GeForce Experience: konec nastavování
Jednou z výhod herních konzolí je, že se nemusíte otravovat s nastavením. Hra je optimalizována pro jednu mašinu, není třeba měnit detaily, abyste si ji užili omezeně na slabším hardwaru nebo naopak co nejvíce vychutnali na highendu. To je problém ryze počítačový. Jenže hráč je pak vystaven desítkám položek v nastavení, kterým nerozumí a neví, co jak moc ovlivní výkon. A automatická konfigurace většinou spíš podceňuje výkon PC.
Různé konfigurace PC, spousty nastavení
GeForce Experience má toto řešit. Na serverech Nvidie budou uložena všechna možná nastavení desítek her (zatím) a různých kombinací hardwaru. Skrz klientskou aplikaci se stáhne určitý profil a uživatel už nebude muset nic řešit, jen hrát.
I GFE bude mít svá úskalí. Adam se tomuto tématu věnoval už před měsícem. Náročnější hráč si zkrátka hru vyladí podle sebe, protože někdo může upřednostnit co nejvíce detailů na úkor vyhlazování apod. Každopádně je to od Nvidie sympatický krok, jak méně zkušeným hráčům usnadnit otravnou práci. Teď aby vše spolehlivě fungovalo a počet podporovaných titulů rostl.
Nvidia Grid
Cloudové hraní je návratem k terminálům. Představte si, že byste na mobilu nebo tabletu hráli hru v plné kvalitě dostupnou pouze pro PC. Jak je to možné? Hru renderuje výkonná serverová farma místo kapesního zařízení. Od uživatele přijímá ovládací povely a směrem k němu zasílá pouze video a zvuk.
Podobné služby mají spoustu výhod, ale i nevýhod. Plusem je jednoduchý meziplatformní přenos her, malá závislost na výkonu klientského hardwaru nebo ukládání herních pozic v cloudu, takže co rozjedete doma v prohlížeči na PC, to pak můžete dojet na hotelu s tabletem. Druhou stranou mince je pochopitelně slabší odezva (ale překvapivě hodně dobrá, pokud nejste progamer). Na dotykových zařízeních pak budete trpět u her se složitým ovládáním. Počítá se totiž, že budete hrát s klávesnicí, která má 100+ tlačítek, a myší. Což tablet nebo smartphone nemá. Cloudové hraní je přesto trendem, který nelze ignorovat. Sony před časem koupilo společnost Gaikai, která se tímto oborem zabývá. (Konkurenční OnLine zase na druhou stranu brzy zkrachoval.)
Nvidia pro účely cloudového hraní uvedla platformu Grid. Jedná se o výkonnný server, který má utáhnout až 24 hráčů najednou. Přímo na pódiu CESu ukázal Huang vysokou rackovou skříň s 20 servery, dohromady 240 jádry GeForce s papírovým výkonem 200 TFLOPS, což odpovídá asi 700 Xboxů 360. Na místě prezentoval, co Grid dovede na 4K televizi od LG. A jo, fungovalo to, navíc fakt svižně. Odezva ze serveru je prý až 30 ms.
Cloudové hraní na chytré televizi LG
Grid už nasazuje šest herních služeb: Agawi (USA), Cloud Union (Čína), Cyber Cloud Technologies (Čína), G-cluster Global (Japonsko), Playcast Media Systems (Izrael) a Ubitus (Tchaj-wan).
Tegra 4
Nedávno uniklá prezentace se ukázala být jako pravá. Tegra 4 „Wayne“ přinese, co jsme čekali. Nové SoC obsahuje čtyři jádra ARM Cortex-A15, což znamená asi 50–100 % výkonu navíc oproti předchozí generaci při nižším příkonu. Nechybí ani známé ninja core v nové generaci, tedy jádro, která se použije při méně náročných činnostech, aby klesla spotřeba zařízení. Počet grafických jader je šestinásobný, čip jich celkově nese 72. Aby se všechny obvody do jednoho čipu vešly, místo 40nm výroby Nvidia přešla na 28nm postup.
Nvidia vůbec neukázala detailnější specifikace, i její web o podrobnostech mlčí. Stejně tak na keynote bylo jen v bodech řečeno výše napsané. Šéf společnosti akorát vyzdvihoval nový obrazový procesor, díky kterému lze všechny fotky v mobilu pořídit v HDR. Obrazový procesor dokáže využít i výkon CPU a GPU, díky tomu zkrátí čas, který je třeba ke složení dvou snímků s různou expozicí. To aby na výsledné fotce zůstaly prokreslené světla i stíny.
V praxi bude stejně vždy záležet hlavně na kvalitě snímače a objektivu, což Nvidia jaksi zapomněla sdělit. Tegra 4 má výkonem dopomoci k tomu, aby tónování HDR nic nebrzdilo. Zajímavou ukázkou bylo HDR v reálném čase přímo na displeji a jakási chytřejší synchronizace s bleskem. Dokud to neuvidíme ve vlastních rukou, těžko budeme cokoliv chválit nebo hanit. Vtipné však je, že na keynote ukázala Nvidia jakýsi tablet s Windows podobný Surfacu, přičemž na něm běžel Android. :)
V uniklé prezentaci mě osobně překvapilo, že Nvidia zapomněla na 3G/4G modem. Vysvětlení je prosté, bude se dodávat zvlášť. Díky tomu bude hlavní SoC menší, levnější a ne všude bude modem potřebný. Předloňská akvizice společnosti Icera ale přinesla své ovoce. Nvidia uvedla modem i500, který má mít jen 40 % velikosti konkurenčních (např. Broadcom). To prý díky osmi programovatelným procesorovým jádrům, konkurence používá mnohem více (a větších) specializovaných obvodů.
Dvakrát tolik výkonu
Celkově má Tegra 4 nabídnou 2,6násobek výkonu předchozí generace a až o 45 % nižší příkon než Tegra 3. Na telefonech to znamená až 14 hodin přehrávání HD videa. T4 dokonce zvládne dekódovat videa v rozlišení 4K, což Nvidia ukázala na připojené televizi od LG. Výkon pa kpředvedla v chystané hře Dead Trigger 2 od brněnského studia Madfinger Games. Demo vypadalo moc hezky (alespoň podle videa z konference).
Poslední ukázkou bylo rychlejší surfování s Tegrou 4. Jeden neznámý tablet s T4 stál proti Nexusu 10 od Googlu/Samsungu. Vykreslování stránek bylo asi dvakrát rychlejší u Nvidie. Jenže Nexus 10 má jen dvě jádra Cortex-A10, takže srovnání není zrovna košér. Spíš by mělo Nvidii trápit, že iPad 4 se dvěma vlastními jádra je jen o něco pomalejší.
Androidová herní konzole Shield
Jestli mně osobně něco vyrazilo dech, byl to takový bonbónek na konec. Nvidia ukázala vlastní herní konzoli Shield. Nelze ji nazvat stolní, ale určitě ne ani kapesní. Svým tvarem a velikostí připomíná ovladač z Xboxu 360, avšak má navíc i displej fungující jako kryt a uvnitř je Tegra 4 a 38Wh akumulátor rozdělený do několika článků.
" width="560" height="315" frameborder="0">
Součástí Shieldu je pětipalcový (dotykový) displej s rozlišením 1280 × 720 px, integrované reproduktory s bass-reflexem (díra pro větší hloubky) a dobrá konektivita. Nechybí výstup HDMI, slot pro microSD karty a 3,5mm jack pro sluchátka. Zařízení se nabíjí skrz microUSB. Ač neznáme žádné bližší parametry, Nvidia se zmiňuje o rychlé n-kové Wi-Fi s anténami 2×2 MIMO pro lepší dosah a rychlost. To má svůj důvod, vysvětlíme později.
Shield běží na čistém Androidu Jelly Bean doplněném o aplikace Nvidie. Instalovat tak můžete běžné aplikace jako na jiném tabletu či smartphonu, nejen hry. Ty však budou hrát prim a především tituly instalované skrz portál Tegra Zone by měly být jak po grafické stránce, tak i ovládáním optimalizované pro novou konzoli. Dotykový displej je možná fajn, ale analogové páčky, směrový kříž, čtyři tlačítka a zadní triggery budou pohodlnější. Nehledě na to, že u Shieldu byste displej ani neměli moc jak uchopit.
Naprosto stěžejní funkcí Shieldu je ale hraní PC her. Pamatuje na Grid z předchozích odstavců? Vlastní cloudový server můžete mít doma. Pokud máte dostatečně výkonný herní počítač, můžete přes domácí síť streamovat obraz až do konzole, z konzole pak díky HDMI až do televize.
Nároky na PC: procesor Core i5, 4 GB RAM, GeForce GTX 650 nebo GTX 660M a vyšší. Shield vyžaduje Windows 7/8 a n-kový router, ideálně také víceanténový.
Hry streamuje aplikace GeForce Experience, Shield umí spustit i tituly, které jsou dostupné přes Steam. Ten navíc nedávo přišel se speciálním obývákovým rozhraním Big Picture, některé tituly jsou už optimalizované pro gamepady. Podaří se Shieldu zahubit stolní konzole v čele s Xboxem 720 a PS4? To ještě uvidíme.
Hraní PC verze Assassins Creed III na Shieldu
Komentář
Keynote Nvidie byla hodně vzrušující, Jen-Hsun Huang dokáže více než hodinovou akci bez problémů utáhnout. Umí být vtipný a pohotový. Když se na konci nedařilo zprovoznit hraní na Shieldu přes domácí síť, ustál to s přehledem. Je vidět, že byl dobře připravený. Celá akce až na závěr fungovala výborně. Vzpomněl jsem si přitom na ty lepší keynote Applu.
Nvidia se toho chytla podobně. V čele charismatický vůdce a prezentace vůbec nebyla zaměřená na parametry, ale jako spíš na to, co s novými technologiemi můžete udělat. Nechyběla one more thing (Shield). Jobs také ukazoval novou hračku, rychle proletěl základní parametry, ale pak se hlavně věnoval tomu, jak vám změní život. To dnes udělala i Nvidia.
Avšak my máme rádi především hardware a fakta, nikoliv dojmy. Zatímco u Applu byly detailní specifikace dohledatelné a rovnou jsme znali i cenu, Nvidia mlčela. Neznáme podrobnosti o Tegře, nevíme, kdy bude konečně fungovat GFE, kolik stojí Shield, kdy se začne prodávat a kolik vlatně váží, když toho tolik obsahuje. To celou akci dost poškodilo.
Foto: Nvidia