Říkáme to zas a znovu. Používejte silná hesla (alespoň) u účtů, které jsou kritické. Nepoužívejte slovníková, krátká a obecně snadno odhadnutelná, ale ani stejná hesla u více účtů. Dobrým pomocníkem jsou generátory nebo správci hesel v podobě služeb jako LastPass nebo 1Password. Zatímco ke čtenářské skupině Cnews.cz takové rady nejspíš už dávno dolehly, všeobecná populace opakuje stále stejné chyby dokola. To nám každoročně potvrzují různé reporty. Především ten od TeamID (podle něj se nejoblíbenějším heslem loni stalo „123456“). Google pak v lednu odhalil související fakt – jen 10 % jeho uživatelů a uživatelek využívá dvoufaktorové přihlašování.
Česko, hesla a druhý faktor
Google si pak při příležitosti Evropského měsíce kybernetické bezpečnosti, kterým byl říjen, nechal zpracovat studii týkající se Česka. V ní o Češkách a Češích zjistil následující:
- více než 50 %, tj. téměř 6 z 10 jedinců, používá jedno heslo pro více služeb,
- 13 % používá silná hesla složená z čísel, písmen a symbolů,
- 5 % lidí používá velmi slabá hesla (složená buď jen ze slov, nebo jen z čísel),
- většina se přesto nebojí, že by online účty mohly být kompromitovány.
Jak je na tom český národ s dvoufaktorovým přihlašováním?
- Zhruba třetina lidí druhý faktor vůbec nevyužívá,
- 25 % o něm nikdy neuvažovalo,
- 16 % neví, jak takový způsob přihlašování nastavit.
Někdy se ovšem také bojí příliš velké režie. Je tedy zřejmé, že Češi a Češky zabezpečení online účtů spíše podceňují. Realista je bohužel neúprosná. Dokud budeme používat textová hesla, je možné, že se situace moc nezmění.
Závěr
Dlouhá a složitá hesla cestu k přihlášení komplikují stejně jako druhý faktor. I přes mnohé nástroje, jež se snaží komfort maximálně zvednout, celkově stejně není tak vysoký jako používání (stále stejného) jednoduchého hesla. Komfort vítězí, možnost napadení účtu si nepřipouštíme.
Tip: Bez silného hesla nepřežijete. Rady a tipy k bezpečnosti na internetu
Sběr dat do studie proběhlo mezi 27. zářím a 3. říjnem. Zúčastnilo se jí 1 008 dospělých osob. Studii pro Google zpravovala agentura YouGov.