Díky přímočarému ovládání a minimalistickému designu jste odvedli každou činnost tak rychle, jak jen to bylo možné a nikde jste se přitom neztratili. Ačkoli tohle platí i nadále, centrum notifikací v určité rovině ovlivňuje jednoduché prostředí. Podle mého názoru působí jako narušitel, k jehož negativním vlivům patří nabourání dojmu nekomplikovaného a čistého uživatelského prostředí.
Více notifikací, více stresu
Dlaždice na hlavní obrazovce vás informují o všem důležitém. Nebylo možné nikam zabloudit, koncept s jasně stanovenými pravidly pochopil každý. Velice si ho chválí jedinci, kteří do té chvíle používali tzv. hloupý telefon. Narušení uměleckého dojmu pouze sekunduje mnohem horší vlastnosti, které s sebou takové centrum logicky nese. Tenhle prvek člověka neustále rozptyluje.
Upozornění chodí každou chvíli. V chytrých telefonech se potýkáte také s banálními oznámeními. Zatímco před deseti roky jste řešili pouze SMS nebo příchozí hovory, nyní se potýkáte s aktualizacemi aplikací, různými notifikacemi ze sociálních sítí a upozorněními na nízký stav baterie. Ne každý vývojář má dost soudnosti, takže je schopný na vás valit hromadu oznámení.
Komplikovanější ovládání
K čemu ale? Stačí si vzít výzvy k přečtení e-mailu. Neříkejte mi, že potřebujete vědět o každém příchozím elektronickém dopisu. Zatímco dříve byste mnoho informací jednoduše vynechali, teď musíte vstřebat všechno. Z ikony v horním stavovém řádku nepoznáte, co vám telefon chce ohlásit. Tak vám nezbude, než nabídku rozbalit. Zvědavost vám nedovolí ji ignorovat.
A budete to dělat každou chvíli. Relaxační zážitek z dosavadních verzí Windows Phone, kdy řešíte důležité věci, se proměňuje a dostane vás do méně klidných, až neurotických stavů. Centrum notifikací nelze kompletně vypnout, bohudík máme v ruce možnost si projít jednu aplikaci podruhé a každou (nežádoucí) notifikaci z centra pro příště vyženete.
Roztříštěný zážitek
Proti původní filosofii Redmondští vystoupili ještě jednou. Operační systém zrušil těsné spojení sociálních sítí. Právě integrace byla skvělým důvodem, proč někomu mobil s Windows Phone doporučit. Příspěvky se ve dlaždicích a přehledech objevují nadále, ale pokud budete chtít např. okomentovat fotku svého kamaráda, klepnutím se již přepnete do samostatné aplikace.
Oba případy jsou omluvitelné. Autoři se těmito směry vydali, protože si to situace žádala. Centrum notifikací patřilo k nejčastěji zmiňovaným přáním uživatelů, kteří si malovali budoucí verze Windows Phone. Docela dobře chápu, že uživatel zvyklý na Android nebo iOS by na Windows Phone bez možnosti procházet všechny notifikace skoro určitě nepřešel.
Je pravda, že integrovaná podoba sociálních sítí nemohla z principu držet tempo s novinkami na straně sociálních sítí. Nejčerstvější funkce a vylepšení by se měly objevovat v samostatných klientech, ať se bavíme o Facebooku nebo o Twitteru. Microsoft proto udělal dobře. Zlý jazyk by teď podotkl, že ani tito klienti ve Windows Phone nedrží krok s klienty pro konkurenční platformy.
Umění naslouchat
Prostor pro vyšší tempo zlepšování uživatelského zážitku tím ale Microsoft zanechal. Mám teď kritizovat Microsoft za to, že jde na ruku většině uživatelů? Těžko. Minorita se musí smířit s tím, že operační systém nebyl dokonalý z pohledu většiny. Microsoft si zaslouží pochvalu za to, že se naučil uživatelům naslouchat. Dlouho je ignoroval.
My ostatní můžeme truchlit nad nepochopením geniálně jednoduchého konceptu. Před koncem si raději dvě věci. Centrum obecně mi připadá jako špatný nápad, nebavím se tudíž o provedení. Ani sebelépe vyvedené centrum by mne v případě Windows Phone nepotěšilo. Ano, za vlažné přijetí platformy může určitě též nedostatek aplikací, nikoli jen odlišný koncept ovládání.