S tou výtěžností je to dost divné. Pokud by opravdu platilo, že jde vypnout každé jádro zvlášť, tak předpokládat, že na 46 tisících mm2 bude 12 tisíc defektů je úplně mimo realitu. To by byl defekt na každých 4 mm2, což by znamenalo, že se na tom procesu nedá vyrobit prakticky žádný funkční čip.
Tedy to, že ten počet defektů je menší, je spíše logické, než že by to měl být důkaz o tom, že má 7nm proces nějak skvělou výtěžnost. Tím nechci říci, že nemá skvělou výtěžnost, jen to, že to neplyne z toho, co je napsané v článku.
Kdybych si měl tipnout, tak každá z těch 84 dlaždic se skládá z nějakého počtu bloků po X jádrech. A ten blok je buď funkční nebo ne. Tedy jeden defekt vyřadí těch jader třeba 64.
Choze 23.4.2021 at 10:42
Motor je chladičem - Ano kovové části motoru slouží jako chladič. V motoru hoří palivo a kov produkty hoření ochlazuje. Naproti tomu v procesoru kov vede proud a ohřívá okolí. Jediná část procesoru která funguje jako kovové součásti v motoru je heatspreader. Ten ale není funkční částí procesoru ale jenom odvádí tepla.
Využití pohybu auta - U všech automobilů se používá k chlazení vzduch který obtéká automobil a minimalizuje se tak potřeba vytvářet proud vzduchu k chlazení. Protože počítač se nepohybuje proud vzduchu se musí vždy vytvářet větrákem.
Proto nechápu proč tvrdíte, že to jako AiO. Nerozumím Vám.
Hřibe, proč si nenecháš poradit? Napíšeš hloupost a pak se snažíš všemi prostředky tu hloupost obhájit a děláš ze sebe většího a většího hlupáka ... ... nerozumíš procesorům, nerozumíš motorům, rozumíš máločemu ...
kdyby motor auta neměl vodní, nebo u několika málo vzduchový nucený okruh uvnitř bloku, upeče se na prvním semaforu i kdybys ho ofukoval osobně ... ...
@Dedek
To všechno nerozporuju. Ano u některých konstrukcí se motor uchladí sám. Typicky je motor motocyklu bez kapotáže s pořádným žebrováním válce a hlavy motoru. Nicméně drtivé množství motorů v automobilech je chlazeno kapalinou stylem: Blok motoru (waterblock) -> vodní čerpadlo -> tepelný výměník (pro vyšší výkon doplněný ventilátorem). Ano drtivá většina aut má vepředu tepelný výměník (radiátor) jako chladič.
Já bych taky řekl, že se to AIO celkem podobá. Chladící kapalina odvádí teplo mimo motorový blok, do radiátoru, který je principiálně hodně podobný tomu v AIO chladiči procesoru, je za maskou jako když se AIO posadí do PC skříně vepředu. Rozdíl je v tom, že do něj fouká nápor vzduchu a to většinou stačí. V autě je i vrtule, ale ta se pouští jenom když auto zastaví/poskakuje v zácpě.
(Pokud tedy auťák nemá chlazení vzduchem.)
Choze 23.4.2021 at 19:16
Jan Olšan 23.4.2021 at 19:55
Ano máte oba pravdu to nerozporuji. Tohle je princip obecně všech chlazení včetně kompresorové ledničky. Tyhle dva rozdíly (vznik tepla a náporové chlazení pohybem) na kterých jsme se shodli určují rozdíly mezi chlazením procesoru a automobilu. Snažím se na nich poukázat, že je návní si myslet, že můžeme použít chladič od auta na chlazení WSE 2. proto si myslím že to bude docela pěkný oříšek. Ano výkonově by to zvládly ale právě tahle specifika "auto chladiče" diskvalifikují.
Právě z těch dvou důvodů mne zajímá jak to chladí a bohužel jsem o tom nikde nic nenašel. Redukce problému chlazení jenom na výkon chladiče je neporozumění problému a proto jsem se poškleboval tady Simi 22.4.2021 at 14:21 a rozpoutal tuhle diskusi. I tak mi na to AiO nějak moc nesedí
Nepsal jsem, že můžeme použít chladič od auta! Ptal jste se na chladič o výkonu 23kW, chladič auta ten výkon má, jinak by auto neuchladil.
Procesor má vodní okruh. Pokud používají výměník voda-vzduch, je ten chladič konstrukčně stejný jako chladič u auta nebo jakýkoli jiný výměník voda-vzduch. Třeba ten u AIO vodníků, klimatizací nebo sahar.
http://www.krollczech.cz/eshop/teplovzdusne-sahary
Motor auta má běžně kolik... 66kW (ať se to dobře počítá), což při účinnosti cca 40 % dělá cca 100kW odpadního tepla.
Chladič auta těchto parametrů dosahuje při velkém rozdílu teplot - voda má až cca 105 stupňů a musí zvládnout uchladit auto i při cca 40 stupních(?) IMO, protože se teplo vyměňuje prouděním a ne sáláním bude při poloviční rozdílu teplot poloviční výkon. Takže mi to prijde přiměřené i při nižším proudění vzduchu.
Chladič motoru má primárně logicky zajištěné proudění vzduchu náporem. Nicméně:
1, to na principu nic nemění, pouze stacionární chladič musí mít dostatečně výkonný ventilátor
2, Motor auta má ventilátor pro nucené chlazení a ten musí být dostatečně výkonný, aby uchladil motori při pomalé jízdě i s velkým zatížením - např. v terénu s těžkým vlekem, takže chladící výkon za běhu ventilátoru rozhodně nebude malý.
Když už chcete slovíčkařit tak já jsme nikde nenapsal že tvrdíte tohle "můžeme použít chladič od auta!". napsal jsem "Viděl jste někdy vedle sebe chladič procesoru a motoru? :-)"
1. Ano ale jak zajistíte pro každý chip proud vzduchu který kolem auta je třeba 80 km/h a v obtékaném průřezu auta dejme tomu 2 m čtverečné. Teď si vemte, že tohle máte zajistit pro serverovou farmu která je v uzavřené místnosti a jsou tam desítky takových serverů a v nich desítky chipů. To je šílený výkon. Proto si myslím že, vyfouknu teplo z case do místnosti je mimo a nepřekvapilo by mne kdyby byly servery napojeny na trubky s chladící kapalinou a ty by vedly ven z místnosti do venkovních výměníků. K serverům by se nepřiváděla jenom elektrika a kabely ale i chladící trubky. To je ale jenom fabulace.
2. Ano ale tyhle servery stojí stále na místě v zavřené dobře izolované a zabezpečené místnosti. Ani je pasivně nechladí karoserie auta. Jenom málo ze serverů, jestli vůbec nějaký je potopen v moři které ho přirozeně chladí.
0, ad. "tak já jsme nikde nenapsal že tvrdíte tohle „můžeme použít chladič od auta!“. "
Napsal jste "Snažím se na nich poukázat, že je návní si myslet, že můžeme použít chladič od auta na chlazení WSE 2.".
Vymezujete se proti něčemu co tady nikdo netvrdí.
1,
"nepřekvapilo by mne kdyby byly servery napojeny na trubky s chladící kapalinou a ty by vedly ven z místnosti do venkovních výměníků."
Ty čipy mají vodní chlazení je to napsané ve zprávě!
A přesně takto vodní chlazení funguje čip/motor předá teplo chladící kapalině a ta se odvede do místa, kde může předat teplo okolí/jinam.
A ten venkovní výměník se zcela nepřekvapivě nazývá chladič. A jak jsem psal v předchozím příspěvku je konstrukčně v principu stejný jako u toho auta.
Nevymezuji se. jenom reaguji na jedno člověka který mi na otázku jak vypadá chladič takového procesoru reaguje "Chladič o mnohem vyšším výkonu je dnes v každém autě…"
Zase mi jenom dokazujete že si neuvědomujete jaké množství tepla takové řešení vyzařuje. To co popisujete je obecně princip všech chlazení (i auta) ale nevysvětluje to jak to uchladí servery nebo farmy serverů.