Certifikace monitorů ClearMR: konečně údaje o odezvě a motion bluru, kterým se bude dát věřit

24. 8. 2022

Sdílet

 Autor: LG
Údaje o G2G či MPRT odezvě u LCD jsou něco, co bohužel málokdy odpovídá realitě. Konsorcium VESA je teď chce nahradit novým údajem ClearMR, který má být mnohem užitečnější: je to exaktně změřené a certifikované číslo, u kterého skutečně platí, že lepší hodnota znamená lepší obraz.

Nedávno jsme tu měli zprávu o specifikacích VESA AdaptiveSync a MediaSync, které budou certifikovat fungování adaptivního obnovování na hráčských monitorech, podobně jako loga DisplayHDR hlídají podporu obrazu s vysokým dynamickým rozsahem. VESA teď tyto certifikace kvality monitorů rozšířila o další – logo ClearMR, které bude hodnotit další důležitou věc – rychlost odezvy pixelů a míru „motion bluru“ u LCD, ale i OLED.

Pod slovem „odezva“ (response time) se u LCD rozumí rychlost (v milisekundách, jde o zpoždění), s kterou se pixely přepnou z jedné barvy do druhé. Jak asi víte, změna odstínu bodu není u LCD zdaleka okamžitá, naopak pixelům trvá dost dlouho na to, aby tento proces byl postřehnutelný běžným okem – bohužel (jde o jednu z největších slabin této technologie). Když máte na obrazovce pohybující se obraz, nebo se nedejbože pohybuje celá scéna při švenkování ve filmu nebo při rolování textem, vzniknou za pohybujícími se objekty stopy, protože pixelům dlouho trvá se přepnout. Výrobci LCD proti tomu bojují pomocí tzv. overdrive, které hrubou silou odezvu zrychluje, ale zase tím vyvolává odchylka a přepaly, které ve výsledku také mohou být rušivé.

Výrobci monitorů obvykle uvádějí odezvu ve specifikacích, ovšem užitečnost těchto hodnot je omezená. Jednak výrobci neuvádí nějaká přesná měření, ale hrubá čísla typu 1 ms, 4 ms a podobně, a současně jde také o optimistické hodnoty, citované pro ty specifické přechody, které jdou panelu nejrychleji (v horším případě jsou dokonce uváděna pro nastavení monitoru, které není výchozí a má nepříjemnou úroveň artefaktů z overdrive). V reálu pak bývá dojem z odezvy znatelněji horší, než byste podle údaje „MPRT“ či G2G Response Time čekali.

Certifikace VESA ClearMR má přinést spolehlivější systém, jak odezvu měřit a uvádět ve specifikacích. Výsledek bude uváděný jako „CMR“ neboli Clear Motion Ratio (poměr jasného pohybu, míněno nerozmazaných pixelů oproti rozmazaným částem pohybujícího či měnícího se obrazu). Zároveň toto měření bude prováděno jednotně v akreditovaných laboratořích a certifikováno, takže by se na jeho hodnoty mělo dát spolehnout.

Matrice na klasickém panelu LCD se třemi barevnými subpixely (zdroj: Wikimedia Commons)

Princip testování

Testování ClearMR bude mít pevně danou podobu a metodiku a bude prováděno pomocí vysokorychlostní kamery snímající monitor při provozu. Na monitoru se budou ukazovat testovací (pohyblivé) obrazce stanovené v metodice a kamera bude zaznamenávat, jak panel daný obrazec předvádí. Zároveň bude kolorimetrem ověřován jas. Nasnímané video pak je porovnáváno s tím, jak by snímky měly vypadat dle testovacího obrazce.

Z těchto dat je pak stanovenou metodikou vypočítána ona hodnota CMR (Clear Motion Ratio). Testování bude probíhat při dané pokojové teplotě a po zahřátí na provozní teplotu (toto je důležité, protože teplota prý dokáže odezvu hodně ovlivnit). A také vždy ve výchozím nastavení monitoru (aby se nedalo podvádět různými speciálními profily určenými jen pro testy) a při nativním rozlišení. Celkově by proto testování mělo být plně objektivní a opakovatelné. Metodika zohledňuje i to, jaké monitor vykazuje přepaly a artefakty (undershoot, overshoot), měří je a započítá do skóre.

Rozmazání obrazu v pohybu na monitoru LCD demonstrováno programem TestUFO od Blur Busters Rozmazání obrazu v pohybu na monitoru LCD, demonstrováno programem TestUFO od Blur Busters (zdroj: Blur Busters)

Stupně ClearMR

Vzniklé číslo CMR uvádí poměr čistých nerozmazaných pixelů v obraze oproti těm, které jsou vyhodnocené jako rozmazané (při zobrazování obrazců testovací metodiky). Tento poměr je v procentech, v praxi by toto číslo obvykle mělo vycházet v tisících. Například CMR 1000 znamená, že obraz měl 10× víc nerozmazaných pixelů (1000 %) než rozmazaných.

Podle naměřeného CMR se pak monitoru udělí logo a kvalitativní stupeň certifikace ClearMR. Nejnižší certifikovanou třídou bude označení ClearMR 3000, která znamená, že změřené CMR vyšlo mezi 2500 a 3500 (25–35× více čistých pixelů proti rozmazaným). Nejvyšší certifikace bude ClearMR 9000, ta říká, že naměřené CMR obrazovky je přes 8500 (poměr nerozmazaných a rozmazaných pixelů 85:1). Jednotlivé stupně ukazuje tabulka:

Stupně certifikace VESA ClearMR Stupně certifikace VESA ClearMR (zdroj: VESA)

Tato označení tedy certifikované monitory budou mít ve výpisech specifikací, podobně jako údaje o třídě DisplayHDR. Bude existovat logo či pečeť, které budou moci být vyznačeny na krabici či přímo na monitoru, nicméně v této podobě se bude smět používat jen nejlepší certifikace ClearCMR 9000, ne ty nižší. Půjde tedy o známku pro nejlepší LCD (nebo by to tak aspoň mělo být, teprv vidíme, jak často se LCD monitorům bude dařit ji získat).

Doufejme tedy, že se podle třídy ClearCRM bude opravdu dát řídit. Toto testování a certifikace nebudou pro výrobce povinné, poskytnout pro ně mohou monitor dobrovolně. Protože bude test asi placený, je pravděpodobné, že levné běžné monitory vždy měřené nebudou a jejich CMR (respektive třída ClearMR) nebudou ve specifikacích uváděné.

ClearMR umožňuje srovnat LCD a OLED monitory

První verze měřící metodiky je zatím navržená jen na testování v režimu SDR, do kterého se musí případné HDR monitory přepnout. Později má být ovšem vydáno doplnění, které bude specifikovat i testování přímo pro HDR režimy monitorů.

Naopak není problém v tom měřit odezvu tímto stylem na OLED monitorech. Měření je vhodné pro všechny technologie monitorů (i když na CRT asi už nepamatuje) a výsledky pro alternativní technologie mají být zcela regulérní a porovnatelné s LCD. Například Samsung bude takto údajně měřit a certifikovat své OLED monitory. VESA ClearMR by tedy mohly být při nákupu použitelné coby hrubé vodítko říkající, jak velký rozdíl může mezi herním LCD a OLED monitorem v odezvě být.

Metodika naopak nezachytí vliv technologie stroboskopického stmívání podsvícení (ULMB, ELMB). Ta se při testování vždy deaktivuje, takže monitor je měřený, jako by ji neměl, a hodnotí se jen přímo odezva panelu samotného.

ICTS24

První monitory by snad mohly být touto metodikou testované a certifikované v řádu měsíců.

Zdroje: VESA, Tom's Hardware