„Čtyři z pěti dotazovaných uživatelů sociálních sítí kontrolují svůj status minimálně jednou denně, z toho 5 % častěji než jednou za hodinu, 35 % třikrát až čtyřikrát denně a 41 % jednou denně. V intenzitě přístupu na sociální sítě jsme v Evropě šampioni,“ říká čeksý PR manager Intelu, Pavel Svoboda.
Do tabulky jsou zahrnuty pouze evropské země (a samozřejmě zdaleka ne všechny), neboť v dalších světadílech je frekvence využívání sociálních sítí větší. Česko vede v počtu 3–4 přístupů k síti za den a je těsně druhá v celkovém denním používání. Naopak je zde nejméně těch, kteří svůj účet kontrolují pouze jednou týdně nebo méně.
„Z naší červnové analýzy dvou set českých firem vyplynulo, že po příchodu do práce mezi 8.00 a 9.00 využíváme internet v průměru 8 minut k soukromým účelům. Špička mimopracovního využití internetu pak připadá na dobu po obědě, kdy si zaměstnanci kontrolují soukromou poštu, navštěvují sociální sítě a obstarávají on-line nákupy,“ potvrzuje Martin Hnízdil, marketingový manažer technologické společnosti truconneXion vyvíjející software na monitorování zaměstnanců AuditPro.
Proč je Česko natolik závislé na sociálních sítích? Podle analytika Petra Koubského jsme dost specifický trh. „Česká produktivita práce zaostává za průměrem EU i třeba za Slovenskem. Hodně lidí se v práci poflakuje, nudí a krátí si čas tím, co je po ruce. Takže mám podezření, že ta vysoká čísla je třeba vysvětlovat spíše špatnou organizací práce než nějakým zásadním sklonem českého národa k technickým novinkám a hračičkám.“
V průzkumu padly i další otázky. Kdy jako první kontrolujete sítě na mobilu nebo co uživatelům na sítích nejvíce vadí. Více se dočtete v původní tiskové zprávě (formát DOC) a grafy naleznete v této tabulce (formát XLS).
Jenom v rychlosti statistiky pro Česko. Pouze 6 % dotázaných kontroluje na mobilu stav sítí před sprchou (nejméně ze všech zemí), naopak stejně jako s výjimkou Rumunska se nejčastěji připojujeme během snídaně (37 % dotázaných, druhý nejvyšší počet po 41 % ve Velké Británii). V Evropě jsme také s 31 % druzí, kteří sítě kontrolují ještě v posteli. Před námi je znovu pouze Rumusko (45 %). Na cestě do práce se připojí pouze 7 % z nás. Co je zajímavé, přímo v práci sleduje sociálně sítě na mobilu jen 19 % Čechů, což je třetí nejmenší podíl v Evropě, přitom celkově jsme na těch faceboocích pečení vaření. Zřejmě tedy více přistupujeme z desktopových systémů.
A co nám nejvíce vadí? Ukradení účtu a napsání falešné zprávy, sdílení příliš mnoha osobních informací a označování naší osoby na fotografiích bez povolení. Z dalších drobností, co lidi obtěžují, je to ignorování žádosti o přátelství a nevracení sledování na Twitteru, používání obrázku dítěte nebo mazlíčka jako profilové fotografie a pomalé reakce na příspěvky nebo tweety.
Kde to žije
Není snadné, vlastně je úplně nemožné porovnat, kde se nachází kolik uživatelů. Sítě tyto informace buď neuvádějí, nebo mají zveřejněna starší data a ještě k tomu globálního rázu. Sečíst pouze české uživatele není jen tak.
Ani oblíbenost nelze porovnat prostým sledováním návštěvnosti. Žádný z nástrojů nemonitoruje všechny sítě a zatímco českou trojici Líbímseti.cz, Lidé.cz a Spolužáci.cz lze změřit třeba Netmonitorem, Facebook, Google+, Twitter a další už chybí. Proto musíme vzít zavděk velmi hrubých odhadům, třeba Google Trends for Websites.
Absolutních čísel si nebudeme všímat, ale z relativní rozdílů lze leccos zpozorovat. Třeba to, že sítím v Česku už dnes dominuje Facebook, pak dlouho nic, Lidé.cz, zase dlouho nic… Což se vědělo a ví. Také lze odhadnout, že množství uživatelů sítí spíš klesá nebo stagnuje.
Facebook
SocialBakers se vlastní analýzou snaží o co nejpřesnější údaje, a to i na lokální úrovni. Byli první, kdo naměřili, že Facebook má už 700 milionů uživatelů. V tuto chvíli už evidují 716 milionů. Ale i tak nejsou čísla úplně přesná, neboť Facebook sám přiznal 750 milionů. Ale berme SocialBakers jako skoro přesný nástroj. Podle něj je na Facebooku 3,33 milionu Čechů (přibližně třetina populace, případně polovina těch, kteří se k internetu připojují). Tomuto se žádná síť nemůže rovnat.
Přesto 33% zastoupení Facebooku není nijak oslnivé číslo, třeba na Islandu je to 67 %, v Americe, Austrálii, Kanadě, Velké Británii, Norsku a Dánsku přibližně 50 %. Ale když uvážíme, jak musí zahraniční weby bojovat s nadvládou českého Seznamu (mj. Lidé.cz a Spolužáci.cz), je to cenný skalp.
Twitter, Google+ a LinkedIn
Profi síť LinkedIn čítá celkově 110 milionů uživatelů. V Česku mezi teenagery příliš známá není, ale podle SocialBakers ji u nás využívá 180 000 lidí.
Google+ má podle aktuálních (velmi) hrubých odhadů založených na vyhledávání podle nejčastějších českých příjmení 43 300 uživatelů. Na dvoutýdenní záležitost a uzavřenou komunitu lidí, jež potřebují pozvánky, to není špatné číslo.
SocialBakers právě pracují na monitoru Twitteru. Ale už nyní jsou známy odhady jiného českého nástroje. ZoomSphere provozovaný společností MicroMedia (stojí ja fejsbucek.cz) spočítal na Twitteru 40 196 českých účtů. Zdroj: JustIT.cz Pokud je to pravda, Google+ může český Twitter zlikvidovat ještě v zárodku.
České sítě
Zmíněná česká trojka nemá žádná (ne)oficiální data. Když budeme míchat jablka a hrušky, můžeme se chytit návštěvnosti v Netmonitoru. Lidé.cz mají měsíčně 1 311 821 RU (reálných uživatelů), Spolužáci.cz 1 028 289 RU a Líbímseti.cz 473 679 RU.
Ale znovu je potřeba podoknout, že srovnáváme nesrovnatelné. České sítě berou v potaz návštěvnost, u těch cizích se kombinuje počet aktivních uživatelů, počet registrovaných účtů apod. Až příští rok začne do Netmonitoru dodávat data comScore místo Gemius/MediaSearch, dočkáme se snad i přesnějších výsledků návštěvnosti pro vybrané zahraniční weby a konečně dostaneme alespoň jednu opravdu měřitelnou položku napříč sociálními sítěmi.
Češi na sociálních sítích
Hrubé odhady založené na externích datech, počtu Čechů (10 190 213) a počtu Čechů připojených k internetu (6 680 800). Zdroj: InternetWorldStats
Počet uživatelů | Penetrace v Česku | Penetrace mezi připojenými Čechy | |
3 333 020 | 32,71 % | 49,89 % | |
Google+ | 43 334 | 0,43 % | 0,65 % |
181 703 | 1,78 % | 2,72 % | |
40 196 | 0,39 % | 0,60 % |
Zdroj: TZ Intel