Za celou dobu existence si Chrome překvapivě dobře zachovává původní základní rysy. Oproti prvním verzím dnešní prohlížeč obsahují méně tlačítek a především Google odkročil od plastičnosti. (Nezapomínejme ale, že v době uvedení prohlížeče byl ještě poměrně rozšířený Windows XP.) V jádru však Chrome působí dodnes podobně. Poslední a stále ještě aktuální varianta vzhledu byla jemným faceliftem nejviditelnější části prostředí, zatímco další části prohlížeče byly přepracovány úplně. Týkalo se to správce doplňků, správce stahování, nastavení aj. Změna vzhledu těsně spojená s designovým stylem Material trvala dlouhé tři roky. Před pár měsíci jsme už ale zjistili, že Google chystá Material Design 2. Ten logicky platí za evoluci předchozího stylu. Chrome se začne znovu převlékat, není však jasné, jestli bude tentokrát redesign tak drastický, resp. nakolik postihne všechny části uživatelského rozhraní. Od jara víme minimálně to, jak chce Google změnit hlavní panel s adresním řádkem, což je ta část prostředí, kterou máme na očích nejvíc. Na poměry Chromu půjde o relativně výrazný zásah do hlavního uživatelského prostředí.
Chrome a Material Design 2
Ikonické panely s ostrými hranami (jestli se vám líbí, nechávám na vás) budou nahrazeny zaoblenými rohy. Aspoň pocitově taková koncepce méně plýtvá místem v záhlaví okna. Panely jsou větší, pokud mají více místa k dispozici, což není špatně. Především se neaktivní panely ztrácí – převezmou barvu záhlaví okna, takže s ním do jisté míry splynou.
Pozornost si tak pro sebe oprávněně krade aktivní panel, možná se tím však hůře orientuje v těch neaktivních. Nový design Chromu dále přesunuje nabídku s uživatelským profilem ze záhlaví na hlavní lištu hned za adresní řádek. I mobilní Chrome nabídne novinky v designu, především bude mít podobně zakulacené konce adresního řádku.
Nový design pro všechny? Už brzy
Jak jsem už uvedl, Google tento design upravoval a veřejně testoval ve vývojových verzích Chromu. Jak si ale všimli na 9to5Google, v poznámkách k vydání určených pro organizace je uvedeno, že nový design získá Chrome 69, který vyjde začátkem září. Ačkoli Google poznámku nerozvádí, lze předpokládat, že novým designem nemůže myslet nic jiného než právě předělanou hlavní část uživatelského prostředí Chromu, jak jsem ji popsal výše.
Nový vzhled lze aktivovat v testovacích verzích Chromu pomocí předvolby chrome://flags/#top-chrome-md (zvolte Refresh). V betaverzi řady 69 už je ovšem standardně aktivní. Stabilní verze 68 uvedenou předvolbu obsahuje také, nabízí však starší verzi vzhledu, která sice zakulacuje jak panely, tak adresní řádek, zato ještě neaktivní panely vybarvuje do bíla, tj. nesplývají se záhlavím okna.
Mimochodem, zakulacené panely mi připomínají vzhled Australis ze starších verzí Firefoxu. Vám ne? Jak se vám změna zamlouvá?