Blokátory reklam pro Chrome dostanou ránu. Výjimkou budou podniky

4. 6. 2019

Sdílet

Výrobci doplňků pro blokování reklam a jim podobných se ozvali s tím, že navržené změny ve Chromu silně omezí jejich doplňky. Omezením funkčnosti by zároveň došlo k omezení konkurenčního prostředí.

Oživeno dne 4. června 2019

Google s vývojářskou komunitou měsíce debatuje o podobě a dopadech designového dokumentu Manifest v3. I po určitých náznacích, že si situaci s blokátory reklam rozmyslí, přišlo ochlazení. Ačkoli API nazvané jako webRequest nezmizí, omezení Google nadále plánuje, jak upozornil ZDNet. Internetový gigant specificky blokování obsahu na webech skrze API ve Chromu podporovat nebude.

To by mělo ze hry vyřadit, případně výrazně ochromit doplňky pro blokování reklam pro Chrome. Google ale říká, že výjimku přidělí podnikům. Simeon Vincent z Googlu připouští, že manifest ještě nelze brát jako finální specifikaci funkcí, které budou implementovány. Uvedl ale, že v nadcházejících měsících se jím už vývojový tým Chromu bude řídit, tudíž máme očekávat změny v programu. Jako první se budou objevovat v kanále Chrome Canary.

Oživeno dne 18. února 2019

Jak jsem předeslal, veřejná debata vedla k tomu, že se Google rozhodl nadále podporovat široký ekosystém doplňků pro Chrome. Upozornil na to ZDNet. Manifest v3 nezavede významná omezení nástrojů pro blokování reklam. Ačkoli zásadní změny webRequest aktuálně nechystá, sbírá zpětnou vazbu a je zřejmé, že určité kroky časem podnikne.

Vývoj declarativeNetRequest probíhána plné obrátky a výrobce prohlížeče čerstvě přislíbil, že API bude podporovat dynamická pravidla a především se zvedne limit pro pravidla ze 30 000 na blíže nespecifikovaný počet. Určitý limit však pro dobro optimálního výkonu chce zachovat a odvolává se na zhruba rok starou studii lidí z Brave Software, kteří odhalili, že 90 % pravidel ve EasyList běžně není využitelných.

Pravidla se totiž přidávají, zastaralá ale na seznamech běžně zůstávají, tvrdí Google. Firma do API dále přidá možnost měnit část žádostí, aby nutně nemusely být paušálně blokovány. Doplňky pro blokování obsahu tak podle všeho mají zajištěnou klidnou budoucnost, tedy aspoň na straně Chromu.

Výrobce Ghostery nedávno publikoval vlastní výzkum, kde se zaměřil na dopad blokátorů reklam na výkon prohlížeče. Výsledky napovídají, že výkon blokátorem nemusí být negativně ovlivněn ani zdaleka tak razantně, jak Google dříve nastínil. Výrobce navíc poukázal, že výkon nástrojů se průběžně lepší díky novým technologiím a optimalizacím. Není zřejmé, jak Google k původně prezentovaným důvodům došel.

Používáte v prohlížečích nástroje na blokování reklam a jiného obsahu?

Původní článek ze dne 28. ledna 2019

Zatímco v první polovině ledna Google oznámil, že záměr blokovat ve svém prohlížeči obtěžující reklamy se mu daří a bude v této praktice pokračovat v globálním měřítku, druhá polovina ledna přináší jinou zprávu ze stejného rybníčku. Rozbouřila se diskuze kolem pracovní verze Manifestu v3, jenž popisuje plánované změny v systému pro doplňky ve Chromu.

Jak upozornil The Register, podle některých znamenají potenciální problém pro doplňky, které blokují reklamy nebo jim podobné. Dokument totiž uvádí, že bude omezen počet žádostí pro blokování obsahu skrze API webRequest. Zároveň přiznává, že nový přístup k blokování nemusí zaručit stoprocentní pokrytí všech případů použití. Kvůli dopadům na výkon ale bude doporučovat využití declarativeNetRequest a uvedené předchozí API omezí.

Mj. na Githubu na profilu doplňku uBlock Origin se rozjela diskuze, kde se autor obává toho, že původní API bude časem zcela odebráno, ovšem bez náhrady. Poukazuje na to, že nástroje pro blokování reklamy se s novým API od sebe mohou lišit maximálně jménem a vzhledem prostředí, nikoli však blokovacími schopnostmi.

V čem spočívá změna? API webRequest umožňuje doplňkům blokovat síťové žádosti, na které pak prohlížeč musí čekat. API declarativeNetRequest naproti tomu umožňuje prohlížeči řídit vyřizování žádostí, čímž má šanci odbourat potenciální zpomalení. Navíc povoluje pouze 30 000 pravidel, kdežto doplňky jako uBlock Origin mohou aplikovat i kolem stovky tisíc pravidel.

Ty budou pro všechny stejné – a tedy značně omezené.  Stejné obavy sdílí výrobce Ghostery nebo AdGuardu, jak vyplývá z diskuze na platformě pro sledování úprav Chromia.

Google a reklama

Doplňky jako uBlock Origin pro Chrome by mohly přestat existovat, případně by prostě jen pozbyly smyslu. Menší dopady zřejmě pocítí doplňky jako Adblock Plus, které blokují výrazně méně prvků. Pro chystané změny v ekosystému doplňků se Google nepřekvapivě cítí být motivován lepším zabezpečením prohlížeče, ale také soukromím a výkonem.

ICTS24

Protože se dokument nachází ve stádiu přípravy, může se do finální podoby ještě změnit. Upozorňuje na to též zaměstnanec Googlu, který dále uvádí, že firma nechce narušit funkčnost doplňků a o změnách stále diskutuje. O Manifestu v3 se prvně mluvit začalo loni na podzim. Pro omezení působnosti doplňků pro blokování reklam ovšem existují také další důvody.

Google sám je provozovatelem největšího online reklamního systému. Cítí potřebu reklamy regulovat, chce tak ovšem činit sám. Roky blokování reklamy na webu ignoroval, loni ale zavedl pravidla pro zobrazování reklam s tím, že určité agresivní reklamy Chrome přímo blokuje.