České dráhy dnes oznámily zahájení výměny první generace Wi-Fi ve svých vlacích. Obnovu technologie zahrnující demontáž starého zařízení, zpracování dokumentace obnovy či školení personálu bude zajišťovat dceřiná společnost ČD – Telematika. Vozy se kvůli montáži budou postupně odstavovat a hotovo má být do konce roku.
Výměna Wi-Fi se uskuteční na celkem 195 vozech. Kromě všech vagonů jednotek railjet půjde o 131 rychlíkových vozů a 12 patrových vozů Pražské integrované dopravy. Palubní Wi-Fi ve vlaku bude komunikovat vždy se základovou stanicí toho operátora, který v místě jízdy nabídne nejkvalitnější mobilní datový signál. ČD to dnes oznámily v tiskové zprávě.
Maximální rychlost připojení nových routerů má být až 5,5 Gb/s.
„Wi-Fi jsme zavedli ve vlacích už před delší dobou, a tak je původní technologie už v mnoha ohledech přežitá. Proto jsme se rozhodli provést výměnu za moderní, výkonná zařízení, která posílí Wi-Fi a připojení k internetu především v dálkových vlacích. Nová technologie bude fungovat i s podporou 5G sítí,“ řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.
„Nové Wi-Fi routery instalované do vlaků budou využívat frekvence 700 až 2600 MHz a všechny dostupné sítě, tzv. bonding. Technologie bude schopná využívat i sítě v 5G úrovni. K cestujícím se bude internet šířit na frekvencích 2,4 i 5 GHz skrze standard Wi-Fi 5 s možností budoucího vylepšení na Wi-Fi 6,“ říká Jan Hobza, předseda představenstva společnosti ČD – Telematika.
Aktuální pokrytí koridorů lze sledovat na webu ČTÚ. Problém je ale v propustnosti signálu konstrukcí vozu, brání mu i pokovená okna. Pomoci mohou právě opakovače signálu, v praxi tedy Wi-Fi. Ve vlacích se významněji Wi-Fi rozšiřovalo před pěti lety a počet vagonů s bezdrátovou sítí již přesahuje dva tisíce.