Jde o malou krabičku, která se do systému zapojí přes port USB 3.0 kabelem, který slouží zároveň pro přenos signálu i pro napájení „karty“. Jako výstup pak má zařízení již klasický DisplayPort 1.2, na něž připojíte standardní 4K monitor již podle vlastního výběru. Vypadá to tedy skoro jako „redukce“ mezi USB 3.0 a DisplayPortem, fungování je ale pochopitelně značně složitější.
Externí grafický adaptér I-O Data USB-4K/DP
Adaptér je založen na technologii DisplayLink, která obvykle nachází uplatnění v monitorech, které se připojují přímo k portu USB; jen s tím rozdílem, že zde je LCD připojeno externě na klasický obrazový výstup. DisplayLink funguje tak, že v operačním systému softwarově emuluje GPU – skutečnou grafickou kartu tak obchází. Výstup tohoto virtuálního adaptéru poté směřuje přes rozhraní USB speciálnímu řadiči, který je umístěn buď přímo v monitoru, nebo jako zde v onom externím adaptéru. Tento čip již data přeloží na klasický obrazový signál, jaký by produkovala standardní grafika. Díky připojení přes USB by mimochodem mělo být možné adaptér připojovat a odpojovat za chodu počítače.
Krabička se připojuje do USB 3.0, na druhé straně k ní připojíte 4K monitor přes DisplayPort
Nevýhodou tohoto postupu je kromě potřeby zvláštního ovladače a zátěže pro CPU ještě komprese, neboť ani USB 3.0 nemá dostatečné přenosové pásmo na transport nekomprimovaného obrazu při 60 snímcích za vteřinu. Natož pak, je-li v rozlišení 4K. Při zobrazení statické plochy by nemělo být nic moc znát, nicméně potíž může nastat s filmy, hrami a jinak komplexním obrazem v pohybu. Programování, CADu nebo podobným použitím by ale teoreticky tato komprese příliš ubližovat nemusela.
Zařízení má podporovat obrazovky s rozlišením 3840 × 2160, funguje ale i s nižšími. Uváděna je podpora pro 2560 × 1440 či 1920 × 1080 bodů, nejnižší možné rozlišení je 800 × 600 bodů. Adaptér je zpětně kompatibilní i s USB 2.0, u toho je však rozlišení omezeno jen na 1920 × 1200 bodů. Podle specifikací to bohužel vypadá ještě na jedno omezení: v režimu 4K již monitor běží pouze na obnovovací frekvenci 30 Hz. Pro vyšší rozlišení je též potřeba poměrně rychlé CPU – v požadavcích je pro režim 3840 × 2140 uvedeno dvoujádrové Core i5 na 2 GHz. Co se týče požadavků na operační systém týče, jsou podporovány Windows 7 a 8. DisplayLink má ovladače i pro Mac OS X a Linux, o těchto OS se však I-O Data na svém webu nezmiňuje (Oprava: čipy DisplayLink na bázi USB 3.0 s Linuxem nefungují).
Adaptér USB-4K/DP by měl být založen na nové generaci čipů DisplayLink, DL-5500. Zařízení bylo oběma firmami prezentováno již na Computexu 2014, ještě ovšem ve stádiu prototypu. Finální výrobky by ale měly na trh dorazit brzy, snad již příští měsíc (tedy v červenci/júli). Japonská cena má činit 14 300 JPY, což vychází na něco pod tři tisíce korun. Jak to ale bude s dostupností a cenou v Evropě, netušíme.
Zdroje: DisplayLink, I-O Data, VR-Zone