilo o herní konzoli Playstation 4, konkrétně o krabičce, která by měla ležet za rok pod miliony televizorů, toho moc nepadlo. A nejen to, Sony ji na prezentaci ani neukázalo! Jak bude nakonec vypadat, se dozvíme až na budoucích prezentacích. Nikdo asi nechtěl riskovat další trapas, který si již Sony vyzkoušelo při představení PS3 na E3 v roce 2005. Tehdy se při demonstraci konzole ukázalo, že umí pouze zlomek z toho, co bylo popsáno ve velkolepých plánech, navíc je poněkud baculatější.
Ani o vnitřnostech konzole se nikdo z japonské společnosti moc nerozpovídal. Jisté je to, že víc, než o konzoli půjde o PC. Místo procesorů PowerPC se Sony odhodlalo k přechodu na architekturu X86 a ani grafika se nebude od těch běžných stolních příliš lišit („enhanced PC-style GPU“). Procesor bude osmijádrový a operační paměť typu GDDR5 bude mít kapacitu 8 GB. Nepadlo nic o dodavatelích komponent, nedej bože o ceně. Playstation 4 by měla být dostupná o letošních vánočních svátcích.
Update: Sony v tiskové zprávě nakonec přeci jen trochu upřesnilo hardwarovou výbavu konzole:
- vlastní procesor postavený na osmi jádrech z rodiny AMD Jaguar
- grafika AMD s teoretickým výkonem 1,84 TFLOPS (nejblíž je HD 7850 s 1,76 TFLOPS)
- 8 GB GDDR5
- 6× Blu-Ray/8× DVD
- USB 3.0
- Wi-Fi 802.11 b/g/n, Bluetooth 2.1, Gbit LAN
- HDMI, AV, S/PDIF
Vita + DS3 = DualShock 4
Alespoň s maličkým kouskem hardwaru se Sony přeci jen pochlubilo. Ukázalo nový ovladač DualShock 4. Od třetí verze se liší přítomností konektoru pro sluchátka jako je tomu u gamepadu pro Xbox 360; touchpadem, který si vypůjčil z handheldu PS Vita i speciálním tlačítkem pro sdílení. Navíc podstoupil razantní odtučňovací kůru. Na zadní straně bude mít pás LED diod, jejichž barvy bude např. souhlasit s postavou ve hře. Zároveň bude toto světlo sloužit pro zachycení pohybu jako u PS3 a ovladače Move, volitelným příslušenstvím bude speciální kamera. Gamepad navíc sám zaznamenává pohyb v šesti osách.
Na DualShocku navíc přibylo tlačítko pro probuzení a uspání konzole. Podle Sony prý nikdo nemá rád dlouhé bootování a tak by měla Playstation 4 fungovat podobně jako dnešní smartphony nebo tablety. Po stisknutí tlačítka na ovladači se prostě probudí a ihned bude možné pokračovat v přerušené hře. Při uspání pak bude konzole automaticky ukládat postup ve hře. Na designu DualShocku se toho mnoho nezměnilo a jsme tedy zvědaví, jak bude nakonec vypadat samotná konzole – zda půjde o některý z futuristických vzhledů z předešlých spekulací, nebo Sony zůstane při zemi a bude se držet designu PS3.
Playstation 4 (zdroj: The Verge)
Zcela nové rozhraní
S novou konzolí přijde i zbrusu nové uživatelské prostředí. Už při testování PS Vity jsem si pochvaloval opuštění starého menu ve stylu Xross MediaBaru. Ten naštěstí zmizí i z dospělé konzole a prostředí se bude mnohem více podobat současné PS Network. Nebude chybět notifikační lišta v horní části a celé to bude propojeno se sociálními sítěmi. Sony půjde cestou využívání reálných profilů na Facebooku. Naopak měnit se nebudou současné funkce jako je přehled získaných Trofejí. Nějaké první screenshoty Sony ukázalo na prezentaci, jedná se však o rané verze a musíme je tedy brát s určitou rezervou.
Streamovaná dema a hraní ještě při stahování
Japonská firma začala těžit z nákupu společnosti Gaikai. Ta se zabývá streamováním multimediálního obsahu se specializací na hry. Snažila se postavit podobný herní model jako OnLive, obě firmy však dopadly stejně – prodejem/krachem. Jeden z původních majitelů Gaikai se objevil na akci v New Yorku a rozpovídal se o intenzivnějším zapojení cloudu do herního průmyslu. Nejvíc jsme samozřejmě byli zvědavi, co Sony se streamováním her provede – vše do cloudu přesunout nejde a Japonci by navíc byli sami proti sobě. Podle všeho však bude možné vyzkoušet kteroukoliv hru ve formě demoverze či časově omezeného trialu právě s využitím streamování obrazu. Pokud si tedy nebudete jisti nákupem, ve virtuálním obchodu si spustíte demoverzi, která poběží na vzdáleném serveru a k vám se bude přenášet pouze obraz. Výhoda je jasná – odpadá zbytečné stahování dema, které byste za půl hodiny stejně zahodili.
Streamování obrazu však Playstation nebude umožňovat pouze směrem k hráči, ale i od něj. Právě k tomu bude sloužit „Share button“ na DualShocku. Pokud jej uživatel zmáčkne, bude možné jeho hraní v reálném čase sledovat buď na veřejném kanálu na Ustream.com nebo přímo ze vzdálené konzole. Jde tedy o stejnou vlastnost, kterou OnLive umožňovalo ve svém aplikaci Player.
Další funkcí, za kterou můžeme najít spolupráci s Gaikai je možnost spustit a začít hrát hru, která ještě není dostahovaná. Na začátku si klient stáhne pouze to nejdůležitější a hráč může začít s hraním. Mezitím se na pozadí stáhne a nainstaluje zbytek. Na PC nyní podobně fungují třeba hry od Blizzardu – World of Warcraft nebo Diablo 3.
Playstation 4 (zdroj: The Verge)
Protože Playstation 4 nebude podporovat nativní spuštění her z PS3 či dokonce předchozích, pro zpětnou kompatibilitu se opět počítá s využitím cloudu a streamováním. Pokud tedy máte ve sbírce hry pro starší konzole, v budoucnosti byste si je mohli zahrát i na nejnovějších konzolích – a to včetně PS1 a PS2. Tato možnost se však objeví až po samotném uvedení PS4.
TIP: Záznam prezentace si můžete prohlédnout zde
Poslední dovedností, kterou bude Playstation 4 disponovat díky Gaikai, je vzdálené hraní her určených pro PS4 na handheldu Playstation Vita – Remote Play. Mělo by se jednat o podobný koncept, jaký ukázala Nvidia na CES 2013 se svých projektem Shield. Hra poběží na domácí konzoli nebo vzdáleném serveru, vy však budete hrát na malém kapesním zařízení. Technické podrobnosti opět nejsou k dispozici a také není jasné, zda tato možnost bude dostupná při uvedení konzole na trh.
Diablo 3 na PS4 i PS3
Velká část celé akce patřila partnerům Sony, kteří spolupracují na vývoji her pro tuto konzoli. Nové přírůstky do konzolové rodiny ukázalo Japan Studio, které předvedlo na titulu Knack i funkčnost Remote Play. Viděli jsme také (na konzolové poměry) úžasně vypadající Killzone: Shadow Fall a závodně-sociální podivnost Driveclub. Nakonec překvapil Blizzard, když oznámil dostupnost Diabla 3 pro konzoli Playstation 3 a v budoucnu i pro čtverku.
Jakkoliv si Sony dalo záležet na velkoleposti svých plánů a úžasně vypadajících technologických demech, celou prezentaci poněkud zkazila nepřítomnost reálného produktu. Na rozdíl od Nvidie, která se odhodlala ukázat Shield jen měsíc po smontování prvních plně funkčních kusů, to vypadá na ukrutně dlouhý běh, který bude muset Sony ještě absolvovat. I když je do Vánoc daleko, na novou konzoli pod stromečkem se zatím budou těšit jen největší optimisté.